Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1060

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 1 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Federale overheidsdiensten - Gehandicapten - Tewerkstelling

ministerie
overheidsadministratie
publieke dienst
integratie van gehandicapten
werknemer met een beperking
officiële statistiek

Chronologie

1/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
4/6/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1060 d.d. 1 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen welzijn, volksgezondheid en gezin zijn Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden; daarin kadert ook het beleid ten aanzien van gehandicapten. Dit betreft dus een transversale aangelegenheid.

Reeds jaren wordt er aandacht gevraagd voor de tewerkstelling van gehandicapten, zowel in de openbare sector als in de privésector. Een aangepaste tewerkstelling is immers de beste garantie op integratie in de maatschappij van deze zeer kwetsbare groep. Er werden ook al vele initiatieven aangekondigd om het aantal gehandicapten dat wordt tewerkgesteld in de openbare diensten te verhogen. De resultaten blijven echter steevast uit.

1) Hoeveel personen met een handicap waren er in 2019 en 2020 werkzaam op uw departement, opgesplitst per taalrol?

2) Wat is hun aandeel in de totale tewerkstelling, opgesplitst per overheidsdienst?

3) Welke inspanningen werden er geleverd om hun aantal op te trekken?

Graag kreeg ik steeds cijfers op jaarbasis.

Antwoord ontvangen op 4 juni 2021 :

1) 2) FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

 

NL

FR

Totaal

2019

17

18

35

2020

18

18

36

2019: 35/1146 (3,05%)

2020: 36/1127 (3,19%)

RVA

 

NL

FR

Totaal

2019

16

15

31

2020

16

16

32

0,97% in 2019 en 0,98% in 2020

HVW

 

NL

FR

Totaal

2019

10

4

14

2020

9

3

12

2020 :12/691 (1,74%)

RJV

 

NL

FR

Totaal

2019

4

0

4

2020

3

0

0

2019: 4/210 (1,90%)

2020: 3/212 (1,42%)

3) FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

De FOD neemt inderdaad geen specifieke maatregelen maar volgt de federale regels (nl. geven redelijke aanpassingen tijdens proeven en interviews). Gezien de 3% regel in de afgelopen jaren is behaalt, is aanwerving momenteel geen prioriteit. Het is voldoende om het bindend klassement te volgen. Op deze basis wordt de aanwerving van personen met een handicap voortgezet.

RVA

De RVA voert sinds verschillende jaren acties uit op vlak van de inclusie van personen met een handicap op het werk. 

De RVA realiseert dit:

Door deel te nemen aan door de federale stuurgroep inzake diversiteit georganiseerde werkgroepen en door een synergie tussen de Openbare Instellingen van sociale zekerheid en door de l’UNCRPD.

Door het consulteren en gebruik te maken van infokanalen en selecties, gericht op personen met een handicap, zoals Selor (databank en website) en het tewerkstellingssalon “Talentum”. De uitnodigingen voor een selectie vermelden dat bij een selectieprocedure aanpassingen kunnen gevraagd worden door kandidaten met een handicap.

Door het in werking stellen van positieve acties voor personen met een handicap:

2 medewerkers van de dienst Wellbeing@Work werden aangeduid als referentiepersonen op het vlak van redelijke aanpassingen aan de werkplaats. Zij behandelen en verzekeren de opvolging van aanvragen inzake redelijke aanpassingen van de werkplaats, zowel bij de selectie, de aanwerving of het aan het werk houden van de medewerkers.  Ze bieden ook een begeleiding aan voor personen met een handicap op de werkplek. 

Door het sensibiliseren van de RVA-medewerkers over het thema van zichtbare en onzichtbare handicaps, in de vorm van infosessies voor alle entiteiten en directies. Een on-line versie wordt ook ontwikkeld voor de opleidingsactie in 2021.

Door het sensibiliseren van de hiërarchische lijn van de RVA op vlak van de inclusieve benadering inzake handicap door het voorzien van een on-line bedrijfstheater. (actie 2021) 

Door het ontwikkelen en ter beschikking stellen van verschillende werkinstrumenten ter ondersteuning van de inclusie van personen met een handicap op het werk:

Realisatie van een verzameling van interactieve werkinstrumenten, die de relevante documentatie bundelt voor de selectie, de integratie en aan het werk houden van personen met een handicap of met een chronische ziekte.

Een analyserooster van de behoeften op vlak van toegankelijkheid van de gebouwen voor personen met verminderde mobiliteit werd opgesteld op basis van de aanbevelingen van de Regie der gebouwen. 

HVW

De aanbevelingen van de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap die betrekking hebben op aanwervingen, worden toegepast bij de HVW: aan elke jobaanbieding wordt, op positieve wijze, de mogelijkheid toegevoegd voor personen met een handicap om deel te nemen aan de selecties. Alle aanbiedingen bevatten de vermelding: "kandidaten worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten en vaardigheden, ongeacht geslacht, afkomst of handicap". In de jobaanbiedingen wordt ook aangegeven dat het mogelijk is de selectietests aan te passen; de selectiedeskundige kan dit vooraf bespreken met de kandidaat.

Er wordt een aantal maatregelen genomen om de tewerkstelling van personen met een beperking waar mogelijk te faciliteren. Zo worden er bij de aanwerving van een medewerker met een beperking of bij elke vraag van een medewerker met een beperking die al in dienst is, aanpassingen gedaan aan de werkposten in overleg met onze interne preventiedienst en onze externe arbeidsgeneeskundige dienst.

RJV

Bij de inrichting van het nieuwe gebouw (de RJV verhuisde eind 2015) werd rekening gehouden met de toegankelijkheid voor alle gebruikers (hellende vlakken voor rolstoelgebruikers, toilet voor personen met beperkte mobiliteit, badgelezer op hoogte van een rolstoelgebruiker, knoppen met braille in de liften, enz.). De RJV realiseerde ook 2 projecten in het kader van de cofinancieringsprojecten van BOSA: het aanpassen van de koptelefoons voor slechthorende personen in 2016 en het installeren van flashlichten op het brandalarmsysteem voor slechthorende personen in 2018.

De RJV volgt bij de rekrutering steeds de richtlijnen van Selor, die onder meer de mogelijk bieden tot het vragen van redelijke aanpassingen tijdens de rekruteringsprocedure. Wanneer een personeelslid een redelijke aanpassing van de werkpost vraagt, wordt deze steeds onderzocht door de preventieadviseur. De uitbreiding van telewerk naar maximaal 3 dagen, ingevolge de invoering van het nieuwe arbeidsreglement vanaf 1/1/2017, kan voor medewerkers met een beperking een facilitering betekenen doordat de verplaatsing naar het gebouw van de RJV niet meer dient te gebeuren. Sinds de verhuis naar Brussel Centrum, eind 2015, op 10 minuten te voet van het Centraal station, is het niet langer nodig om van de trein over te stappen op een tweede openbare vervoermiddel om het kantoor te bereiken.