Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8570

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 25 maart 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Voertuigen - Automatische nummerplaatherkenning - ANPR-camera's - Controle van verplichte verzekering en keuring - Proefproject - Geldende regelgeving

opnameapparaat
autoverzekering
verplichte verzekering
technische keuring
registratie van een voertuig

Chronologie

25/3/2013Verzending vraag
5/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8570 d.d. 25 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het antwoord op mijn vraag om uitleg nummer 5-2448 die ik in de commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden op 16/10/2012 aan u stelde en gezien het feit dat deze technologie ondertussen blijkbaar al op succesvolle wijze gebruikt wordt bij de politie, had ik graag een antwoord gezien op volgende bijkomende vragen:

1) Is er al een proefproject gestart om door het gebruik van ANPR-camera's voertuigen te controleren op hun verplichte verzekering en keuring?

2) Waar, wanneer en hoe gebeurde dit proefproject? Hoeveel camera's werden daarvoor gebruikt? Hoeveel voertuigen werden gecontroleerd?

3) Wat zijn de resultaten van dit proefproject? Hoeveel onverzekerde voertuigen werden opgespoord? Hoeveel niet-gekeurde?

4) Wordt het gebruik van de ANPR-camera's voor het opsporen van onverzekerde en niet-gekeurde voertuigen binnenkort ingevoerd?

5) Wat is de huidige stand van zaken rond het aanpassen van de vereiste koninklijke besluiten en reglementeringen? Wordt daarvoor ook de zogenaamde "camerawet" (wet van 21/03/2007) aangepast?

6) Indien de regelgeving voor het gebruik van de ANPR-camera's nog steeds in de grijze zone zou zitten, is dat dan een probleem voor de talloze politiezones die nu volop bezig zijn met het investeren in deze technologie? Zo ja, wat houden deze problemen exact in? Zo nee, is er nog een beletsel voor de federale politie om het gebruik van dergelijke ANPR-camera's in te voeren?

7) Is er een procedure uitgewerkt voor de ontdekking van gestolen voertuigen ?

Zo neen, wordt hier in de nabije toekomst aan gewerkt ?

Antwoord ontvangen op 5 september 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag : 

1. Op dit moment zijn er verscheidene lokale politiezones die werken met Automatic number plate recognition (ANPR) camera's die ondermeer voertuigen controleren op de verzekerings- en keuringsplicht.  

In sommige gevallen gaat het om een proefproject. In andere zones wordt reeds verscheidene jaren gewerkt met ANPR camera's, van een “proefproject” is in deze gevallen geen sprake meer. Ook bij de federale wegpolitie wordt, zij het in beperkte mate, met de ANPR camera’s gewerkt om voertuigen te controleren op onder andere de verplichte verzekering en keuring. 

2. De toepassing van deze technologie kan opgesplitst worden in vaste ANPR camera's en mobiele ANPR camera’s die op politievoertuigen zijn gemonteerd. 

Exacte cijfers van het aantal gebruikte camera's en resultaten worden momenteel niet centraal bijgehouden. Het gaat in vele gevallen om een combinatie van vaste en mobiele camera's binnen een lokale politiezone. Op basis van bekomen informatie van één politiezone categorie 2 (tweede hoogste graad van verstedelijking, regionale steden) levert dit op jaarbasis 225 000 gecontroleerde voertuigen op; daarbij waren er 4 niet verzekerde voertuigen en 694 zonder geldig keuringsbewijs.  

3. Aangezien deze gegevens momenteel niet centraal worden bijgehouden, kunnen geen algemene resultaten worden meegedeeld.  

4. Zoals blijkt wordt nu reeds gebruik gemaakt van deze technologie. Een wetsontwerp voorbereid werd in de Kamer ingediend, waarbij een wettelijke regeling wordt gecreëerd voor het inzetten van ANPR camera’s voor het controleren van de keurings- en verzekeringsplicht. De vaststellingen op basis van deze camera’s zullen daarenboven bijzondere bewijswaarde genieten.  

5. en 6. De ANPR camera’s die enkel gebruikt worden in verkeersgerelateerde zaken vallen enkel onder de verplichte aangifte bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De ANPR camera's welke een ruimere toepassing kennen, met name controle in het kader van de openbare veiligheid, vallen onder de camerawet en dienen dus te beantwoorden aan de wettelijke bepalingen, met name :

Er stelt zich momenteel geen probleem voor de vaste ANPR camera’s wel voor de mobiele camera's omdat de camerawet expliciet voorziet dat mobiel cameragebruik enkel mogelijk is in het kader van zogenaamde 'grote volkstoelopen'. Het onder punt 4. geciteerd wetsontwerp voorziet echter in een “bijzondere wetgeving” zodat de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's (de zogenaamde “camerawet”) niet van toepassing is op (mobiele) ANPR camera’s die worden ingezet voor het vaststellen van overtredingen op de keurings- en verzekeringsplicht.   

7. Via de ANPR technologie kan op basis van nummerplaatherkenning gekoppeld aan de politionele databanken, een gestolen voertuig "online en in real time" via de lokale of bovenlokale dispatching (CIC) worden doorgegeven aan de interventiediensten. Ook hier is er overleg tussen de geïntegreerde politie en de gerechtelijke en bestuurlijke overheid, meestal op provinciaal niveau, om een bovenlokaal netwerk uit te bouwen.