Treinramp in Wetteren - Inzet van brandweer, politie en medische hulp - Kosten
ramp door menselijk toedoen
reizigersvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
slachtofferhulp
brandbestrijding
gemeentepolitie
eerste hulp
geneeskundige noodhulp
officiële statistiek
ongeval bij het vervoer
vervoer per spoor
15/5/2013 | Verzending vraag |
28/4/2014 | Einde zittingsperiode |
De treinramp in Wetteren vereiste een grootschalige hulpverlening en een permanente dienstverlening. Brandweerkorpsen uit het hele land sprongen in de bres om het incident te managen.
Het is leerrijk te weten wat, op het vlak van de veiligheidsvoorzieningen, de omvang was van de inzet van mensen en middelen.
1) Kan de minister mededelen en dit voor zowel brandweer, politie als de medische hulpvoorzieningen:
a) Het aantal manschappen die beschikbaar werden gesteld voor het incident;
b) Het totaal aantal manuren of -dagen die werden gepresteerd;
c) Het aantal middelen die ter beschikking werden gesteld;
d) Een synthese van de totale kosten per stad/gemeente;
2) Kan de minister tevens mededelen in welke mate de gemeenten gerechtigd zijn om de door hen uitgezette kosten te verhalen op "de NMBS", namelijk op Infrabel indien het ongeval te wijten zou zijn aan een gebrek aan de sporen of op de/een vervoersmaatschappij indien het sinister zijn oorzaak zou vinden in het treinstel zelf of op welkdanige andere veroorzaker van het incident?