BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2012-2013 | ||||
________ | ||||
20 maart 2013 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8546 | ||||
de Yves Buysse (Vlaams Belang) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Vervoerbewijs - MOBIB-kaarten - Controle - Foutmeldingen - Duur - Treinbegeleiders | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer plaatsbewijs |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8546 d.d. 20 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Sinds november 2012 kunnen passagiers op de trein via hun MOBIB-kaart aantonen dat ze een geldig vervoersbewijs hebben. Uit navraag blijkt dat de controle verre van vlot verloopt. Regelmatig wordt bij het lezen van de kaart een foutmelding gegeven. Bij een geslaagde controle kost het veel meer tijd dan bij een traditionele controle om na te gaan of de passagier een geldig vervoersbewijs heeft. Per passagier moet immers eerst ingevoerd worden waar de trein zich op dat moment bevindt (tussen welke tussenstops). Graag antwoord op volgende vragen: 1) Heeft de minister zicht op het aantal passagiers dat inmiddels via MOBIB zijn treinvervoer betaalt? 2) Is hij op de hoogte van het hoge aantal foutmeldingen bij het lezen van de kaart? 3) Aangezien de controle van een MOBIB-kaart merkelijk langer duurt dan een traditionele controle, zal bij stijgend MOBIB-gebruik de controle door de treinbegeleiders veel trager vooruitgaan dan nu het geval is. Bij eenzelfde aantal treinbegeleiders zullen immers minder passagiers gecontroleerd kunnen worden. Zal dit een gevolg hebben voor het aantal treinbegeleiders dat zal worden ingezet? |
||||
Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 : | ||||
Als antwoord op uw vragen deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:
|