Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2527

van Guido De Padt (Open Vld) d.d. 14 juni 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

CommerciŽle nummerplaten - Wederrechtelijk gebruik - Controles, aantallen en sancties

registratie van een voertuig
fraude
technische keuring

Chronologie

14/6/2011 Verzending vraag
28/6/2011 Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2528

Vraag nr. 5-2527 d.d. 14 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Malafide autohandelaars verdienen fors geld met het illegaal verhuren van garageplaten, zogenaamde Z-platen. Zo'n nummerplaat zou voor 120 euro worden gehuurd nabij verschillende (Brusselse) keuringsstations. Omstreeks 1995 maakte de overheid het fiscale gesjoemel met de Z-platen onmogelijk. Zelfstandigen die niets te maken hadden met autohandel, konden zich geen Z-platen meer aanschaffen. De strenge reglementering heeft echter niet kunnen verhinderen dat er nog altijd wordt gefraudeerd, nu weliswaar door duistere figuren die in de autohandel actief zijn.

In de Brusselse keuringscentra staan dagelijks eigenaars met Z-platen te leuren met hun garageplaten. Met tweedehandse auto's volgeladen vrachtwagens rijden af en aan. De Z-platen worden op de wagens bevestigd en na de keuring opnieuw verwijderd.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wil u aangeven in welke mate er in 2008, 2009, 2010 en eerste helft 2011 gericht werd gecontroleerd op deze malafide praktijken? Rond welke keuringstations gebeurde dit en hoeveel overtredingen er werden vastgesteld? Hoeveel garagisten(opgesplitst per gewest) werden tijdens de voorbije jaren geverbaliseerd wegens het wederrechtelijk gebruiken van Z-platen?

2) Heeft u deze praktijken (die nog altijd bestaan) al in beeld gebracht en kan u het resultaat ervan mededelen? Welke sancties zijn verbonden aan het wederrechtelijk gebruiken van Z-platen en hoeveel sancties in de voormelde jaren (opsplitsing per gewest) uitgesproken?

Antwoord ontvangen op 28 juni 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Ik verwijs u naar het antwoord van mijn collega van Mobiliteit, aan wie deze vragen eveneens werden gesteld.