SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2008-2009 | Zitting 2008-2009 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
29 octobre 2008 | 29 oktober 2008 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 4-1946 | Schriftelijke vraag nr. 4-1946 | ||||||||
de Jurgen Ceder (Vlaams Belang) |
van Jurgen Ceder (Vlaams Belang) |
||||||||
à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques |
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Cellules stratégiques - SPF - SPP - Contrats d'étude | Beleidscellen - FOD's - POD's - Studieopdrachten | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
ministère marché de services adjudication de marché administration publique marché public |
ministerie dienstverleningscontract openbare aanbesteding overheidsadministratie overheidsopdrachten |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955 |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 4-1946 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 4-1946 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Les ministres et les secrétaires d'État, leurs cellules stratétiques (cellules de préparation de la politique) et leurs administrations commandent régulièrement des études à des tiers. Pouvez-vous me communiquer les renseignements suivants pour chaque contrat d'étude émis par vous-même, votre ou vos éventuels prédécesseurs, votre cabinet ou votre administration : 1. l'objet du contrat d'étude et sa définition; 2. le questionnement ou la problématique qui sont à la base du contrat; en d'autres termes, quel est l'objectif politique visé ? 3. le mode d'adjudication et le nom et l'adresse du siège d'exploitation/du domicile de celui à qui le contrat d'étude a été adjugé; 4. le contrat a-t-il été adjugé à l'offre la plus avantageuse (la moins chère) et, dans la négative, pourquoi? 5. la date à laquelle le contrat a été adjugé et la date à laquelle celui-ci doit/devait être livré; 6. le coût total de l'étude; 7. la ou les langues dans lesquelles cette étude (rapport final) a été ou est rédigé et livré; 8. la diffusion qui a été ou est réservée au rapport final de cette étude; 9. les suites concrètes qui ont été données aux résultats et conclusions de cette étude. 10. De quelle manière les conclusions de cette étude ont-elles été traduites et mises en oeuvre dans la politique? Où en est, le cas échéant, la mise en oeuvre des conclusions de cette étude? |
Regelmatig worden er door de ministers en staatssecretarissen, hun beleidscellen (cellen beleidsvoorbereiding) en administraties studies besteld bij derden. Kan u mij voor elke studieopdracht die vanaf 10 juni 2007 door u, uw eventuele voorganger(s), uw kabinet of administratie werd uitgeschreven het volgende meedelen: 1. het onderwerp van de studieopdracht en omschrijving ervan; 2. de vraagstelling of beleidsproblematiek die aan de basis ligt van de opdracht; welke beleidsdoelstelling wordt er met andere woorden mee betracht? 3. de wijze van gunning en naam en plaats van de exploitatiezetel/woonplaats van diegene aan wie de studieopdracht werd toegewezen, 4. Werd de opdracht aan de meest voordelige (goedkoopste) offerte toevertrouwd en zo neen, waarom niet? 5. de datum waarop de opdracht werd aanbesteed en datum waarop deze dient/diende te worden afgeleverd. 6. de totale kostprijs van de studie; 7. de taal/talen waarin deze studie (eindrapport) werd/wordt opgesteld en afgeleverd; 8. de verspreiding die aan het eindrapport van deze studie werd/wordt gegeven; 9. de concrete gevolgen er aan de resultaten en de conclusies van deze studie werden gegeven. 10. Op welke wijze werden de conclusies van de studie met andere woorden in het beleid omgezet en uitgevoerd? Wat is in voorkomend geval de actuele stand van zaken van de uitvoering van de conclusies van deze studie? |
||||||||
Réponse reçue le 9 décembre 2008 : | Antwoord ontvangen op 9 december 2008 : | ||||||||
J’ai l’honneur de communiquer à l’honorable membre que depuis le 10 juin 2007, dix missions d’études ont été confiées à des tiers, dont une par la direction générale Personnel, Politique des prestations et de développement du Service public fédéral (SPF) Personnel et Organisation, une par le SPF Mobilité et Transports et neuf par SELOR. Aucune mission d’étude n’a été confiée à des tiers par ma cellule stratégique. Un aperçu de ces missions avec les données demandées est joint en annexe. Annexe: Aperçu missions d’études A. SPF Personnel et Organisation – DGP 12 1. Objet de la mission Exécution d’une enquête auprès du personnel dans le cadre des cercles de développement – DGP 12. 2. But Évaluation des cercles de développement et expériences des fonctionnaires vis-à-vis du système. 3. Appel d’offres général Ivox BVBA Karel van Lotharingenstraat 4, 3000 Louvain. 4. Offre économiquement la plus avantageuse appréciée en fonction des critères énoncés ci-après : 1. vision du marché – pondération : 40 ; 2. prix – pondération : 30; 3. qualité des services fournis et des consultants affectés à l’exécution de ce marché – pondération : 30. 5. 21 octobre 2008 (date d’attribution). Février 2009 (fin de mission). 6. Coût : 17 514,75 euros (TVA incluse). 7. Langue : néerlandais. 8. Diffusion Aux présidents et fonctionnaires dirigeants des organisations, aux directeurs d’encadrement et aux fonctionnaires. 9. Un plan d’action concret sera élaboré sur base des résultats. 10. Pas d’application car l’enquête n’a pas encore eu lieu. B. SELOR 1. Objet des missions
2. But des ces neuf missions
3. Pour ces neuf missions, SELOR a fait appel à la procédure négociée sans publicité. Adjudicataires de ces marchés :
4. Pour ces neuf missions, il y a avait plusieurs critères d’attribution (dont le prix). Ces missions n’ont donc pas toujours été attribuées au soumissionnaire avec l’offre la moins chère. 5. Dates attribution et fin des missions
6. Coût de ces marchés (TVA incluse)
7. Langue du rapport final
8. Diffusion du rapport final
9. et 10. Conséquences concrètes et conclusions de ces neuf missions
C. SPF Mobilité et Transports 1. « Évaluation de la collaboration entre SNCB-Holding, SNCB et Infrabel » Les trois entreprises du groupe SNCB (SNCB-Holding, SNCB et Infrabel) ont pour l’instant des compétences opérationelles axées sur un produit spécifique, c’est-à-dire offrir un transport de qualité au client. Pour le client, peu importe qui a la responsabilité de cette mission, il considère encore souvent le groupe SNCB comme une même entité. La répartition des compétences entre les trois sociétés provoque souvent des discussions qui ont une influence négative sur l’efficacité de certaines décisions. L’étude proposée ne remettra pas en question la structure en trois entreprises ; mais, elle se concentrera sur la répartition des compétences entre ces trois sociétés. 2. Depuis début 2005, la SNCB a été transformée en un holding avec une structure tripartite, afin de la rendre conforme aux conditions des directives européennes. Pour pouvoir évaluer la collaboration au sein de cette structure, j’ai fait effectuer une étude par le bureau de Consultancy Berger. Sur base de leurs conseils, je ferai le nécessaire pour optimaliser la collaboration dans cette structure. 3. Procédure negociée sans publicité préalable. Mission attribuée à: Roland Berger Strategy Consultants SA/NV Avenue du Souverain 100 4. Le marché a été attribué au consultant dont l’offre a obtenu le plus de points en regard des critères d’attribution. 5. Date de l’adjudication: le vendredi 22 février 2008 (la notification de la mission a été délivrée au consultant par courrier). Date de la réception: le lundi 17 mars 2008. 6. Coût total: 72 600 euros (TVA incluse) . 7. Français et néerlandais. 8. Gouvernement fédéral, les entreprises du groupe SNCB, le Service public fédéral (SPF) Mobilité et Transports. 9. Encore en suspens. 10. Encore en suspens. |
Ik heb de eer het geachte lid mee te delen dat sinds 10 juni 2007 elf studieopdrachten bij derden werden besteld, één door de directie-generaal Personeel Prestatie- en Ontwikkelingsbeleid van de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie, één door de FOD Mobiliteit en Vervoer en negen door SELOR. Door mijn beleidscel werden er geen studieopdrachten bij derden besteld. Een overzicht van deze opdrachten met de gevraagde gegevens wordt hierbij gevoegd. Bijlage: Overzicht studieopdrachten A. FOD Personeel en Organisatie – DGP 12 1. Onderwerp van de studie Het uitvoeren van een personeelsenquête in het kader van de ontwikkelcirkels – DGP 12. 2. Doelstelling De evaluatie van de ontwikkelcirkels en ervaring van ambtenaren met het systeem. 3. Algemene offerteaanvraag Ivox BVBA Karel van Lotharingenstraat 4, 3000 LEUVEN. 4. De economisch meest interessante offerte na de toetsing aan de volgende criteria : 1. inschatting van de opdracht – weging : 40 ; 2. prijs – weging : 30 ; 3. kwaliteit van de geleverde diensten en de consultants die voor deze opdracht worden ingezet – weging : 30. 5. 21 oktober 2008 (datum gunning). Februari 2009 (einde opdracht). 6. Kostprijs: 17 514,75 euro (inclusief BTW). 7. Taal : Nederlands. 8. Verspreiding Wordt bezorgd aan de voorzitters en leidende ambtenaren van de organisaties, de stafdirecteurs en de ambtenaren. 9. Op basis van de resultaten zal een concreet actieplan worden uitgewerkt. 10. Niet van toepassing, want de enquête is nog niet uitgevoerd. B. SELOR 1. Onderwerp van de opdrachten
2. Doel van deze negen opdrachten
3. Voor deze negen opdrachten heeft SELOR een beroep gedaan op de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Opdrachtnemers van deze opdrachten:
4. Voor deze negen opdrachten waren er verschillende gunningscriteria (waaronder de prijs). Deze opdrachten werden dus niet steeds gegund aan de inschrijver met de goedkoopste offerte. 5. Datums gunning en einde van de opdrachten
6. Kost van deze opdrachten (inclusief BTW)
7. Taal van het eindverslag:
8. Verspreiding van het eindverslag
9 en 10. Concrete gevolgen en conclusies van deze negen opdrachten
C. FOD Mobiliteit en Vervoer 1. “Evaluatie van de samenwerking tussen NMBS-holding, NMBS en Infrabel” Vandaag hebben de drie maatschappijen van de NMBS-groep (NMBS-holding, NMBS en Infrabel) ieder een bepaalde operationele bevoegdheid die gericht is naar één product, namelijk de klant een kwaliteitsvol vervoer aanbieden. Voor de klant maakt het niet uit wie daarvoor verantwoordelijk is en hij beschouwt de NMBS-groep vaak nog als één maatschappij. De verdeling van de bevoegdheden tussen de drie maatschappijen geeft echter vaak aanleiding tot discussies die maken dat de efficiëntie van de genomen of de te nemen beslissingen in sommige gevallen nadelig beïnvloed wordt. Het voorgesteld onderzoek zal de structuur met drie maatschappijen als zodanig niet betwisten maar zal zich concentreren op de onderlinge verdeling van de bevoegdheden tussen de drie maatschappijen. 2. Sinds begin 2005 werd de NMBS omgevormd tot een holding met een drieledige structuur, teneinde deze conform te maken met de vereisten van de EU-richtlijnen. Teneinde de samenwerking binnen deze structuur te evalueren, heb ik een studie door het Consultancybureau Berger laten uitvoeren. Op basis van een aantal aanbevelingen van deze studie zal ik de nodige stappen ondernemen om de samenwerking binnen deze structuur te optimaliseren 3. Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Opdracht toegewezen aan: Roland Berger Strategy Consultants SA/NV Vorstlaan 100 4. De markt werd toegewezen aan deze met de meeste punten ten opzichte van de gunningscriteria. 5. Datum aanbesteding: vrijdag 22 februari 2008 (kennisgeving van de opdracht per koerier aan de gekozen consultant overgemaakt). Datum oplevering: maandag 17 maart 2008. 6. Totale kostprijs: 72 600 euro (incl. BTW). 7. Nederlands en Frans. 8. Federale regering, ondernemingen NMBS-groep, FOD Mobiliteit en Vervoer. 9. Nog in beraad. 10. Nog in beraad. |