Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6173

van Guido De Padt (Open Vld) d.d. 4 mei 2012

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Denderleeuw - Stationsparking - Aantal in- en uitritten

parkeerterrein
spoorwegstation
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

4/5/2012 Verzending vraag
17/7/2012 Antwoord

Vraag nr. 5-6173 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds februari dit jaar kan er aan de zijde Kouterbaan van het station Denderleeuw op de vernieuwde parking worden geparkeerd. De vroegere parking is heringericht tot één grote parking met plaats voor 1 000 auto's en is langs één in- en uitrit 24/24 uur en 7/7 dagen toegankelijk.

De vernieuwde parking is uitgerust met slagbomen en een badge- en ticketsysteem zodat treinreizigers een parkeerplaats kunnen vinden. De parking is uitsluitend toegankelijk met een parkeerticket of de badge waarop uw abonnement wordt geladen.

De pendelparking is beschikbaar voor betalende gebruikers van maandag tot en met vrijdag van 06.00 tot 18.00 uur. Tussen 18.00 en 06.00 uur en op zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen kan iedereen vrij gebruik maken van de pendelparking.

Het feit dat er maar één in- en uitrit is, veroorzaakt blijkbaar files bij het inrijden van de parking. Dat heeft dan weer een negatief effect op de verkeersveiligheid. Een tweede en/of derde toegang zou dit euvel kunnen verhelpen.

In dit kader volgende vragen:

1) Heeft de minister weet van het probleem dat ontstaat omdat er slechts één toegang tot de parking is?

2) Denkt hij eraan om, in samenspraak met de lokale overheid, een tweede en/of derde toegang te maken om de problemen op te lossen? Kan hij zijn antwoord toelichten?

Antwoord ontvangen op 17 juli 2012 :

De parking kant Kouterbaan is beschikbaar 24/24 u en 7/7 dagen voor betalende gebruikers. De parkings aan de voorkant van het station zijn gratis op zondag en wettelijke feestdagen.

Het probleem van de file op de Kouterbaan is niet gelinkt aan het feit dat er maar één in- en uitrit is, maar heeft 2 bronnen:

Deze wagens blijven stilstaan op de Kouterbaan en gebruiken niet de parking hoewel de eerste 15 minuten in de parking gratis zijn.

Het probleem komt dus niet van de parking en het aantal in-en uitritten maar wel van de wagens die de parking niet gebruiken.

In samenspraak met de lokale overheid denkt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Holding er aan om een Kiss&Ride zone te voorzien. Zo kan de druk op de Kouterbaan verminderd worden.