SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
17 novembre 2008 17 november 2008
________________
Question écrite n° 4-1993 Schriftelijke vraag nr. 4-1993

de Filip Anthuenis (Open Vld)

van Filip Anthuenis (Open Vld)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
SNCB - Lignes à grande vitesse - Ligne vers Breda et La Haye - Ligne ICE Francfort-Bruxelles-Paris NMBS - Hogesnelheidslijnen - Lijn naar Breda en Den Haag - ICE-lijn Frankfurt-Brussel-Parijs 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport à grande vitesse
réseau ferroviaire
accord bilatéral
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
snelvervoer
spoorwegnet
bilaterale overeenkomst
________ ________
17/11/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
17/11/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008)
5/1/2009Dossier gesloten
________ ________
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-498
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2446
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-498
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2446
________ ________
Question n° 4-1993 du 17 novembre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1993 d.d. 17 november 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il s'avère que la SNCB rencontre des problèmes pour l'extension du réseau à grande vitesse vers Breda et La Haye sur le territoire belge.

Selon les autorités néerlandaises, il s'agit ici d'un accord conclu en contrepartie de l'approfondissement de l'Escaut occidental, accord que la Belgique ne respecte donc pas.

1. La SNCB intervient-elle à ce propos en tant que SNCB Holding, Infrabel, exploitant du réseau national ou actionnaire de Thalys?

2. Un tel accord a-t-il été effectivement conclu? Quand? Par qui?

3. La SNCB utilise-t-elle son monopole (encore temporaire), ou en abuse-t-elle, pour le transport des passagers sur le réseau belge?

4. Est-il en outre exact que la SNCB refuse toujours, par le biais de sa participation dans Thalys, de laisser rouler jusqu'à Paris le train ICE allemand à grande vitesse Francfort-Bruxelles? La ministre est-il d'accord avec ce refus?

 

Het blijkt dat de NMBS problemen heeft met de uitbreiding van het hoge snelheidsnet naar Breda en Den Haag over het Belgische grondgebied.

Volgens de Nederlandse autoriteiten gaat het hier om een afspraak die gemaakt werd als tegenprestatie voor de uitdieping van de Wester Schelde, die België dus niet nakomt.

1. Treedt de NMBS hier op als NMBS Holding, Infrabel, exploitant van het binnenlandse net, of als aandeelhouder van Thalys ?

2. Werd een dergelijke afspraak inderdaad gemaakt ? Wanneer en door wie ?

3. Gebruikt (misbruikt) de NMBS hier haar (nog tijdelijke) monopolie voor het passagiersvervoer op het Belgische net ?

4. Is het verder correct dat de NMBS via zijn participatie in Thalys totnogtoe weigert de de Duitse hoge snelheidstrein ICE Frankfurt-Brussel te laten doorrijden tot Parijs ? Gaat de geachte minister hiermee akkoord ?