BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ||||||||
Zitting 2011-2012 | ||||||||
________ | ||||||||
29 augustus 2012 | ||||||||
________ | ||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6968 | ||||||||
de Lieve Maes (N-VA) |
||||||||
aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden |
||||||||
________ | ||||||||
NMBS - Gewestelijk ExpresNet - Lijn 50A Brussel - Denderleeuw - Derde en vierde spoor | ||||||||
________ | ||||||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen spoorwegnet luchthaven reizigersvervoer |
||||||||
________ | ||||||||
|
||||||||
________ | ||||||||
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-3557 | ||||||||
________ | ||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6968 d.d. 29 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
In het kader van het Gewestelijk ExpresNet worden er momenteel 2 extra sporen aangelegd op lijn 50A, tussen Brussel en Denderleeuw. Op de website Railinvest van de FOD Mobiliteit staat dit project bekend als projectnummer 0106. In de laatste versie van de projectfiche (op datum 31 december 2011) wordt het budget voor dit project geraamd op 518.692.065 euro. Twee jaar voordien was dit nog 421.395.000 euro. Een stijging met een kleine 100 miljoen euro is geen kleine wijziging, dus had ik graag het volgende geweten: 1. Wat is de reden voor deze forse budgetverhoging? 2. Waarom verschoof de geplande datum voor het in dienst nemen van het derde en vierde spoor van juni 2016 naar eind 2016? 3. Gaat dit een impact hebben op de voltooiing en indienstname van het volledige GEN? Zo ja, welke? 4. Vallen de werken aan het hoofdspoor en aan de stopplaats Anderlecht (vermeld bij de planning) binnen dit project of vallen ze onder een ander project (zo ja, welk ?) ? |
||||||||
Antwoord ontvangen op 23 mei 2013 : | ||||||||
|