BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2010-2011
________
14 juni 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2524

de Bart Tommelein (Open Vld)

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Afschaffen van papieren treinkaartjes - Personeelskost - Milieu - Efficiëntie
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
plaatsbewijs
elektronisch betaalmiddel
________
14/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
________
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-5031
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-2524 d.d. 14 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nederlandse Spoorwegen zullen vanaf eind 2012 geen papieren treinkaartjes meer verkopen. De overstap op elektronisch betalen via de chipkaart moet dan zijn afgerond. Hoewel veel loketten op stations zullen verdwijnen, worden medewerkers niet ontslagen.

De loketmedewerkers op de stations zullen worden ingezet om vragen van reizigers te beantwoorden. Tegelijkertijd wordt een proef met een internetzuil uitgebreid; deze doet dienst als servicepunt.

Sinds de invoer van de chipkaart in 2009 worden door baliemedewerkers steeds minder kaartjes verkocht.

Het spreekt voor zich dat het afvoeren van de papieren ticket veel voordelen heeft. Het personeel kan elders meer efficiënt worden ingezet, de natuur vaart er wel bij en de kostprijs daalt (papieren treinkaartjes, drukken, toestellen, onderhoud, ...). Ook de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kan hier veel aan efficiëntie winnen, mocht dit systeem ook in ons land worden ingevoerd.

Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Hoe reageert de geachte minister op het Nederlands voornemen om de papieren tickets af te voeren en enkel nog te werken met een chipkaart? Kan zij de voor- en nadelen van het afvoeren van de papieren treinkaartjes oplijsten?

2) Overweegt de NMBS ook in ons land de papieren kaartjes af te voeren? Kan zij toelichten welke de timing is? Kan zij aangeven hoeveel dit aan besparing zal opleveren? Moet de timing niet worden versneld? Kan zij aangeven waar het personeel zal worden gereaffecteerd? Om hoeveel personen gaat het?

3) Kan u aangeven hoeveel fulltime equivalenten binnen de NMBS actief zijn in de stations voor de fysieke verkoop van papieren treinkaartjes?

4) Kan zij aangeven hoeveel loketten er in de Belgische stations aanwezig zijn?

5) Kan zij aangeven hoeveel papieren treinkaartjes er het laatste jaar werden verkocht door de NMBS aan de reizigers? Kan dit eventueel, zo zij niet over de exacte cijfers beschikt, bij benadering worden weergegeven? Hoe schat zij de milieu-impact in van een afschaffing van de papieren treinkaartjes?