BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2014-2015
________
3 november 2014
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-15

de Valérie De Bue (MR)

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen
________
Dure treinkaartjes - Studie van GoEuro - Beoogde maatreglen
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
________
3/11/2014Verzending vraag
16/12/2014Antwoord
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 6-15 d.d. 3 november 2014 : (Vraag gesteld in het Frans)

Volgens een studie van reisspecialist GoEuro, die onlangs zijn traditionele prijsindex heeft gepubliceerd, is België één van de duurste landen ter wereld op het vlak van het passagiersvervoer.

De Belgische passagier betaalt 17 euro voor een afstand van honderd kilometer, waardoor ons land tot de duurste landen van Europa behoort. Kan de minister ons zeggen hoe België zijn achterstand op dat vlak kan inhalen, temeer daar het stiptheidsprobleem aanzienlijk blijft?

Zou de NMBS-Groep dit probleem kunnen oplossen via specifieke aanbiedingen voor minder gegoede reizigers?

Antwoord ontvangen op 16 december 2014 :

Volgens de GoEuro-studie zou België behoren tot de top 10 van landen met de hoogste treintarieven. Deze vaststelling is opmerkelijk aangezien heel wat andere internationale benchmarks aangeven dat België erg lage treintarieven kent. Zo blijkt onder andere uit het vooraanstaande UBS-rapport (UBS Wealth Management Research, 2012, Prices and Earnings, A comparison of purchasing power around the globe) dat België wat betreft treintarieven duidelijk bij de goedkoopste West-Europese landen behoort.

Omwille van deze duidelijke tegenspraak met eerdere studies heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) de GoEuro-studie grondig geanalyseerd en komt tot de volgende conclusies :

  • als representatief tarief voor een verbinding werd in de GoEuro-studie de prijs van een standaardbiljet 2de klas genomen. De NMBS biedt echter verscheidene goedkopere tarieven aan (rittenkaarten, abonnementen, gunsttarieven voor scholieren, senioren, enz.) De prijs van een standaardbiljet is dus helemaal niet representatief voor de prijs die onze gemiddelde reiziger betaalt. De meeste reizigers van NMBS reizen bijvoorbeeld met een abonnement en niet met een standaardbiljet ;

  • zelfs als de prijs van een standaardbiljet 2de klas wordt beschouwd als representatief voor de tarieven van de NMBS, komt het tarief zoals weergegeven door de GoEuro-studie niet overeen met de tarieven zoals aangerekend door de NMBS. Het staat duidelijk in haar vervoersvoorwaarden dat een enkele rit van 100 km aan volle prijs in 2de klas 14,10 euro kost of 17,6 dollar (volgens huidige koers 1 euro = 1,249 dollar) en niet 22,34 dollar zoals vermeld in de GoEuro-studie ;

  • de prijs berekend door GoEuro is gebaseerd op een steekproef van vijf verbindingen. Deze steekproef is te beperkt en daarom niet representatief voor het treinaanbod door de NMBS. Er zou een correcte verhouding tussen korte en lange trajecten vergeleken moeten worden ;

  • de afstandsberekening van de gekozen verbindingen is een gemiddelde van de afstand op de weg en de afstand in vogelvlucht en gaat niet uit van het aantal km per spoor.

Gegeven de voorgaande tekortkomingen van de GoEuro-studie, en gegeven de talrijke andere onderzoeken die aantonen dat de tarieven in België gemiddeld bij de laagste tarieven in West-Europa behoren, betwist de NMBS de betrouwbaarheid en representativiteit van de GoEuro-studie.

De sociale tarieven die bij NMBS momenteel van toepassing zijn, liggen een stuk lager dan de standaardprijs 2de klas die in de studie in rekening werd genomen (minstens 50 % korting).