Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6419

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 7 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Ombudsdiensten met overheidsparticipatie - Ombudsman voor de treinreizigers - Ombudsdienst voor energie - Werking

rechten van passagiers
bemiddelaar
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
energiedistributie
bescherming van de consument

Chronologie

7/6/2012Verzending vraag
28/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6419 d.d. 7 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het algemene antwoord dat ik ontving op mijn vraag 5-6067, volg ik de raad op van vice-eersteminister Johan Vande Lanotte. Ik stel u dezelfde vragen voor wat betreft de Ombudsman voor de treinreizigers en de Ombudsdienst voor energie.

De overheid richt momenteel een aantal ombudsdiensten op, al dan niet in samenwerking met de privésector. Twee vallen onder uw bevoegdheid.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel mensen worden in deze diensten door de overheid tewerkgesteld, graag opgesplitst per dienst?

2) Zijn er gedecentraliseerde locaties? Zo ja, graag een oplijsting per gewest.

3) Zullen er in 2012 een aantal aspecten wijzigen, zoals overdrachten, besparingen, uitbreidingen, verhuizingen, virtualisatie?

4) Wat zijn de bestaande informatiekanalen? Wat zijn hun budgetten?

Antwoord ontvangen op 28 september 2012 :

Voor wat de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit betreft:

Wat de ombudsdienst voor de treinreizigers betreft:

  1. De ombudsdienst voor de treinreizigers telt tien voltijdse equivalenten. Het zijn gedetacheerde personeelsleden van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep. Daarbij komen nog twee ombudsmannen, namelijk een per taalrol.

  2. Er is geen gedecentraliseerde dienst.

  3. Voor het ogenblijk zijn de bepalingen van het koninklijk besluit van 23 februari 2011 tot vaststelling van de nadere regels voor de werking van de Ombudsdienst voor treinreizigers tijdens de overgangsperiode bedoeld in artikel 18 van de wet van 28 april 2010 houdende diverse bepalingen, steeds van toepassing.

  4. De ombudsdienst stelt jaarlijks een activiteitenverslag op. Hij beschikt ook over een website www.ombudsmanrail.be

    Daarvoor bestaat geen specifiek budget.

Voor wat FOD Economie betreft:

  1. De Ombudsdienst voor Energie is een federale autonome dienst met rechtspersoonlijkheid die bevoegd is voor de behandeling van geschillen tussen de eindafnemers en de elektriciteits- en aardgasbedrijven. De Ombudsdienst werkt volledig onafhankelijk van de energiebedrijven en krijgt geen instructies van de overheid.

    De Ombudsdienst is momenteel samengesteld uit twee ombudsmannen en zestien personeelsleden die aangeworven zijn met een contract van (on)bepaalde duur. Er zijn dus geen statutaire personeelsleden die in de Ombudsdienst tewerkgesteld zijn door de overheid.

  2. Er zijn geen gedecentraliseerde locaties.

  3. In de begroting 2012 die door de regering is goedgekeurd werd een uitgavenplafond van 1 773 000 euro voorzien waarvan 1 319 500 euro voor personeelsuitgaven, 401 000 voor werkingsuitgaven en 52 500 euro voor kapitaaluitgaven. In het personeelsorganigram werden twee ombudsmannen en achttien personeelsleden voorzien. Voor de invulling van dit personeelskader zijn momenteel nog aanwervingen bezig. Meer informatie hierover is terug te vinden in de inleiding van het activiteitenverslag 2011 van de Ombudsdienst.

  4. Over het bestaan van de Ombudsdienst wordt geïnformeerd via:

    In de begroting 2012 is er voor de externe communicatie en relaties, de website en publicaties een bedrag van 35 000 euro voorzien.