SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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6 aôut 2009 6 augustus 2009
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Question écrite n° 4-3930 Schriftelijke vraag nr. 4-3930

de Ann Somers (Open Vld)

van Ann Somers (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
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Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Suicides - Demandes de dommages et intérêts - Retards - Accompagnement psychologique des conducteurs de train Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Zelfdodingen - Schadeclaims - Vertragingen - Psychologische begeleiding treinbestuurders 
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Société nationale des chemins de fer belges
suicide
dommages et intérêts
durée du transport
personnel navigant
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
zelfmoord
schadevergoeding
vervoersduur
varend en vliegend personeel
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6/8/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009 )
25/11/2009 Dossier gesloten
6/8/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 10/9/2009 )
25/11/2009 Dossier gesloten
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Réintroduite comme : question écrite 4-5781 Réintroduite comme : question écrite 4-5781
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Question n° 4-3930 du 6 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3930 d.d. 6 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Chaque année, hélas, un certain nombre de personnes se suicident ou tentent de se suicider en se jetant sous le train. Indépendamment de la souffrance morale des intéressés ou de leurs proches, ces accidents perturbent considérablement le trafic ferroviaire. De plus, les familles se voient réclamer des dommages et intérêts par la SNCB. Et bien qu'ils n'aient rien à se reprocher, les conducteurs de train rencontrent souvent des difficultés psychologiques par la suite.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes, avec ventilation des données par année et par région, pour la période allant de 2005 au premier semestre 2009 :

1) Combien de tentatives de suicide ont-elles été commises ?

2) Combien d'entre elles ont-elles connu une issue fatale ?

3) Combien de demandes de dommages et intérêts la SNCB a-t-elle introduites contre les personnes ayant tenté de se suicider ou, dans le cas d'une issue fatale, contre leurs proches ?

4) À quel montant correspond une telle demande de dommages et intérêts ?

5) Quel est le montant total perçu par la SNCB à titre de dommages et intérêts ?

6) Quel est le retard moyen subi par un train à la suite d'une tentative de suicide ?

7) Combien de conducteurs de train ont-ils bénéficié d'une aide psychologique après avoir été confrontés à une tentative de suicide ?

 

Jaarlijks gebeuren er helaas een aantal zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding door mensen die zich voor de trein gooien. Naast het emotionele leed van de betrokkenen of hun nabestaanden, zorgen deze ongevallen voor heel wat hinder op het spoor. De families van degenen die zich voor de trein hebben geworpen worden bovendien geconfronteerd met schadeclaims vanwege de NMBS. En ofschoon hen geen schuld treft, kampen ook de treinbestuurders nadien vaak met psychologische problemen.

Voor de periode 2005- eerste semester 2009 kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen, telkens ingedeeld per jaar en per gewest:

1) Hoeveel pogingen tot zelfdoding werden er jaarlijks ondernomen?

2) Hoeveel van deze pogingen tot zelfdoding hadden een dodelijke afloop?

3) Hoeveel schadeclaims heeft de NMBS opgelegd aan degenen die een poging tot zelfdoding hadden ondernomen of - in geval de poging tot zelfdoding een dodelijke afloop had - aan hun nabestaanden?

4) Hoeveel bedraagt dergelijke schadeclaim?

5) Hoeveel ontving de NMBS in totaal aan schadeclaims?

6) Hoeveel bedraagt de gemiddelde vertraging die een trein oploopt na een poging tot zelfdoding?

7) Hoeveel treinbestuurders kregen psychologische begeleiding nadat ze geconfronteerd werden met een poging tot zelfdoding?