Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2221

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 mei 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Federale Overheidsdiensten - Fietsvergoeding - Regeling - Beschikbare middelen - Toekomstplannen

ambtenaar
ministerie
pendel
vergoedingen en onkosten
tweewielig voertuig

Chronologie

5/5/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4773

Vraag nr. 5-2221 d.d. 5 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Via het toekennen van een fietsvergoeding voor het gebruik van de fiets om van / naar het werk te komen, slaat men verschillende vliegen in één klap: men stimuleert gezonde beweging, men vergoedt gedeeltelijk de kosten verbonden aan fiets en fietsen, men ontlast zowel het openbaar vervoer en de autoverkeer op spitsuren, …, maar vooral het leefmilieu vaart er wel bij. Kortom, met een relatief beperkte uitgave kan men heel wat relevante doelstellingen realiseren.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Welke regeling rond fietsvergoeding bestaat er voor federale ambtenaren? Hoe wordt deze regeling toegepast, wie kan ervan genieten, hoeveel bedraagt ze?

2) Hoeveel middelen werden jaarlijks - in de periode 2006-2010 - toegekend, aan hoeveel ambtenaren en voor welke onderdelen van de federale overheid? Hoe duidt en interpreteert de geachte minister deze evolutie?

3) Hoe worden deze cijfers kwalitatief geïnterpreteerd? Zijn er correlaties met geslacht, leeftijd, opleiding, woonplaats, niveau van tewerkstelling, aard van dienst, enz.? Tot welke conclusies komt deze kwalitatieve verwerking?

4) Koestert zij nog bijzondere plannen m.b.t. de fietsvergoeding?