Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-370

van Philippe Courard (PS) d.d. 21 februari 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Fietspaden - Verlichting - Veiligheid - Zonne-energie- Lichtgevende bekleding

fietspad
zonne-energie
verkeersveiligheid
tweewielig voertuig
verlichting

Chronologie

21/2/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/3/2020)
8/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-370 d.d. 21 februari 2020 : (Vraag gesteld in het Frans)

Aangezien de deelstaten bevoegdheden hebben op het vlak van mobiliteit, met inbegrip van de zachte mobiliteit, heeft deze vraag een transversaal karakter en behoort ze dus tot de bevoegdheid van de Senaat.

De fiets is een van de meest milieuvriendelijke vervoermiddelen, maar 's nachts is het moeilijk rijden op vaak slecht verlichte fietspaden.

In oktober 2016 wijdde Polen zijn eerste ecologisch verlicht fietspad in. Dankzij het gebruik van een innovatieve techniek wordt dit fietspad bij het vallen van de avond lichtgevend dankzij de zonne-energie die overdag werd opgeslagen. Meer ecologisch kan het niet.

Een dergelijk systeem zou enige tijd later ook in België zijn toegepast, meer bepaald in Dendermonde.

1) Zijn er u al u resultaten bekend van die testfase?

2) Is het mogelijk dat systeem toe te passen op andere plaatsen in ons land teneinde de veiligheid van onze fietsers te verhogen zonder daarom meer elektriciteit te verbruiken?

Antwoord ontvangen op 8 april 2020 :

Volgens de informatie die ik verkreeg, ging het bij de test in Dendermonde niet om een lichtgevend fietspad, maar om een voorstel van een fietssuggestiestrook aangebracht in een fellere kleur (appelblauwzeegroen) met een reflecterend materiaal. Het effect ervan is niet lichtgevend, maar dient om de zichtbaarheid van de fietssuggestiestrook te vergroten door het contrast en de weerkaatsing van lichtbronnen. Het is echter niet zeker dat de zichtbaarheid van fietsers hierdoor verbeterd zou worden.

Aangezien het gaat om een weginrichting en een markering die niet officieel in de wegcode is voorzien, is het aan de wegbeheerders (gewesten en gemeenten), die verantwoordelijk zijn voor de weginrichting, om te beslissen over de keuze van het wegdek en de verlichting van fietspaden.