BELGISCHE SENAAT | ||||||
________ | ||||||
Zitting 2010-2011 | ||||||
________ | ||||||
16 december 2010 | ||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-563 | ||||||
de Lieve Maes (N-VA) |
||||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||||
________ | ||||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gewestelijk ExpresNet (GEN) - Project 0711 - Stations en stopplaatsen voor de lijn 36 | ||||||
________ | ||||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen reizigersvervoer openbaar vervoer spoorwegstation |
||||||
________ | ||||||
|
||||||
________ | ||||||
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-715 | ||||||
________ | ||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-563 d.d. 16 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||
Dit project heeft als doel de stopplaatsen en stations langs lijn 36 in het kader van het Gewestelijk ExspresNet (GEN) uit te rusten en zo het comfort van de reizigers naar een hoger niveau te brengen dan bepaald in de gangbare Revalor-norm. De totale kostprijs van het project was geraamd op 51 043 000 euro. De beëindiging van de werken was gepland voor mei 2010. Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen: 1) Is het project tijdig beëindigd? 2) Hoeveel bedroeg de uiteindelijk totale kostprijs van dit project? 3) Hoeveel bedroeg de kostprijs per station en per stopplaats langs deze lijn? 4) Welke onderzoeken gebeurden voorafgaandelijk om het aantal fietsenstallingen per station te bepalen? 5) Wordt er gevolgd hoe efficiënt deze fietsenstallingen nu gebruikt worden? 6) Werd er bij de verlichtingsinstallaties ook rekening gehouden met energiezuinige oplossingen? Met welke? |
||||||
Antwoord ontvangen op 27 september 2011 : | ||||||
De Nationale maatschappij der belgische spoorwegen (NMBS)-Groep deelt het volgende mee :
- Diegem : 4 015 516 euro - Zaventem : 7 176 330 euro - Nossegem : 1 938 151 euro - Kortenberg : 5 306 987 euro - Erps-Kwerps : 2 193 490 euro - Veltem : 2 288 465 euro - Herent : 4 326 061 euro.
De NMBS-Groep heeft nog geen klachten ontvangen over capaciteitsproblemen in de fietsenstallingen in de stations en stopplaatsen van de vernieuwde lijn 36. De capaciteit aan fietsenstallingen blijkt te voldoen aan de behoeften.
Vooreerst kan gesteld worden dat voor de buitenverlichting lampen met een grote energie-efficiëntie werden aangebracht :
De specifieke lichtstroom bedraagt voor beide
lamptypes tussen de 85 en 90 lm/W
Ten slotte kan het energieverbruik van de verlichtingsinstallatie ook sterk verminderd worden door het automatisch sturen van de verlichting. De geïnstalleerde verlichting wordt momenteel door een astronomische klok gestuurd waardoor de verlichting pas werkt als het donker wordt. Bovendien wordt de verlichting na de exploitatie-uren automatisch uitgeschakeld. |