BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2008-2009 | ||||
________ | ||||
17 november 2008 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1993 | ||||
de Filip Anthuenis (Open Vld) |
||||
aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven |
||||
________ | ||||
NMBS - Hogesnelheidslijnen - Lijn naar Breda en Den Haag - ICE-lijn Frankfurt-Brussel-Parijs | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen snelvervoer spoorwegnet bilaterale overeenkomst |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-498 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2446 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-1993 d.d. 17 november 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Het blijkt dat de NMBS problemen heeft met de uitbreiding van het hoge snelheidsnet naar Breda en Den Haag over het Belgische grondgebied. Volgens de Nederlandse autoriteiten gaat het hier om een afspraak die gemaakt werd als tegenprestatie voor de uitdieping van de Wester Schelde, die België dus niet nakomt. 1. Treedt de NMBS hier op als NMBS Holding, Infrabel, exploitant van het binnenlandse net, of als aandeelhouder van Thalys ? 2. Werd een dergelijke afspraak inderdaad gemaakt ? Wanneer en door wie ? 3. Gebruikt (misbruikt) de NMBS hier haar (nog tijdelijke) monopolie voor het passagiersvervoer op het Belgische net ? 4. Is het verder correct dat de NMBS via zijn participatie in Thalys totnogtoe weigert de de Duitse hoge snelheidstrein ICE Frankfurt-Brussel te laten doorrijden tot Parijs ? Gaat de geachte minister hiermee akkoord ? |