Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9831

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 3 september 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Bpost - Distripost - Bedeling van ongeadresseerd drukwerk - Werking - Controle

postdienst

Chronologie

3/9/2013Verzending vraag
21/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9831 d.d. 3 september 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bpost biedt aan zijn klanten een dienst aan waarbij ongeadresseerd drukwerk huis-aan-huis wordt bedeeld (Distripost). Hiervoor betaalt de aanvrager per bus en levert hij/zij de te posten exemplaren in pakjes van 50 of 100 aan.

Het aantal bussen in de door de klant aangevraagde zone wordt door Bpost meegedeeld.

Met de dubbele bezorgdheid in het achterhoofd dat én alle bussen in de aangevraagde zone bedeeld worden én er niet nodeloos te veel betaald wordt, had ik graag het volgende vernomen:

1) Hoe gaat Bpost te werk om het aantal bussen mee te delen? (Eigen telling, via gemeente, andere…)

2) Hoe vaak worden deze cijfers herzien?

3) Zit er een marge op de cijfers die naar de klant toe meegedeeld worden?

4) Er is ook de mogelijkheid om bedrijven over te slaan, hoe is dat georganiseerd?

5) Wat met de stickers die mensen op hun bus plakken ("geen reclame" en dergelijke)?

6) Hoe controleert Bpost de verdeling? Worden de stukken in de bussen gestoken of op een hoopje in de gang gegooid bij appartementsgebouwen?

7) Wordt het juiste aantal bezorgd?

8) Krijgt Bpost hier veel klachten rond?

9) Zijn er de jongste 5 jaar aanpassingen en correcties gebeurd aan de hand van controle of klachten?

Antwoord ontvangen op 21 oktober 2013 :

De uitreiking van ongeadresseerd drukwerk is geen onderdeel van de universele postdienst en is geen dienst van algemeen economisch belang. Deze dienst wordt door bpost aangeboden op zuiver commerciële basis en in concurrentie met de andere operatoren. Deze dienst valt niet onder de ministeriële verantwoordelijkheid.

bpost deelt mee:

1) bpost definieert het aantal brievenbussen aan de hand van een inventaris van alle woningen en gebouwen door de medewerkers van bpost.

2) Deze gegevens worden op regelmatige basis en meerdere malen per jaar aangepast aan de wijzigingen die zich op het terrein voordoen.

3) De klanten die gebruik maken van deze dienst worden verondersteld het aantal exemplaren te bezorgen aan bpost dat vermeld wordt op bestelformulier. De facturatie is gebaseerd op dit aantal.

4) Neen.

5) De zelfklevers op de brievenbussen worden mee geïnventariseerd. Op die manier kan bpost twee opties aanbieden: een bedeling in alle brievenbussen voor drukwerk dat uitgaat van de overheden of een bedeling uitsluitend in de brievenbussen zonder “geen reclame” zelfklever van commercieel drukwerk.

6) De interne richtlijnen van bpost bepalen dat niet-geadresseerde drukwerken altijd in ieder afzonderlijke brievenbus moeten worden gestoken.

7) Dit is de verantwoordelijkheid van de klant. bpost reikt uit wat wordt aangeleverd.

8) Dit behoort tot de vertrouwelijke bedrijfsinformatie.

9) De diensten van bpost worden op regelmatige basis geëvalueerd en bijgestuurd aan de hand van de reacties van de klanten. Met betrekking tot Distripost werden bijvoorbeeld wijzigingen aangebracht aan het reserveringssysteem en werd recent een ophaaldienst georganiseerd (Distripost Pick Up) waardoor de klant die gebruik maakt van deze mogelijkheid zich niet langer zelf naar het afgiftepunt moet begeven.