Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6090

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 20 april 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Federale Overheidsdienst Financiën - Particulieren - Beschikbaarheid e-services - "Tax-on-web" - "Tax-Calc" - "My MinFin" - "Rv-on-web"

belastingaangifte
belastingadministratie
elektronische overheid
officiële statistiek

Chronologie

20/4/2012Verzending vraag
25/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6090 d.d. 20 april 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dit is een opvolgingsvraag van mijn schriftelijke vraag nr. 5-1683. Sinds een aantal jaar stelt de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën een aantal e-services ter beschikking van de belastingplichtige. De bekendste service is zonder twijfel "Tax-on-Web", maar er zijn ook nog een aantal kleinere services. Graag had ik vernomen hoe betrouwbaar en succesvol deze services zijn en of er een risico is dat ze het slachtoffer zijn/worden van hun succes.

Kunt u voor de volgende applicaties "Tax-on-Web", "Tax-Calc" (onlineberekening van de personenbelasting en anonieme simulaties) en "My MinFin" telkens onderstaande vragen beantwoorden:

1) Het aantal jaarlijkse gebruikers vanaf maart 2011.

2) Het percentage "uptime" van de applicatie (dus beschikbaar voor de gebruiker) per maand vanaf januari 2011 tot heden.

3) Het aantal hardware interventies per jaar op de systemen waarop deze applicaties draaien.

4)Het aantal software patches - opgesplitst in geplande en ongeplande - per jaar.

5)Wat zijn "de normale perioden voor onderhoud" en hoe lang zijn deze ?

Specifiek voor "Tax-on-Web" :

6)Bestaat er een capaciteitsplanning om de toename van gebruikers zonder problemen te verwerken ?

7)Is het systeem ook tijdens de piekperiodes probleemloos beschikbaar en hoe lang is de antwoordtijd?

Specifiek voor "Rv-on-web" (elektronische aangifte roerende voorheffing) :

8)Wanneer zal deze applicatie beschikbaar zijn voor de gebruikers en hoe gaat dit meegedeeld worden ?

9)Zal deze nieuwe applicatie apart gemeten worden ?

Antwoord ontvangen op 25 mei 2012 :

In de onderstaande antwoorden wordt voortgebouwd op de antwoorden op vraag 5-1683 van 7 maart 2011 van het geachte lid.

1. De gebruikersaantallen voor de applicaties Tax-on-web, TaxCalc en MyMinFin zijn hieronder opgenomen in de tabellen per applicatie. In de tabellen per applicatie zijn hieronder de cijfers opgenomen van de laatste 12 maanden.  Achtereenvolgens zijn volgende gegevens in de tabel opgenomen:

taxonweb

taxcalc

In de cijfers voor TaxCalc zijn enkel de anonieme berekeningen opgenomen.  De berekeningen van personenbelasting die uitgevoerd worden via de Tax-on-web applicatie zijn niet opgenomen in deze cijfers maar zitten vervat in de gebruikers-aantallen van Tax-on-web.

MyMinFin

2. De beschikbaarheid van de applicaties is gegeven in de hieronderstaande tabel. De gegevens zijn bekomen door pro-actieve metingen via de HP BAC/BPM software waarbij representatieve business scenario’s op een repetitieve en geautomatiseerde manier uitgevoerd worden met een interval van vijf minuten.

Datum

TaxOnWeb en TaxCalc

MyMinFin en MyRent

2011-01

99,55%

99,80%

2011-02

99,08%

99,74%

2011-03

99,26%

99,64%

2011-04

98,61%

99,74%

2011-05

99,66%

99,75%

2011-06

99,7%

99,82%

2011-07

99,95%

99,89%

2011-08

99,32%

99,78%

2011-09

99,56%

99,75%

2011-10

99,94%

99,95%

2011-11

99,85%

99,92%

2011-12

98,82%

99,54%

2012-01

95,94%

99,99%

2012-02

97,36%

(*)

2012-03

97,15%

97,46%

2012-04

99,58%

99,01%

2012-05

99,75%

99,6%

(*) Door de migratie van de applicatie MyMinFin naar een nieuw platform waren er in de loop van de maand februari 2012 tijdelijk geen metingen beschikbaar. De cijfers van TaxCalc worden voor de statistieken samengevoegd met de cijfers van Tax-on-web. Voor de historische gegevens laten de systemen niet toe om het onderscheid te maken tussen de beide applicaties.

3. Historische gegevens over het aantal hardware interventies zijn op dit ogenblik niet beschikbaar voor alle infrastructuur systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Via de IT servicemanangement, die op dit ogenblik geïmplementeerd wordt en voortbouwt op de inventarisatiegegevens, zullen deze cijfers in de toekomst wel beschikbaar zijn.

4. Historische gegevens over het aantal software wijzigingen (applicatiesoftware en systeemsoftware) zijn niet beschikbaar voor alle systemen waarop de applicaties die vermeld zijn in de lijst gedraaid worden.

Door belangrijke verbeteringen aan te brengen, wordt ernaar gestreefd deze informatie steeds nauwkeuriger in kaart te brengen.

5. De applicaties die vermeld zijn in de lijst zijn allemaal zeven dagen op zeven en 24u op 24 beschikbaar, met uitzondering van de perioden tijdens de nacht waarin batchverwerking plaatsvindt, de normale perioden voor onderhoud van de applicaties en de geplande en ongeplande downtime van de infrastructuur.

Per jaar zijn er zes onderhoudsperioden ingepland met onbeschikbaarheid van de applicaties voor de burgers en de ondernemingen voor belangrijke aanpassingen aan de onderliggende infrastructuur. De duurtijd van deze interventies varieert tussen 4 en 8 uur en wordt steeds uitgevoerd op een zondag in een dalperiode van de productie.

Voor 2012 is de kalender van geplande piekperioden en systeemonderhoud als volgt bepaald:

Tussentijdse upgrades en deployements van nieuwe versies van de applicaties gebeuren op een tijdstip dat vastgesteld wordt in overleg met de fiscale administraties. Gemiddeld duurt een interventies van dit type ongeveer één uur.

6. Een capaciteitsplanning, die gebaseerd is op een prognose van de gegevens van de vorige jaren, is beschikbaar.

De effectieve gebruikte capaciteit van de systeemresources die ingezet worden voor de verschillende componenten van de applicaties (firewalls, loadbalancers, webservers, application servers, database servers, netwerken en storage systemen) wordt continue gemeten en bijgestuurd indien nodig. Bijkomende servers kunnen toegevoegd worden in een “capacity-on-demand” model.

7. Alle genoemde applicaties zijn beschikbaar tijdens de piekperioden, met uitzondering van de perioden voor normaal onderhoud van de systemen en de applicaties. De cijfers die vermeld zijn in het antwoord op vraag 2 geven de beschikbaarheid weer.

De onderstaande grafiek geeft een indicatie van de gemiddelde responstijd van de applicatie tax-on-web. De gegevens tonen de tijd die nodig is om de aanvraag voor een pagina te versturen naar de servers, de verwerkingstijd op de server, de tijd voor netwerktrafiek tussen client en server en tussen de servers onderling en de verwerkingstijd van de browser op de computer van de eindgebruiker. De grafiek geeft de geconsolideerde resultaten voor alle pagina’s van tax-on-web over de periode van het laatste jaar.

Zoals de grafiek toont zijn er erg weinig pagina’s in de applicatie met een responstijd van meer dan vier seconden.  De effectieve responstijd voor de individuele gebruiker is sterk afhankelijk van de locatie van de eindgebruiker (internet transfer time), de snelheid van de gebruikte communicatielijnen (adsl, vdsl2, enz…) en de versie en het type van de browser op de pc van de gebruiker.

8. De applicatie RV-on-web is beschikbaar sinds 1 januari 2012 en inmiddels worden ongeveer 35 % van het totale aantal aangiften ingediend via deze web toepassing.

De beschikbaarheid van de applicatie is medegedeeld via publicatie in het Belgische Staatsblad en via een brief, met begeleidende folder, die gestuurd werd aan alle belastingsplichtigen die de afgelopen 3 jaar een aangifte ingediend hebben.

9. Spefieke monitoring voor deze applicatie is inmiddels geïmplementeerd en operationeel.