Europese richtlijn inzake "cross border enforcement" - Implementatie - Verkeersovertredingen door buitenlandse bestuurders - Gegevensuitwisseling - Wederkerigheid
overtreding van het verkeersreglement
snelheidsvoorschriften
alcoholisme
wegverkeer
richtlijn (EU)
geldboete
veiligheidsinrichting
uitwisseling van informatie
vreemdelingenrecht
nationale uitvoeringsmaatregel
8/8/2013 | Verzending vraag |
30/9/2013 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9765
Eind november treedt de Europese richtlijn inzake "cross border enforcement" in werking.
Bedoeling is om de gegevensuitwisseling tussen alle EU-landen makkelijker toegankelijk te maken voor de parketten en gerechtelijke instanties om buitenlandse bestuurders effectief te kunnen vervolgen als ze verkeersovertredingen doen. Belangrijkste overtredingen hierbij zijn overdreven snelheid, alcohol achter het stuur, het niet dragen van een gordel en/of het negeren van een rood stoplicht.
Momenteel heeft België buiten een bilateraal akkoord met Nederland en Frankrijk, nog geen systematische uitwisseling met andere EU-landen waarbij afgedwongen kan worden dat informatie uitgewisseld wordt.
Waar er in het verleden in de bilaterale akkoorden problemen waren met het uitwisselen van gegevens en het snel te weten komen van de nummerplaathouders, moet er naar de toekomst toe uit geleerd worden om deze problemen onder de Europese richtlijn zoveel mogelijk te beperken.
Net als bij de bilaterale akkoorden, is het voor de Europese richtlijn dan ook belangrijk dat het zo goed mogelijk wordt geïntegreerd in de nationale wetgeving en dat het zo goed mogelijk opgevolgd wordt.
1) Graag had ik van de bevoegde ministers gehoord hoe het staat met de juridische en praktische implementatie omdat de termijn waarop de Europese richtlijn van start gaat, nadert.
2) Is er een waarborg dat er een principe van wederkerigheid geldt waarin alle landen de nodige gevraagde inspanningen leveren om informatie van overtreders te verschaffen?
Ik verwijs u voor een antwoord op uw vraag door naar Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet, die piloot is voor de juridische en praktische implementatie van de richtlijn in kwestie.