BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
4 september 2012 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6992 | ||||
de Bart Tommelein (Open Vld) |
||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||
________ | ||||
Treinverbinding België-Nederland - Hogesnelheidslijn - FYRA-verbinding - Houding Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Benelux-trein | ||||
________ | ||||
vervoer per spoor snelvervoer Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen Benelux Nederland grensoverschrijdend vervoer reizigersvervoer |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6991 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6992 d.d. 4 september 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
De Fyra tussen Amsterdam en Breda wordt voorlopig niet doorgetrokken tot Antwerpen. Volgens de Nederlandse Spoorwegen (NS) lukt het in ieder geval niet om de hogesnelheidslijn (HSL)-shuttletrein vóór 1 januari 2013 tussen Breda en Antwerpen te laten rijden. Volgens de dienstregeling 2012 van de NS wordt in september de Benelux-trein opgeheven. Dat is de enige treinverbinding tussen Brabant en België. Luidens de Nederlandse pers (Omroep Brabant) zouden de Belgische spoorwegen vooralsnog niet erg happig zijn om mee te werken aan deze verbinding, zelfs als Nederland dat goeddeels financiert. Een gepland gesprek hierover tussen de premiers Rutte en Di Rupo moet nog plaatsvinden. Het is vooralsnog onduidelijk of de verbinding tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal inderdaad in september stopt, zoals gepland. Als vicevoorzitter van het Benelux-parlement vind ik het onaanvaardbaar dat er een periode komt waarin rechtstreeks reizen met de trein van Nederland naar België niet meer mogelijk is, met uitzondering van de duurdere hst. Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister: 1) Bent u als premier reeds aangesproken over het uitblijven van de rechtstreekse Fyra- verbinding tussen Nederland en België en kunt u aangeven wanneer u hieromtrent overleg gepland hebt met Nederland? Wat is uw standpunt hieromtrent en onderschrijft u het belang van de rechtstreekse verbinding per spoor tussen België en Nederland via de HSL-shuttletrein? 2) Klopt de informatie uit Nederland dat de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) bezwaren heeft en niet happig zou zijn om mee te werken? Zo ja, waarom heeft de NMBS bezwaren gezien Nederland het grootste deel van de factuur draagt? Zo neen, hoe gaat u deze berichtgeving en perceptie bij onze noorderburen rechttrekken? 3) Bent u het ermee eens dat de Benelux-trein moet worden gehandhaafd zolang de Fyra-verbinding nog geen realiteit is? Zo ja, kan u toelichten hoe lang de Benelux-trein nog gehandhaafd wordt? Zo neen, waarom niet gezien het grote succes van deze verbinding? 4) Kunt u aangeven op jaarbasis hoeveel reizigers gebruik maken van de Benelux-trein? |
||||
Antwoord ontvangen op 12 november 2012 : | ||||
|