SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
23 juin 2009 23 juni 2009
________________
Question écrite n° 4-3604 Schriftelijke vraag nr. 4-3604

de Sabine de Bethune (CD&V)

van Sabine de Bethune (CD&V)

au ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Demandeur de visa - Prise en charge - Procédure numérique Visumaanvrager - Ten laste neming - Digitale procedure 
________________
admission des étrangers
administration électronique
relation administration-administré
Internet
politique des visas
document électronique
toelating van vreemdelingen
elektronische overheid
betrekking tussen overheid en burger
internet
visabeleid
elektronisch document
________ ________
23/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
23/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3603
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-959
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5961
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3603
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-959
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5961
________ ________
Question n° 4-3604 du 23 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3604 d.d. 23 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans le cadre de l'e-government, le gouvernement encourage de plus en plus le recours aux procédures numériques pour les contacts entre le citoyen et l'État. Ainsi, diverses administrations publiques offrent déjà leurs services sur internet. Ces applications électroniques offrent en effet quelques avantages considérables. Le citoyen ne doit plus se rendre physiquement au guichet. De plus, il peut utiliser l'application 24 heures sur 24 et 7 jours sur 7.

Tax-on-web constitue sans doute l'application la plus connue. Depuis 2003, les contribuables peuvent compléter et envoyer leur déclaration fiscale par voie électronique. En outre, le grand public pourra bientôt demander des plaques d'immatriculation de véhicules par cette voie. Le citoyen peut dans ces cas utiliser sa carte d'identité électronique, qui lui permet de s'identifier et d'apposer une signature électronique.

De nombreuses autres applications devraient aussi être offertes par voie électronique car elles demandent beaucoup de temps. Je pense notamment à la numérisation de la procédure de prise en charge d'un demandeur de visa. À l'heure actuelle, le document qui doit être complété à cet effet ne peut être obtenu que sous sa forme physique. Après avoir complété le document, la personne qui se porte garante doit se rendre à l'administration communale pour le faire légaliser. Cela prend beaucoup de temps. Une numérisation de cette procédure s'impose dès lors.

J'aimerais poser les questions suivantes à ce sujet :

1) La ministre réagit-elle positivement à la numérisation de la procédure de prise en charge d'un demandeur de visa ?

2) Des mesures concrètes sont-elles prises en ce moment en vue de cette numérisation ?

3) Quand pourra-t-il être question d'une numérisation de cette procédure ?

 

In het kader van e-government promoot de regering meer en meer de mogelijkheid van het gebruik van digitale procedures voor het contact van de burger met de overheid. Zo zijn er reeds verschillende openbare administraties die via het internet hun diensten ter beschikking stellen. Deze elektronische toepassingen hebben immers enkele grote voordelen. Zo moet de burger zich niet meer fysiek naar een of ander loket begeven. Daarnaast kan hij de toepassing 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 gebruiken.

De bekendste toepassing is waarschijnlijk Tax-on-web. Sinds 2003 kunnen belastingplichtigen in België hun belastingformulier online invullen en doorsturen. Daarnaast zal het grote publiek binnenkort ook nummerplaten voor voertuigen elektronisch kunnen aanvragen. Bij dat alles kan de burger een beroep doen op zijn elektronische identiteitskaart waarmee de houder zich kan identificeren en een elektronische handtekening kan plaatsen.

Er zijn echter nog tal van andere toepassingen die via elektronische weg zouden aangeboden moeten worden omdat zij veel tijd in beslag nemen. Eén daarvan is de digitalisering van de procedure tot tenlasteneming van een persoon die een visum aanvraagt. Nu is het document dat hiervoor dient ingevuld te worden enkel fysiek verkrijgbaar. Nadat het is ingevuld dient de persoon die zich garant stelt naar het gemeentehuis te gaan om het document te laten legaliseren. Dit alles neemt veel tijd in beslag. Een digitalisering van deze procedure dringt zich dan ook op.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1) Staat de geachte minister positief tegenover de digitalisering van de procedure tot ten laste neming van een visumplichtige?

2) Worden er op dit ogenblik concrete maatregelen genomen om tot een digitalisering te komen?

3) Wanneer zal er van een digitalisering van deze procedure sprake kunnen zijn?