SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
18 novembre 2008 18 november 2008
________________
Question écrite n° 4-2042 Schriftelijke vraag nr. 4-2042

de Alain Destexhe (MR)

van Alain Destexhe (MR)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister
________________
Brussels Airport - Bagages perdus - Responsabilité du transporteur - Mesures pour éviter les pertes Brussels Airport - Verloren bagage - Verantwoordelijkheid van de vervoerder - Maatregelen om verlies te voorkomen 
________________
aéroport
bien personnel
responsabilité
statistique officielle
transport aérien
indemnisation
sécurité aérienne
luchthaven
privé-bezit
aansprakelijkheid
officiële statistiek
luchtvervoer
vergoeding
veiligheid van het luchtverkeer
________ ________
18/11/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
11/12/2008Antwoord
18/11/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
11/12/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2041 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2041
________ ________
Question n° 4-2042 du 18 novembre 2008 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-2042 d.d. 18 november 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Disposez-vous de statistiques concernant les bagages perdus chaque année à Zaventem ? Pourriez-vous me donner les chiffres des deux dernières années, pour chacune des sociétés qui s'occupent des bagages, ainsi que les chiffres de pertes de bagages constatés à l'étranger pour des vols au départ de Zaventem et à l'arrivée à Zaventem pour des vols au départ de l'étranger ? Disposez-vous de chiffres spécifiques pour la SN Brussels Airlines ?

Par ailleurs quelle est la responsabilité spécifique du transporteur par rapport aux bagages ? Souvent, le passager n'est que faiblement indemnisé en cas de perte des bagages par le transporteur, mais il n'en est pas informé avant le départ.

Par ailleurs, quelles mesures sont prises par l'aéroport ou par les compagnies pour s'assurer que les bagages soient bien acheminés ? Avez-vous connaissance de fraudes au cours des dernières années ? Quel type de screening subissent les bagages embarqués ?

 

Beschikt u over jaarstatistieken betreffende verloren bagage in Zaventem? Kunt u mij de cijfers van de jongste twee jaren geven voor elke maatschappij die zich met de bagage bezighoudt, alsook de cijfers van de registratie in het buitenland van verloren bagage van vluchten die in Zaventem zijn opgestegen en van de bagage die niet in Zaventem is aangekomen? Hebt u cijfers voor SN Brussels Airlines?

Welke verantwoordelijkheid draagt de vervoerder inzake bagage? De passagier krijgt van de vervoerder vaak slechts een kleine vergoeding voor het verlies van bagage, maar hij wordt daar vóór het vertrek niet van verwittigd.

Welke maatregelen worden door de luchthaven of door de luchtvaartmaatschappijen genomen om ervoor te zorgen dat de bagage wel degelijk wordt verzonden? Hebt u weet van fraude die de jongste jaren zou zijn gepleegd? Welk soort screening ondergaat de verzonden bagage?

 
Réponse reçue le 11 décembre 2008 : Antwoord ontvangen op 11 december 2008 :

La manutention des bagages à l’aéroport de Bruxelles-National est effectuée par Aviapartner et Flightcare. Les données fournies par ces sociétés concernant les deux dernières années montrent que le nombre de déclarations de bagages perdus ou en retard est de 41 893 (2006) et 49 271 (2007) pour la société Aviapartner et de 32 486 (2006) et 26.993 (2007) pour la société Flightcare. Il est à noter qu’il s’agit ici du nombre de déclarations de bagages perdus ou en retard et qu’une déclaration peut porter sur plusieurs pièces de bagage.

Les chiffres spécifiquement demandés pour Brussels Airlines reflètent le nombre de pièces de bagage en retard ou perdus (et donc pas le nombre de déclarations) et sont de 31 298 (2006) et 44 762 (2007).

L’implication du transporteur par rapport aux bagages sont définies dans le Règlement (CE) 889/2002 du 13 mai 2002 modifiant le Règlement (CE) 2027/97 du Conseil relatif à la responsabilité des transporteurs aériens en cas d'accident. Pour tous les bagages embarqués, le transporteur est obligé de verser une indemnité lorsqu’ils sont retardés, endommagés ou perdus, sauf dans les cas de force majeure. Cette indemnité est exprimée en « droits de tirage spéciaux - DTS » (dont la valeur varie quotidiennement) et limitée à un maximum de 1 000 DTS (sauf si une « déclaration de valeur particulière » a été faite par le passager lors de l’embarquement). Une indemnité pour les bagages à main n’est due que dans les cas où le passager peut prouver que le transporteur a commis une faute.

Pour éviter au maximum que des bagages se perdent, chaque pièce de bagage embarqué reçoit une étiquette indiquant son numéro, le nom du passager, la destination et le numéro de vol ; le passager en reçoit une copie. De plus, dès qu’une pièce de bagage est enregistrée, un message permettant son suivi est envoyé à une base donnée centrale à l’aéroport. Le système de triage des bagages est pour une grande partie automatisé, avec du personnel qui intervient dans les cas où la machine n’arrive pas à lire l’étiquette.

Je ne dispose pas d’informations sur d’éventuelles fraudes ces dernières années.

Les bagages embarqués subissent un ou plusieurs screenings pour détecter la présence d’armes et d’explosifs. Les pièces considérées comme suspectes sont soumises à des contrôles approfondis par des opérateurs compétents pour ce faire. Ces contrôles sont effectués par l’inspection aéroportuaire.

De bagageafhandeling op Brussels Airport gebeurt door Aviapartner en Flightcare. De door deze bedrijven ter beschikking gestelde gegevens met betrekking tot de twee voorgaande jaren wijzen uit dat het aantal aangiften van verloren gegane of vertraagde bagage 41 893 (2006) en 49 271 (2007) beliep voor Aviapartner en 32 486 (2006) en 26 993 (2007) voor Flightcare. Hierbij moet opgemerkt worden dat het hier het aantal aangiften van verloren of vertraagde bagage betreft en dat één aangifte betrekking kan hebben op meerdere stukken bagage.

De specifiek voor Brussels Airlines gevraagde cijfers geven het aantal stukken verloren gegane of vertraagde bagage weer (en dus niet het aantal aangiften) en bedroegen 31 298 (2006) en 44 762 (2007).

De betrokkenheid van de vervoerder inzake bagage is vastgelegd in Verordening (EG) 889/2002 van 13 mei 2002 houdende wijziging van Verordening (EG) 2027/97 van de Raad betreffende de aansprakelijkheid van luchtvervoerders bij ongevallen. Voor alle ingecheckte bagage is de vervoerder verplicht tot schadeloosstelling wanneer zij vertraagd, beschadigd of verloren zijn, behoudens in gevallen van overmacht. Deze schadeloosstelling wordt uitgedrukt in “speciale trekkingsrechten - STR” (waarvan de waarde dagelijks schommelt) en is beperkt tot 1 000 STR (behalve indien de passagier bij het inchecken een “bijzondere waardeverklaring” heeft gedaan). Een schadeloosstelling voor handbagage is enkel van toepassing wanneer de passagier kan bewijzen dat de vervoerder een fout heeft gemaakt.

Om verlies van bagage zo veel mogelijk te vermijden, krijgt elk stuk ingecheckte bagage een label waarop zijn nummer, de naam van de passagier, de bestemming en het vluchtnummer worden vermeld; de passagier krijgt hiervan een kopie. Bovendien wordt op het moment van het inchecken van een bagagestuk een bericht dat de opvolging ervan toelaat naar een centrale database op de luchthaven gezonden. Het bagagesorteersysteem is grotendeels geautomatiseerd, waarbij personeel kan tussenkomen in die gevallen waar de machine het label niet kan lezen.

Ik beschik over geen informatie over mogelijke fraude deze laatste jaren.

De ingecheckte bagage ondergaat één of meerdere controles op de aanwezigheid van wapens en explosieven. Verdacht aangemerkte stukken worden aan nadere controles onderworpen door daartoe bevoegde operatoren. Deze controles worden uitgevoerd door de luchthaveninspectie.