SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1942 Schriftelijke vraag nr. 4-1942

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

à la ministre de l'Intégration sociale, des Pensions et des Grandes villes

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden
________________
Cellules stratégiques - SPF - SPP - Contrats d'étude Beleidscellen - FOD's - POD's - Studieopdrachten 
________________
ministère
marché de services
adjudication de marché
administration publique
marché public
ministerie
dienstverleningscontract
openbare aanbesteding
overheidsadministratie
overheidsopdrachten
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
7/1/2009Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
7/1/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
________ ________
Question n° 4-1942 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1942 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les ministres et les secrétaires d'État, leurs cellules stratétiques (cellules de préparation de la politique) et leurs administrations commandent régulièrement des études à des tiers.

Pouvez-vous me communiquer les renseignements suivants pour chaque contrat d'étude émis par vous-même, votre ou vos éventuels prédécesseurs, votre cabinet ou votre administration :

1. l'objet du contrat d'étude et sa définition;

2. le questionnement ou la problématique qui sont à la base du contrat; en d'autres termes, quel est l'objectif politique visé ?

3. le mode d'adjudication et le nom et l'adresse du siège d'exploitation/du domicile de celui à qui le contrat d'étude a été adjugé;

4. le contrat a-t-il été adjugé à l'offre la plus avantageuse (la moins chère) et, dans la négative, pourquoi?

5. la date à laquelle le contrat a été adjugé et la date à laquelle celui-ci doit/devait être livré;

6. le coût total de l'étude;

7. la ou les langues dans lesquelles cette étude (rapport final) a été ou est rédigé et livré;

8. la diffusion qui a été ou est réservée au rapport final de cette étude;

9. les suites concrètes qui ont été données aux résultats et conclusions de cette étude.

10. De quelle manière les conclusions de cette étude ont-elles été traduites et mises en oeuvre dans la politique? Où en est, le cas échéant, la mise en oeuvre des conclusions de cette étude?

 

Regelmatig worden er door de ministers en staatssecretarissen, hun beleidscellen (cellen beleidsvoorbereiding) en administraties studies besteld bij derden.

Kan u mij voor elke studieopdracht die vanaf 10 juni 2007 door u, uw eventuele voorganger(s), uw kabinet of administratie werd uitgeschreven het volgende meedelen:

1. het onderwerp van de studieopdracht en omschrijving ervan;

2. de vraagstelling of beleidsproblematiek die aan de basis ligt van de opdracht; welke beleidsdoelstelling wordt er met andere woorden mee betracht?

3. de wijze van gunning en naam en plaats van de exploitatiezetel/woonplaats van diegene aan wie de studieopdracht werd toegewezen,

4. Werd de opdracht aan de meest voordelige (goedkoopste) offerte toevertrouwd en zo neen, waarom niet?

5. de datum waarop de opdracht werd aanbesteed en datum waarop deze dient/diende te worden afgeleverd.

6. de totale kostprijs van de studie;

7. de taal/talen waarin deze studie (eindrapport) werd/wordt opgesteld en afgeleverd;

8. de verspreiding die aan het eindrapport van deze studie werd/wordt gegeven;

9. de concrete gevolgen er aan de resultaten en de conclusies van deze studie werden gegeven.

10. Op welke wijze werden de conclusies van de studie met andere woorden in het beleid omgezet en uitgevoerd? Wat is in voorkomend geval de actuele stand van zaken van de uitvoering van de conclusies van deze studie?

 
Réponse reçue le 7 janvier 2009 : Antwoord ontvangen op 7 januari 2009 :

En réponse à ses questions, j’ai l’honneur de communiquer les éléments suivants à l’honorable membre :

Durant la période sur laquelle porte la question, huit missions d’études ont été lancées par le SPP Intégration sociale:

  1. L’« Étude de la jurisprudence de l’année 2006 relative au droit à l’Intégration Sociale » se situe dans le prolongement d’une étude antérieure qui livrait un aperçu et un commentaire de la jurisprudence belge en matière de droit à l’intégration sociale. La réalisation d’études de ce type fait partie intégrante du rôle de centre de connaissances joué par les autorités publiques puisque ces études sont publiées et susceptibles d’être utilisées par les Centres publics d'aide sociale (CPAS), les citoyens et les praticiens du droit. Cette étude constituera en outre un instrument important dans l’optique de la poursuite de la préparation de la politique. Le marché a été attribué le 25 février 2008 selon une procédure négociée sans publicité préalable au soumissionnaire le moins cher situé, le Centre interdisciplinaire Droits fondamentaux et Lien social de l’université de Namur.

    Étant donné que le résultat final ne doit être délivré que le 15 décembre 2008, aucune information ne peut encore être communiquée quant aux conséquences concrètes. Cette étude doit être livrée en français et en néerlandais. Son prix s’élève à 69 841 euros hors TVA.

  2. L’étude « Compétences des utilisateurs et les usages d’Internet pour le compte de l’État belge » s’inscrit dans le cadre du « Plan d’action national contre la fracture numérique », dont l’action 24 a pour objectif: « Lancement d’une étude de fond sur les causes de la fracture numérique du premier degré et du second degré et sur les facilitateurs d’Internet en Belgique ». Cette étude doit servir à affiner les lignes politiques ultérieures de la lutte contre la fracture numérique afin de cibler, par les moyens les plus efficaces et les plus adéquats, les publics les plus touchés.

    Le marché a été attribué selon une procédure négociée sans publicité préalable au seul et unique soumissionnaire, l’ASBL Fondation Travail de l’Université de Namur. Cette étude bilingue a été délivrée le 18 juillet 2008. Elle est consultable sur le site Internet du Service public de programmation. Son prix s’est élevé à 52 173 euros hors TVA.

    Les recommandations contenues dans cette étude constituent la base d’un nouvel appel intitulé « Pérennisation des Espaces Publics Numériques ». En outre l’étude sera présentée aux acteurs de terrain durant une journée d’étude à l’occasion de la Fête de l’Internet en 2009.

  3. Régulièrement, le SPP Intégration sociale est interrogé sur sa politique en matière de sans-abrisme. Ce sont cependant les Communautés qui sont compétentes pour l’accueil et l’accompagnement des sans-abri dans le cadre des matières personnalisables. Au niveau fédéral, il existe peu de leviers pour lutter contre le sans-abrisme. Les instruments dont dispose le SPP Intégration sociale sont, via les CPAS : l’adresse de référence, la prime d’installation et, sous une forme dérivée, via la Loterie nationale, les logements d’urgence. Afin de pouvoir mener une politique aussi qualitative que possible dans le cadre des compétences fédérales, un marché public a été lancé pour une étude, et ce selon une procédure d’appel d’offres général. Étant donné que la procédure est encore en cours, aucun détail ne peut être donné concernant la date de notification, le coût exact et les conséquences pratiques du contenu de l’étude. Comme toutes les études, celle-ci devra aussi être délivrée en deux langues.

  4. Une autre étude actuellement en cours, intitulée « Activation durable dans les CPAS », a été confiée à un partenariat entre des rechercheurs de OASeS ( institut de recherche de l’université d’Anvers) et des rechercheurs de l’université de Liège. qui n’avait pas soumis l’offre la moins chère, mais qui proposait la meilleure méthodologie.

    Ce marché concerne l’étude qualitative et quantitative des trajets des personnes qui ont été activées par les CPAS belges. Le revenu d’intégration sociale, l’équivalent du revenu d’intégration sociale et les différents subsides d’activation qui sont gérés par le SPP Intégration sociale constituent un élément constitutif de la sécurité sociale. Le trajet des clients activés dans les CPAS doit être examiné sur la base du Datawarehouse « Marché du travail et Protection sociale ». L’attribution est le résultat d’une procédure négociée sans publicité préalable, un appel d’offre général préalable n’ayant permis de retenir aucun candidat.

    Le marché n’a été notifié que le 15 octobre et le résultat final est attendu pour le 1er  octobre 2009. Le coût s’élève à 133 669 euros hors TVA.

  5. Étant donné qu’en vertu de la loi du 4 septembre 2002, le SPP Intégration sociale pourvoit à l’aide financière aux personnes bénéficiant d’un accompagnement budgétaire sur le plan des factures de gaz et d’électricité, une étude a été lancée, dont l’objectif est de vérifier dans quelle mesure les CPAS aident leurs clients à faire baisser leur facture énergétique. Des « best practices » en matière de politique préventive seront diffusées afin d’assister les CPAS. L’étude est intitulée « Évaluation de la politique énergétique préventive des CPAS » et elle a démarré le 29 septembre 2008. Le soumissionnaire le moins cher était l’entreprise IBAM de Charleroi, avec un prix de 70 700 euros hors TVA. La procédure utilisée fut celle de l’adjudication publique. Le résultat final en deux langues est attendu pour septembre 2009.

  6. La dernière étude commandée a pour but d’examiner les transferts potentiels entre l’Office national de l'Emploi (ONEM)et les CPAS.

    Le ministre de l’Intégration sociale souhaite soumettre à une analyse les « Flux potentiels, vers les CPAS, de personnes qui ont bénéficié d’une allocation de chômage via l’Office National de l’Emploi (ONEM)». Il est ainsi possible de déterminer combien de personnes ayant été suspendues du bénéfice des allocations de chômage par l’ONEM s’adressent aux CPAS pour une aide financière et quels sont les premiers résultats du « Plan d’activation du comportement de recherche ».

    Il n’y a eu aucune consultation du marché. Seule une convention a été conclue avec les partenaires qui ont réalisé la première partie de cette étude en 2005. Cette étude portait le nom de « Etude sur les flux, vers l’emploi ou la prise en charge par les CPAS, des personnes qui bénéficiaient d’allocations de chômage et ayant fait l’objet de sanctions de l’ONEM », mais elle n’a pas pu disposer de suffisamment de données provenant du Datawarehouse « Marché du travail et Protection sociale » pour pouvoir prendre en considération toutes les années jusque 2007 compris. Les connaissances préalables, acquises durant la première étude, étaient indispensables pour pouvoir exécuter la suite.

    Un partenariat HIVA ( Université de Louvain) – Centre TEF de l’Université de Bruxelles devra avoir achevé le marché pour le 15 janvier 2009 pour le prix de 69.727 euros hors TVA.

  7. Au niveau de cellule Politique Grandes Villes, une étude d’évaluation des contrats de premier emploi affecté à la politique fédéral des grandes villes à été commandé en 2007. Cette étude est composé de trois volets : a) un bilan quantitatif fournissant des informations sur le profil des personnes engagées et sur la mise en œuvre du dispositif au sein du programme PGV ; b) un bilan qualitatif dressé sur la base d’un échantillon représentatif, rendant compte de l’apport du dispositif du point de vue des travailleurs concernés, des employeurs et des acteurs intermédiaires (organismes de formation) ; c) des recommandations sur les facteurs de réussite et les éléments à améliorer en termes d’encadrement, de formation et d’accompagnement à la recherche d’un emploi en fin de contrat. L’objectif  c’est améliorer le dispositif Rosetta appliqué au programme Politique des Grandes Villes, en termes d’encadrement de formation et d’accompagnement à la recherche d’un emploi en fin de contrat. Après une procédure négociée sans publicité, le marché a été attribué à la faculté universitaire de Saint Louis en coopération avec le HIVA de Louvain. Le 18 juillet 2007, la convention a été signée et le rapport final a été introduit le 15 février 2008 en deux langues. L’étude a coûté 66 972 euros, montant non soumis à la TVA, et a été l’objet d’une discussion entre le SPP Intégration sociale et le SPF emploi. Mise en ligne sur le site de la politique des grandes villes et impression de 600 exemplaires (300 français, 300 néerlandais) (impression en cours) à l’attention des coordinateurs des contrats de ville, bourgmestres des villes bénéficiaires du programme, chefs de projet employant les jeunes concernés dans les services communaux et associations, universités et centres de recherche, organismes d’insertion socioprofessionnelle, ONEM, Forem, Actiris, VDAB, institutions fédérales et régionales concernées.

  8. La deuxième étude dans le cadre de la politique des grandes villes concerne une évaluation des contrats de ville et de logement. Il s’agit d’une étude d’évaluation du programme pluriannuel Politique des Grandes Villes 2005-2008 en vue de la préparation d’un nouveau programme à partir de 2009, comprenant une évaluation du concept, des objectifs stratégiques et opérationnels, de la méthodologie, de l’encadrement et débouchant sur une série de recommandations pour l’avenir pour pouvoir proposer des recommandations concernant la conception des directives administratives de la nouvelle programmation 2009.

    Après une procédure négociée, le marché a été attribué à l’université de Liège en coopération avec L’université de l’Anvers et ça pour un montant de 27 830 euros hors TVA. Le marché a pris cours en juin 2008 et a terminé le 31 juillet 2008. Le rapport, qui a été fourni en deux langues, est présenté aux responsables des villes bénéficiaires du programme et a servi comme base pour la rédaction des directives administratives de la programmation 2009.

In antwoord op zijn vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mede te delen:

In de gevraagde periode werden er door de POD Maatschappelijke Integratie acht studieopdrachten uitgeschreven:

  1. De “Studie van de jurisprudentie van het jaar 2006 met betrekking tot het recht op Maatschappelijke Integratie”, ligt in het verlengde van een studie uit het verleden waarbij een overzicht werd gegeven van en commentaar op de Belgische rechtspraak inzake het recht op maatschappelijke integratie. De uitvoering van deze studies kadert in de rol van de overheid als kenniscentrum aangezien de studies bekend openbaar worden gemaakt en daardoor kunnen worden gebruikt door Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn, burgers en beoefenaars van het recht. Daarnaast zal de studie een belangrijk hulpmiddel vormen voor verder beleidsvoorbereidend werk. Via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking werd op 25 februari 2008 de opdracht gegund aan de goedkoopste indiener namelijk het “Centre Interdisciplinaire de Droits Fondamentaux et Lien Social” de Namur.

    Aangezien het eindresultaat slechts op 15 december 2008 moet worden afgeleverd kan er nog geen informatie worden verstrekt inzake concrete gevolgen. De prijs van de studie bedraagt 69 841 euro exclusief BTW en dient in het Frans en het Nederlands te worden opgeleverd.

  2. De studie “Competenties van internetgebruikers en het internetgebruik voor rekening van de Belgische Staat” kadert in het Nationaal Actieplan ter bestrijding van de Digitale Kloof, waarin actie 24 de volgende doelstelling formuleerde: “Lancering van een diepgaande studie over de oorzaken van de digitale kloof van de eerste graad en van de tweede graad en over de factoren die de groei van internet zullen vergemakkelijken in België”. De studie dient om de verdere beleidslijnen te verfijnen om de digitale kloof te bestrijden bij de meest getroffen doelgroepen te bepalen en met de meest efficiënte en adequate middelen.

    De studie werd via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking toegekend aan de enige indiener, de VZW “Fondation Travail” van de Universiteit van Namen. Voor een prijs van 52 173 euro excl BTW, werd op 18 juli 2008 een tweetalige studie afgeleverd die terug te vinden is op de website van de Programmatorische Overheidsdienst (POD).

    De aanbevelingen in de studie vormen de basis voor een nieuwe oproep genaamd 'bestendiging van de Openbare Computerruimtes'. Daarnaast zal de studie tijdens een studiedag ter ere van de digitale week in 2009 worden voorgesteld aan de actoren op het veld.

  3. Regelmatig wordt de POD Maatschappelijke Integratie bevraagd over haar beleid inzake dakloosheid. Het zijn echter de Gemeenschappen die bevoegd zijn voor de opvang en de begeleiding van daklozen in het kader van de persoonsgebonden materies. Federaal bestaan er weinig hefbomen om te strijden tegen de dakloosheid. De instrumenten waarover de POD Maatschappelijke Integratie beschikt zijn, via de OCMW's : het referentieadres, de installatiepremie en in afgeleide vorm, via de nationale loterij, de doorgangswoningen. Om binnen de federale competenties een zo kwalitatief mogelijk beleid te kunnen voeren, werd een overheidsopdracht gelanceerd voor een studie en dat via de procedure van algemene offerteaanvraag. Aangezien de procedure nog lopende is, kunnen geen details worden gegeven aangaande de datum van notificatie, de exacte kostprijs, en de praktische gevolgen van de inhoud van de studie. Net zoals alle studies, zal ook deze in twee talen moeten worden opgeleverd.

  4. Een andere studie die momenteel lopende is, genaamd “Duurzame activering in de OCMW’s” werd uitbesteed aan de Antwerpse onderzoeksgroep OASes in samenwerking met de universiteit van Luik die niet de goedkoopste offerte had maar wel de beste methodologie kon presenteren.

    Deze opdracht betreft de studie op kwalitatief en kwantitatief niveau van de trajecten van personen die geactiveerd werden door de Belgische OCMW’s. Het leefloon, het equivalent leefloon en de verschillende activeringssubsidies die door de POD Maatschappelijke Integratie beheerd worden, vormen een onderdeel van de sociale zekerheid. Het is op basis van de Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming dat het traject van de geactiveerde OCMW-cliënten moet worden onderzocht. De aanbesteding is het resultaat van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking nadat een algemene offerteaanvraag geen kandidaten opleverde.

    Pas op 15 oktober werd de opdracht genotificeerd en het eindresultaat wordt verwacht tegen 1 oktober 2009. De kostprijs bedraagt 133 669 euro exclusief BTW.

  5. Gezien de POD Maatschappelijke Integratie via de wet van 4 september 2002 voorziet in financiële steun voor mensen met budgetbegeleiding op het vlak van gas- en elektriciteitsrekeningen, werd er een studie gelanceerd die moet nagaan in hoeverre het OCMW haar cliënten helpt om hun energierekening te verlagen. Om de OCMW's bij te staan zullen de best practices inzake preventiepolitiek worden verspreid. De studie is getiteld “Evaluatie van het preventief energiebeleid van OCMW’s” en is van start gegaan op 29 september 2008. IBAM SA uit Charleroi was de goedkoopste met een offerteprijs van 70 700 euro exclusief BTW. De gehanteerde procedure betrof een openbare aanbesteding. Het tweetalig eindresultaat wordt verwacht tegen september 2009.

  6. Een laatste studie tenslotte onderzoekt de potentiële transfers tussen de RVA en het OCMW.

    De minister van Maatschappelijke Integratie wenst de “Potentiële stromen van personen die een werkloosheidsuitkering genoten via de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA) naar de OCMW’s” te laten onderzoeken. Op die manier kan worden achterhaald hoeveel mensen die een schorsing kregen vanwege de RVA terechtkomen bij het OCMW voor financiële steun en wat de eerste resultaten zijn van het “plan tot activering van het zoekgedrag”.

    Er werd geen raadpleging gedaan van de markt maar enkel een conventie afgesloten met de partners die het eerste deel van deze studie hebben gemaakt in 2005. Deze studie droeg de naam Onderzoek over de potentiële verschuiving van personen die een sanctie hebben opgelopen bij de RVA, die uitkeringen van de werkloosheid ontvingen, naar de OCMW’s maar kon niet bogen op voldoende gegevens in de datawarehouse van de arbeidsmarkt en de sociale bescherming om alle jaren tot en met 2007 in ogenschouw te nemen. De voorkennis, opgedaan tijdens de eerste studie, was onontbeerlijk om het vervolg te kunnen uitvoeren.

    Het samenwerkingsverband Hoger Instituut voor de Arbeid (KULeuven) en het “Centre TEF” van de VUB dient tegen 15  januari 2009 voor de prijs van 69 727 euro exclusief BTW de opdracht te hebben afgerond.

  7. In 2007 gaf de beleidscel Grote Steden opdracht voor een studie om de startbaanovereenkomsten in het kader van het federale Grootstedenbeleid te evalueren. Deze studie omvat drie luiken: a) een kwantitatieve balans met informatie over het profiel van de aangeworven personen en over de uitvoering van de maatregel in het kader van het programma Grootstedenbeleid; b) een kwalitatieve balans, opgemaakt op basis van een representatief staal, met informatie over de impact van de maatregel vanuit het standpunt van de betrokken werknemers, werknemers en tussenliggende actoren (opleidingsinstellingen); c) aanbevelingen betreffende de succesfactoren en de elementen die voor verbetering vatbaar zijn op het vlak van omkadering, opleiding en begeleiding bij het zoeken van een baan na afloop van de overeenkomst. Het is de bedoeling om de Rosettamaatregel zoals die wordt toegepast in het kader van het programma Grootstedenbeleid te verbeteren op het vlak van omkadering, opleiding en begeleiding bij het zoeken van een baan na afloop van de overeenkomst. Na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking werd de opdracht toegekend aan de Leuvense instelling HIVA in samenwerking met de Universitaire Faculteit Saint-Louis. De overeenkomst werd ondertekend op 18 juli 2007 en het eindverslag werd in twee talen ingediend op 15 februari 2008. De studie heeft 66 972 euro gekost (bedrag dat niet onderhevig is aan BTW) en is het voorwerp geweest van een discussie tussen de POD Maatschappelijke Integratie en de FOD Werkgelegenheid. Ze is online geplaatst op de website van het Grootstedenbeleid en wordt gedrukt op 600 exemplaren (300 in het Nederlands en 300 in het Frans) (momenteel in druk), bestemd voor de coördinatoren van de stadscontracten, de burgemeesters van de steden die betrokken zijn bij het programma, de projectleiders die de betrokken jongeren tewerkstellen in de gemeentelijke diensten en verenigingen, de universiteiten en onderzoekscentra, de instellingen voor sociaalprofessionele inschakeling, de RVA, Forem, Actiris, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) en de betrokken federale en gewestelijke instellingen.

  8. De tweede studie in het kader van het Grootstedenbeleid is een evaluatie van de stads- en huisvestingscontracten. Deze studie maakt een evaluatie van het meerjarenprogramma Grootstedenbeleid 2005-2008 met het oog op de voorbereiding van een nieuwe programma vanaf 2009. Ze omvat een evaluatie van het concept, de strategische en operationele doelstellingen, de methodologie en de omkadering en doet een aantal aanbevelingen voor de toekomst, om aanbevelingen te kunnen voorstellen met betrekking tot het ontwerp van de administratieve richtlijnen voor de nieuwe programmering van 2009.

    Na een onderhandelingsprocedure werd de opdracht toegekend aan een samenwerking tussen de Universiteit van Luik en de Universiteit van Antwerpen voor een bedrag van 27 830 euro, BTW exclusief. De opdracht ging van start in juni 2008 en werd afgerond op 31 juli 2008. Het verslag, dat in twee talen werd aangeboden, werd voorgesteld aan de verantwoordelijken van de steden die bij het programma betrokken zijn en heeft als basis gediend voor de opmaak van de administratieve richtlijnen voor de programmering van 2009.