Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7228

van Louis Ide (N-VA) d.d. 29 oktober 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Auto's zonder rijbewijs - Brommobielen - Verkeersongevallen

ongeval bij het vervoer
rijbewijs
automobiel
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

29/10/2012Verzending vraag
9/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7228 d.d. 29 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Schriftelijke vraag 5-6274 handelde over het aantal verkeersongevallen met brommobielen. De cijfers van 2011 waren toen nog niet beschikbaar. We zijn nu enkele maanden verder en graag had ik de meer recente cijfers verkregen, alsook enkele verduidelijkingen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel van deze auto's zonder rijbewijs of brommobielen waren er anno 2011 en in de eerste helft van 2012 in gebruik? Kunnen deze gegevens ook opgesplitst worden per jaar en per gewest?

2) Hoeveel van deze auto's zonder rijbewijs of brommobielen waren in 2011 betrokken in verkeersongevallen? Kunnen deze gegevens ook opgesplitst worden per gewest?

3) Wat vindt de staatssecretaris van het idee om een databank te installeren met daarin allerhande informatie betreffende brommobielen, zoals de registratie van het aantal brommobielen op onze weg, registratie van het aantal ongevallen waarbij een brommobiel was betrokken, met opsplitsing van materiële schade en letselschade? Op deze manier zou het ook mogelijk worden om een onderscheid te maken tussen brommobielen of bijvoorbeeld quads, wat momenteel nog niet mogelijk is. Wat vindt u hiervan? Vindt u dat onderscheid relevant?

Antwoord ontvangen op 9 september 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Aangezien de zogenaamde brommobielen behoren tot de voertuigcategorie van de vierwielige bromfietsen, moeten zij tot nu toe niet ingeschreven worden. Ik kan bijgevolg geen cijfers meedelen met betrekking tot het aantal in gebruik zijnde brommobielen.

2. De officiële ongevallencijfers voor het jaar 2011 zijn nog niet bekend.

3. De brommobielen behoren als lichte vierwielers tot de groep van de bromfietsen met een maximale snelheid van 45 km per uur. Daartoe kunnen ook quads behoren als ze beantwoorden aan de technische vereisten voor bromfietsen (tot 45 km per uur). Daarnaast worden ook quads ingeschreven als landbouwtractor met een maximale snelheid van 40 km per uur.

De meeste quads worden echter ingeschreven als vierwieler met motor met een nummerplaat en waarvoor een rijbewijs categorie B is verplicht. Op datum van 12 november 2012, waren er 23 889 vierwielers met motor ingeschreven.

Aangezien het woord “quad” niet beantwoordt aan een welbepaalde technische omschrijving, zal het altijd moeilijk zijn om dit soort voertuigen in de statistieken te onderscheiden van de andere voertuigen van de technische groep waartoe zij behoren.

In de loop van 2013 zullen de bromfietsen ook moeten worden ingeschreven en een nummerplaat hebben, zodat we op termijn ook een beter zicht zullen krijgen van het aantal in het verkeer zijnde bromfietsen en brommobielen.