Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1033

van Stephanie D'Hose (Open Vld) d.d. 1 maart 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Federale politie - Cel «Kunst & Antiek» - Databank gestolen kunst

opvolging informatieverslag
kunstvoorwerp
politie
gegevensbank
diefstal

Chronologie

1/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
1/4/2021Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1034

Vraag nr. 7-1033 d.d. 1 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik verwijs naar mijn eerdere schriftelijke vraag hieromtrent (schriftelijke vraag nr. 7-398 van 10 maart 2020) en het antwoord van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken, Pieter De Crem.

Wat betreft de vooropgestelde uitbreiding van de cel «Kunst en Antiek» van de federale politie werd het volgende aangegeven: «In januari 2017 werd, in samenspraak met toenmalige directeur-generaal beslist om het aanspreekpunt Kunst binnen de directie DJSOC opnieuw in te stellen, binnen de bestaande capaciteit van DJSOC. Dit houdt evenwel in dat andere opdrachten dienen te worden afgebouwd. De eventuele verdere uitbreiding en de wijze waarop dit dient te geschieden, wordt momenteel nog onderzocht binnen de politie.»

Wat betreft de aanbevelingen vervat in het door de Senaat aangenomen informatieverslag inzake de bestrijding van kunstroof (stukken Senaat, nrs. 6-357/1 tot 4) en de vraag van de sector, de musea, de Gemeenschappen en Interpol om de beslissing tot hervorming van de cel «Kunst en Antiek», beslist tijden de vorige legislatuur, te onderzoeken gaf de toenmalige minister het volgende aan: «Het verslag met aanbevelingen wordt momenteel bestudeerd.»

Wat betreft het transversaal karakter van de vraag: deze vraag betreft een transversale aangelegenheid met de Gemeenschappen (cultuur en media). De bescherming van ons cultuurpatrimonium is een gedeelde bevoegdheid waarbij het federale luik eerder de handhaving betreft alsook de federale musea en wetenschappelijke instellingen en het daarin opgenomen cultuurpatrimonium.

Graag had ik u volgende vragen voorgelegd:

1) Bent u bereid om in overeenstemming met het informatieverslag over de bestrijding van kunstroof en de gelijkaardige vraag vanwege de sector, de musea, de Gemeenschappen en Interpol, de beslissing tot hervorming van de cel «Kunst en Antiek», te onderzoeken en kan u dit toelichten? Ik verwijs naar de eventuele versterking van de cel. Kan u meedelen hoeveel mensen er in voltijdsequivalenten (VTE) werkzaam zullen zijn om de continuïteit te verzekeren van de aanpak van deze vorm van criminaliteit?

2) Kan u meedelen hoeveel mensen er momenteel werkzaam zijn in de cel «Kunst en Antiek» van de federale politie?

3) Kan u desgevallend meedelen welke diverse kerntaken de cel zal uitoefenen en kan u de rol van de databank «ARTIST» toelichten?

Antwoord ontvangen op 1 april 2021 :

1) & 2) De cel «Kunst en Antiek» werd in februari 2021 versterkt en telt momenteel drie FTE.

3) De cel «Kunst» is verantwoordelijk voor de voeding van de «ARTIST»-databank. Zij verwerkt nationale en internationale informatie.

Op verzoek van opsporingsdiensten van de geïntegreerde politie en magistraten verricht de cel onderzoeken ter verificatie en identificatie van gestolen cultuurgoederen.

Zij biedt gespecialiseerde steun op cultureel gebied door de linken tussen de verschillende actoren aan het licht te brengen. De Kunstcel vormt de schakel tussen de opsporingsdiensten, de magistraten en de externe partners (conservatoren, archeologen, verenigingen) en biedt gespecialiseerde en kwaliteitsvolle ondersteuning.

De cel werkt hiervoor ook samen met de Douane en de federale overheidsdienst (FOD) Economie.

De Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) maakt het mogelijk een voorwerp (bijvoorbeeld een kunstwerk) te koppelen aan bepaalde strafbare feiten (bijvoorbeeld een diefstal). In het geval van diefstal zal de eigenaar een klacht indienen bij de (lokale) politie.

De klacht en de foto’s van de voorwerpen worden aan de cel «Kunst» overgemaakt, die deze vervolgens registreert in de «ARTIST»-databank met behulp van een vooraf gedefinieerde pick-list.

De vatting op basis van deze nauwkeurige kwalificatie, die in overeenstemming is met die welke door de deskundigengemeenschap wordt gebruikt (wat in de ANG niet het geval is) en foto’s (eveneens niet te vinden in de ANG), is van grote meerwaarde.

De «ARTIST»-databank biedt ook het voordeel van een bijzondere databank, in die zin dat de entiteiten niet worden «geventileerd», wat wel het geval is voor de entiteiten in de ANG. Zo staat de diefstal in 1934 van het paneel De rechtvaardige rechters uit het Lam Gods nog steeds in de databank, aangezien het ook nog steeds gesignaleerd staat via Interpol en wordt gezocht door de politie.