Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4203

van Louis Ide (N-VA) d.d. 23 december 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

De teams psychiatrische dringende hulpverlening

eerste hulp
geneeskundige noodhulp
dokter
geestesziekte
psychiatrie
ziekentransport

Chronologie

23/12/2011Verzending vraag
23/4/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3684

Vraag nr. 5-4203 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ik stelde u reeds een vraag om uitleg (4-712) naar aanleiding van de lancering van een project dat de oprichting van mobiele interventieteams voor dringende psychiatrische hulpverlening betreft. U verduidelijkte in uw antwoord toen dat het doel van de teams de volgende was en ik citeer:

" Dankzij een dergelijk project kan de mobiele equipe naar de gezinswoning gaan en kan ze interveniëren nog vóór er zich een acute crisissituatie voordoet. De situatie kan zich dan stabiliseren of het interventieteam kan oordelen dat een ziekenhuisopname nodig is. Een korte interventie in de thuissituatie kan verhinderen dat patiënten opgenomen worden via de spoeddiensten van een algemeen ziekenhuis. "

Dit project werd begroot op 3 679 000 euro. Ondertussen zijn we twee jaar verder.

Graag had ik van mevrouw de minister een stand van zaken gekregen omtrent dit proefproject. Mijn vragen zijn dan ook de volgende:

1. Loopt dit project nog steeds? Zo ja, waar?

2. Is dit project geëvalueerd? Zo ja, kan u mij hiervan de resultaten bezorgen?

3. Hoeveel interventies werden uitgevoerd? Hoeveel hiervan resulteerden in een ziekenhuisopname en hoeveel resulteerden in de ontmijning van de situatie? Wat was de aard van de oproep?

4. Werd deze wachtdienst voor psychiaters georganiseerd georganiseerd in het kader van de bestaande ziekenhuiswachtdiensten of was dit een extra wachtdienst?

5. Hoe is dat praktisch georganiseerd?

6. Wat is de uiteindelijk geboekte uitgave?

Antwoord ontvangen op 23 april 2012 :

1. Op basis van onder meer buitenlandse ervaringen werden de opdrachten van de mobiele thuisbehandelingsteams verduidelijkt en is er voor geopteerd om dat nieuwe zorgaanbod in het kader van een bredere hervorming van de Belgische geestelijke gezondheidszorg uit te voeren.

Deze hervorming wil een nieuw model ontwikkelen dat op een globaal en geïntegreerd aanbod mikt en de tenlasteneming door de gemeenschap vooropstelt.

Op de interministeriële conferentie van 26 april 2010 werden de “ Gidsen naar een betere geestelijke gezondheidszorg door de realisatie van zorgcircuits en zorgnetwerken “ door de verschillende ministers ondertekend, om de zorgcircuits en netwerken zoals omschreven in artikel 11 van de ziekenhuiswet te realiseren. De vooropgestelde hervorming is het resultaat van een zeer intense samenwerking tussen de federale overheid en de gemeenschappen en gewesten, met respect voor elkaars bevoegdheden. Alle informatie hierover vindt men op de specifieke website www.psy107.be.

Op 1 juni 2010 werd een projectoproep gelanceerd. Van de 19 in aanmerking genomen projecten werden op de interministeriële conferentie Volksgezondheid van 6 juni 2011 de volgende tien projecten geselecteerd:

De volgende projecten hebben eind 2011 of begin 2012 een acuut behandelingsteam opgestart:

De start van deze ambitieuze projecten vergt wat tijd omdat de opbouw van zorgnetwerken en het uitbouwen van mobiele behandelingteams een aanpassing van de bedrijfscultuur vergen. Ter herinnering: de mobiele teams worden opgericht krachtens artikel 107 en met bovendien het hierna vermelde extra budget. Artikel 107 biedt de mogelijkheid om psychiatrische bedden te neutraliseren (bevriezen) en deze middelen aan te wenden voor onder meer de creatie van deze teams die buiten de muren van het ziekenhuis worden ingezet, in eerste instantie voor wat de volwassen en jongvolwassen psychiatrische patiënten betreft. Dit betekent een hele reorganisatie in het ziekenhuis, zowel naar patiëntenstromen als naar personeel toe. Het ziekenhuispersoneel moet bovendien een nieuwe opleiding krijgen om in een meer ambulante omgeving te kunnen werken.

2. en 3. Deze projecten worden uiteraard geëvalueerd. De projecten worden tijdens het hele verloop geëvalueerd, onder andere door toezicht op het terrein maar ook door de ondersteuning door een onderzoeksteam van wetenschappelijke deskundigen van verschillende universiteiten. In een eerste fase hadden die onderzoeksteams de taak om, samen met de actoren van het terrein, relevante indicatoren te bepalen om te kunnen evalueren. Die evaluatie zal beginnen met een testfase die bezig is. Het dus nog te vroeg om resultaten te kunnen geven. Merk wel op dat een actieve medewerking van alle partners aan het proces beslist een eerste positieve en aanmoedigende vaststelling is.

4. en 5. Elk project wordt expliciet gevraagd om een wachtdienst voor psychiaters op te zetten. We merken dat men hiervoor in sommige projecten een, maar niet uitsluitend, beroep doet op de psychiaters die in de bestaande ziekenhuiswachtdiensten werken. We merken dat men hiervoor in sommige projecten een - maar niet uitsluitend - beroep doet op de psychiaters die in de bestaande ziekenhuiswachtdiensten werken.

Het budget waarin uiteindelijk in 2011 werd voorzien bedraagt 7 250 000 euro voor de financiering van maximum tien projecten, met elk een bijkomend budget van maximum 725 000 euro. Dit budget dient voor het financieren van:

De negen andere goedgekeurde projecten waarvoor in hun project nog bijsturingen nodig zijn, ontvingen tevens de financiering van een netwerkcoördinator. Die projecten zullen volledig kunnen starten wanneer het nodige budget beschikbaar zal zijn.

Bovenop dit budget werd in 2011 een uitgave verricht van 240 000 euro voor het wetenschappelijk team en 325 000 euro voor de vorming van de projecten.