Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4762

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Opwarming van de aarde - Strijd tegen uitstoot - Aankoop van hybride dienstvoertuigen door de federale overheid

opwarming van het klimaat
vermindering van gasemissie
minder vervuilend voertuig
ministerie
overheidsbedrijf
Protocol van Kyoto

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
10/2/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1570

Vraag nr. 5-4762 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De strijd tegen de CO2-uitstoot en de opwarming van de aarde vraagt een integraal en systematisch beleid, dat zich in alle geledingen van de beleidsvoering moet manifesteren. Zeker het aandeel van personen- en vrachtwagens mag niet worden onderschat. De federale overheid beschikt over een uitgebreid wagenpark dat gezamenlijk en jaarlijks wellicht honderdduizenden kilometers presteert.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Over hoeveel voertuigen beschikken de diensten van de federale overheid en de overheidsbedrijven, opgesplitst tussen de verschillende categorieën (personenwagens, vrachtwagens, …)? Hoe evolueerde dit aantal in de periode van 2006 tot 2010? Hoe duidt en evalueert u deze evolutie? Hoeveel kilometers reden deze voertuigen gezamenlijk en gemiddeld per jaar, in de periode van 2006 tot 2010? Hoe duidt en evalueert u deze evolutie?

2) Hoeveel van deze voertuigen (in absolute en relatieve waarden) zijn er van hybride aard (dus combinatie van fossiele brandstof en elektrische aandrijving)? Hoe evolueerde dit aantal in de periode van 2006 tot 2010? Hoe duidt en evalueert u deze evolutie?

3) Beschikt u over een actieplan om voor de vervangingen binnen dit wagenpark systematisch over te gaan naar meer en meer hybride voertuigen? Zo ja, hoe is dit actieplan opgebouwd, wie wordt daardoor gevat, welke doelstellingen en effecten worden beoogd en op welke termijnen? Zo niet, vindt u zulk actieplan onvoldoende prioritair?

4) Plegen de geachte minister van Klimaat en Energie en de geachte minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven overleg over gezamenlijke aankopen van deze hybride voertuigen?

Antwoord ontvangen op 10 februari 2012 :

Ik kan het geachte lid het volgende meedelen voor wat de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie betreft :

1. De FOD Personeel en Organisatie beschikt over acht personenwagens. Op het einde van 2006 waren er tien. De afname van het aantal personenvoertuigen is het gevolg van een grotere aandacht van de FOD Personeel en Organisatie voor het gebruik van openbaar vervoer en fiets.

Evolutie van het aantal kilometers :

2007 : 190 192 km (gemiddeld 19 019 km per voertuig)

2008 : 108 849 km (gemiddeld 12 094 km per voertuig)

2009 : 108 403 km (gemiddeld 12 045 km per voertuig)

2010 : 108 687 km (gemiddeld 13 586 km per voertuig)

Selor beschikt over 2 personenwagens. Dit aantal bleef hetzelfde tussen 2006 en 2010. Het aantal voertuigen is tot een strikt minimum beperkt en wordt op hetzelfde niveau gehouden. In 2010 reden de beide voertuigen samen 39 734 kilometer. Wat de jaren ervoor betreft, zijn er geen cijfers beschikbaar (aanvang 2010 werden de 2 bedrijfswagens vervangen door 2 nieuwe die aan alle voorwaarden voldoen inzake milieuaspecten).

Het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO) beschikt over twee personenwagens die voornamelijk gebruikt worden als pendeldienst tussen de drie locaties van het Instituut :

Eén voor de dienstverplaatsingen, gemiddeld 7 500 km per jaar.

Eén voor de directeur-generaal, vanaf 2009 enkel gebruikt als dienstvoertuig. Aantal kilometers : 2006 : 35 000 km ; 2007 : 35 000 km ; 2008 :10 000 km ; 2009 : 5 000 km ; 2010 : 5 000 km.

2. Mijn departement beschikt over geen enkel voertuig van hybride aard.

3. Tot op heden werd binnen mijn departement geen hybride voertuig aangekocht. Dit komt doordat het aantal modellen aan hybridevoertuigen in het recente verleden zeer beperkt was. Het gebrek aan voldoende concurrentie heeft ervoor gezorgd dat de kostprijs voor dit soort van voertuigen nauwelijks is gedaald. De laatste ontwikkelingen op de automobielmarkt laat evenwel uitschijnen dat de meeste merken tegen eind 2012 over een model van hybridevoertuig zullen beschikken. Aangezien momenteel niet onmiddellijk nieuwe behoeften aan voertuigen bestaan, zal er dit jaar wellicht niet meer worden overgegaan tot de aankoop van een nieuw voertuig.

Er bestaat geen concreet actieplan. In geval van vervanging van de wagens zal een vervanging door een hybridewagen in overweging genomen worden.

Op dat ogenblik zullen de prijzen voor dit soort van voertuigen onder de invloed van een grotere concurrentie, wellicht gunstiger geworden zijn.

4. Wanneer het bundelen van behoeften aan hybride voertuigen van verschillende federale administraties in één contract een belangrijk schaalvoordeel kan opleveren, zal binnen het netwerkoverleg van federale aankopers worden bepaald welke administratie als opdrachtencentrale zal optreden.