Federale overheidsdiensten (FOD) - Programmatorische federale overheidsdiensten (POD) - Coronacrisis - Systeem van thuiswerk (Covid-19)
epidemie
infectieziekte
overheidsadministratie
ministerie
organisatie van het werk
werk op afstand
thuiswerk
2/4/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 7/5/2020) |
7/5/2020 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-447
Werk is een transversale aangelegenheid.
Als gevolg van de coronacrisis worden er door de verschillende federale overheidsdiensten (FOD) en programmatorische federale overheidsdiensten (POD) inspanningen gedaan om zoveel mogelijk thuiswerk mogelijk te maken.
1) Kan u mij voor uw beleidsdomeinen meedelen, opgesplitst per departement, hoeveel personeelsleden er ingeschakeld zijn in het systeem van thuiswerk, als gevolg van de coronacrisis?
2) Hoeveel personeelsleden werkten er in een systeem van thuiswerk voor de coronacrisis?
3) Hoeveel bedroeg het percentage thuiswerkers ten opzichte van het totaal aantal personeelsleden voor de coronacrisis?
4) Hoeveel bedraagt het percentage thuiswerkers ten opzichte van het totaal aantal personeelsleden na de invoering van de corona-maatregelen?
5) Voorziet u de komende weken nog een verdere stijging van het aantal thuiswerkers?
6) Hoe evalueert u voorlopig dit systeem? Welke praktische knelpunten worden er ervaren op dit moment?
Voorafgaand aan deze vraag moet worden opgemerkt dat personeelsleden die een controle- of inspectiefunctie uitoefenen en die hun thuisadres als administratieve standplaats hebben, niet in de tabellen zijn opgenomen.
1) & 4) Om deze vragen te beantwoorden werd een bevraging gedaan bij alle federale overheidsdiensten en programmatorische overheidsdiensten.
– de referentieperiode voor de cijfers is de week van 23 maart tot en met 27 maart 2020. Het gemiddelde van de week wordt genomen voor de berekening.
– ziektedagen, verlofdagen, loopbaanonderbreking en dergelijke worden niet meegeteld in de berekening (iemand die bijvoorbeeld twee dagen telewerkt, twee dagen ziek is en een dag verlof heeft, heeft 100 % getelewerkt). Iemand die een hele week ziek was of verlof had, wordt niet meegerekend (in geen van de drie categorieën).
Voor alle overheidsdiensten gelden in de onderzochte periode volgende principes:
– iedereen die kan, werkt volledig 100 % thuis;
– voor sommige functies is het nodig om één of enkele dagen per week toch op kantoor te zijn (bijvoorbeeld ICT’ers voor serveronderhoud, permanentiediensten, logistiek en onderhoud, crisiscel, mandatarissen, enz.);
– sommige functies zijn essentieel en kunnen niet van thuis uit worden uitgevoerd. De ambtenaren die deze functies uitvoeren werken niet van thuis (bijvoorbeeld bepaalde controleurs, douane, concièrges, operationele diensten zoals 112, civiele bescherming, crisiscentra, enz.).
De aangeleverde cijfers zijn in sommige gevallen inschattingen, gezien er in sommige organisaties fluctuaties zijn van dag tot dag. Bovendien heeft niet elke organisatie een exact overzicht van het aantal afwezigen, verloven en telewerkers op elk moment.
Tabel 1 geeft een overzicht per organisatie. Er werd een onderscheid gemaakt tussen het aantal en het percentage telewerkers dat 100 % van thuis uit werkt en het aantal en het percentage dat minder dan 100 % van thuis uit werkt (en dus wel deeltijds op kantoor is). Medewerkers die ziek waren, verlof hadden (alle types) of een controlefunctie uitvoerden in de onderzochte week werden niet meegerekend in het totaal aantal.
2) & 3) Om deze vragen te beantwoorden werden de cijfers uit de FED-20 gebruikt van 2018. Het antwoord is gelijkaardig aan het antwoord op uw schriftelijke vraag nr. 7-165, op 25 november 2019, betreffende «Federale administraties - Telewerk - Cijfers».
Het percentage is het aantal medewerkers die op regelmatige basis telewerken en / of occasioneel telewerken (in 2018). Tabel 2 geeft een overzicht per organisatie.
5) Gezien de maatregelen die momenteel door de Nationale Veiligheidsraad worden genomen, wordt er in de organisaties tot ten minste 11 mei 2020 weinig verandering verwacht in het aantal en het percentage telewerkers.
6) Volgens mij kan telewerken veel voordelen hebben:
– het verbetert de tijd die ambtenaren in hun privéleven doorbrengen;
– het maakt hen verantwoordelijk en geeft hen tegelijkertijd extra flexibiliteit in hun deelname aan de dienstverlening aan de burgers;
– het helpt onze mobiliteitsproblemen op onze wegen en in het openbaar vervoer te verlichten;
– het helpt de besmetting van of door collega's in het geval van een epidemie te voorkomen.
Aan het einde van de pandemie zal ik de voorzitters van de FOD's om een volledig verslag vragen om te analyseren welke impact telewerk heeft gehad op hun diensten, met alle voor- en nadelen van dien. Op basis hiervan zal ik een bredere reflectie op gang brengen over de vraag of het al dan niet nuttig is om het volume van het telewerk in de federale overheidsdienst te vergroten en zo ja, ook over de processen die moeten worden ingevoerd zodat de overheidsdienst goed kan blijven functioneren. Elke beslissing hieromtrent zal natuurlijk uitvoerig worden overlegd.
Tabel 1. Aantal en % telewerkers per organisatie in de week van 23-27 maart 2020.
|
# telewerk 100 % |
% telewerk 100 % |
# telewerk < 100 % |
% telewerk < 100 % |
# telewerk totaal |
% telewerk totaal |
# geen telewerk |
% geen telewerk |
Totaal (exclusief verloven, ziekte, controlefuncties) |
FOD Beleid en Ondersteuning |
790 |
97,89 % |
0 |
0,00 % |
790 |
97,89 % |
17 |
2,11 % |
807 |
FOD Binnenlandse Zaken |
2602 |
46,43 % |
882 |
15,74 % |
3484 |
62,17 % |
2120 |
37,83 % |
5604 |
FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking |
900 |
90,00 % |
100 |
10,00 % |
1000 |
100,00 % |
0 |
0,00 % |
1000 |
FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie** |
|
85,00 % |
|
14,80 % |
|
99,80 % |
|
0,20 % |
|
FOD Financiën |
15071 |
77,76 % |
3729 |
19,24 % |
18800 |
97,00 % |
581 |
3,00 % |
19381 |
FOD Justitie Hoofdbestuur |
873 |
52,78 % |
413 |
24,97 % |
1286 |
77,75 % |
368 |
22,25 % |
1654 |
FOD Justitie Strafinrichtingen* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FOD Kanselarij van de eerste minister |
143 |
72,22 % |
22 |
11,11 % |
165 |
83,33 % |
33 |
16,67 % |
198 |
FOD Mobiliteit en Vervoer |
719 |
75,92 % |
88 |
9,29 % |
807 |
85,22 % |
140 |
14,78 % |
947 |
FOD Sociale Zekerheid |
557 |
91,01 % |
55 |
8,99 % |
612 |
100,00 % |
0 |
0,00 % |
612 |
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu |
1060 |
88,48 % |
103 |
8,60 % |
1163 |
97,08 % |
35 |
2,92 % |
1198 |
FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg |
336 |
81,55 % |
76 |
18,45 % |
412 |
100,00 % |
0 |
0,00 % |
412 |
Ministerie van Landsverdediging |
560 |
35,51 % |
0 |
0,00 % |
560 |
35,51 % |
1017 |
64,49 % |
1577 |
POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie |
162 |
94,19 % |
0 |
0,00 % |
162 |
94,19 % |
10 |
5,81 % |
172 |
POD Wetenschapsbeleid |
161 |
98,17 % |
3 |
1,83 % |
164 |
100,00 % |
|
0,00 % |
164 |
* Voor de strafinrichtingen is telewerk mogelijk (<100 %) voor een aantal administratieve en ondersteunende functies.
** Voor deze FOD hebben we enkel relatieve cijfers.
Tabel 2. Aantal en % telewerkers per organisatie in het jaar 2018.
|
Totaal # medewerkers in 2018 |
# medewerkers telewerk in 2018 |
Ratio % 2018 |
Ministerie van Defensie |
1 373,00 |
361,00 |
26,29 % |
FOD Binnenlandse Zaken |
5 401 |
951 |
17,61 % |
FOD BOSA |
814 |
635 |
78,01 % |
FOD Buitenlandse Zaken |
941 |
359 |
38,15 % |
FOD Economie |
1 790 |
955 |
53,35 % |
FOD Financiën |
20 214 |
15 056 |
74,48 % |
FOD Justitie (Hoofdbestuur + EPI) |
1 344 |
368 |
27,38 % |
FOD Kanselarij van de eerste minister |
205 |
94 |
45,85 % |
FOD Mobiliteit en Vervoer |
1 077 |
526 |
48,84 % |
FOD Sociale Zekerheid |
608 |
488 |
80,26 % |
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu |
1 039 |
653 |
62,85 % |
FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg |
1 117 |
377 |
33,75 % |
POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie |
175 |
92 |
52,57 % |
POD Wetenschapsbeleid (+ wetenschappelijke instellingen) |
2 563 |
861 |
33,59 % |