BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2011-2012 | ||||
________ | ||||
23 december 2011 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4993 | ||||
de Bart Tommelein (Open Vld) |
||||
aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken |
||||
________ | ||||
Hulpdiensten - Noodoproep per SMS - Invoering | ||||
________ | ||||
eerste hulp politie elektronische post mobiele telefoon mobiele communicatie |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3078 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4993 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Recente feiten hebben aangetoond dat in sommige gevallen het slachtoffer van een misdrijf de politie niet per telefoon kan oproepen. Dit bijvoorbeeld omdat de dader anders het slachtoffer kan vinden. Ook kunnen doven of mensen met een gehoor- en / of spraakprobleem niet via telefonische weg communiceren met de noodcentrale. Belangengroepen vragen dan ook al geruime tijd dat de hulpdiensten (politie, brandweer, ziekenwagen, …) bereikbaar zouden zijn via een eenvoudige SMS. De nationale noodnummers (100-101 en 112) laten momenteel echter het ontvangen van SMS-berichten niet toe. Ik had hieromtrent dan ook graag volgende schriftelijke vragen voorgelegd aan de geachte minister: 1) Bent u het met me eens dat er bepaalde omstandigheden zijn waarin het wenselijk is dat de politie en andere hulpdiensten per SMS kan worden gewaarschuwd, bijvoorbeeld wanneer het niet opportuun / mogelijk is de politie ten overstaan van de (mogelijke) dader te bellen? 2) Bent u bereid tot het openstellen van een noodnummer waarop de politie per SMS gealarmeerd kan worden in die omstandigheden waarin bellen niet kan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan u dit praktisch toelichten en aangeven tegen wanneer u dit zou invoeren? 3) Klopt mijn informatie als zou de mogelijkheid om oproepen per SMS te sturen momenteel worden bestudeerd in het kaderdoven en mensen met een gehoor of een spraakprobleem? Wat is de stand van zaken hiervan en wanneer zou dit worden ingevoerd en voor welke diensten? Kan dit worden uitgebreid naar bijzondere situaties waarin het slachtoffer niet kan bellen? |
||||
Antwoord ontvangen op 5 september 2012 : | ||||
|