Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1612

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 4 maart 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Opleidingsinstituut van de federale overheid (OFO) - Gecertificeerde opleidingen - Aantal deelnemers - Slaagpercentage

ambtenaar
overheidsapparaat
SELOR
beroepsopleiding
officiële statistiek

Chronologie

4/3/2011Verzending vraag
17/5/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1612 d.d. 4 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het verleden waren er nogal wat problemen bij het Opleidingsinstituut van de federale overheid (OFO) bij het tijdig organiseren van de gecertificeerde opleidingen. Deze opleidingen en de daarbij horende testen zijn heel belangrijk voor het personeel van de federale overheid. Het stelt hen in staat bepaalde competenties te ontwikkelen die nodig zijn bij de uitoefening van hun taken. Bovendien vormen de premie voor competentieontwikkeling en de eventuele verhoging in weddeschaal die het slagen in die test met zich meebrengt, een belangrijke motivatie.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel verschillende gecertificeerde opleidingen organiseerde het OFO in de periode van 2008 tot en met 2010, uitgesplitst per jaar, per federale overheidsdienst (FOD) of programmatorische overheidsdienst (POD), per niveau en per taalgroep?

2) Hoeveel inschrijvingen voor deze gecertificeerde opleidingen ontving het OFO in de periode van 2008 tot en met 2010, uitgesplitst per jaar, per FOD of POD, per niveau en per taalgroep?

3) Hoeveel personeelsleden namen effectief deel aan deze opleidingen en welk percentage van die personeelsleden legde de test succesvol af? Graag kreeg ik de gegevens opnieuw uitgesplitst per jaar, per FOD of POD, per niveau en per taalgroep.

4) Wat zijn de termijnen tussen inschrijving en opleiding, tussen opleiding en test en tussen test en resultaat van de test voor al de gecertificeerde opleidingen, waarvan sprake in mijn eerste vraag?

5) Is de geachte minister van mening dat de werking van het OFO de laatste jaren verbeterd is? Ziet zij nog ruimte voor verbetering? Zo ja, wat zijn haar concrete voorstellen?

Antwoord ontvangen op 17 mei 2011 :

1, 3 en 4.

De cijfergegevens worden weergegeven in de bijgevoegde tabellen.

2. Wanneer een deelnemer wordt opgenomen in een concrete sessie (een groep), verdwijnen in het beheersysteem de gegevens van zijn voorinschrijving (wachtlijst). Het is daarom niet mogelijk de inschrijvingen jaar per jaar te reconstrueren.

Voor wat het beheer van de gecertificeerde opleidingen betreft, gebruikt het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO) als uitgangspunt eerder de zogenaamde SPOCDATE, de referentiedatum voor uitbetaling van de premie. Op basis van deze datum worden onder meer prioriteiten bepaald bij het plannen.

4. Ik verwijs naar mijn antwoord op vraag 2.

De termijnen tussen opleiding en test zijn vaste termijnen die worden vastgelegd bij het plannen van de gecertificeerde opleiding. Er moet minimaal een maand zijn tussen de laatste dag opleiding van de laatste groep en de test en er mag maximaal drie maanden zijn tussen de laatste dag opleiding van de eerste groep en de test.

De termijnen tussen de test en de communicatie van het resultaat liggen vast in een reglement (sinds 1 mei 2008): de resultaten moeten gecommuniceerd worden maximaal drie maanden na een test in geval van meerkeuzevragen en maximaal vier maanden na de test, indien de test een andere vorm of een gemengde vorm heeft. Het OFO leeft deze termijnen goed na en wijkt er slechts in drie à vier gevallen per jaar van af. In geval van vertraging bij het communiceren van de resultaten worden de deelnemers verwittigd. Er moet bovendien rekening mee worden gehouden dat het OFO tussen 15 juli en 15 augustus geen resultaten meedeelt om te vermijden dat deelnemers die een beroep wensen in te stellen bij de Raad van State in tijdnood komen door verlofperiodes.

5. Zoals ik aangaf in mijn antwoord op een andere parlementaire vraag (mondelinge vraag van Mevr. L. Musin nr. 3061) over de gecertificeerde opleidingen, werden de gecertificeerde opleidingen op te korte termijn ingevoerd voor te veel deelnemers, met onhaalbare deadlines en zonder rekening te houden met de middelen waarover het OFO beschikte.

Het OFO heeft de voorbije jaren alles in het werk gesteld om de situatie te verbeteren en de achterstand in te lopen.

Doorgevoerde verbeteringen

Begin 2008 wijzigde het OFO zijn organisatiestructuur, met als resultaat dat de werklast in het kader van de gecertificeerde opleidingen evenwichtiger werd gespreid over de hele organisatie. De slagkracht werd hierdoor groter.

In de tweede helft van 2008 werd een aantal maatregelen genomen om de opleidingscatalogus te rationaliseren door te focussen op de ontwikkeling van meer generieke competenties en zo het aantal verschillende opleidingen tot een beheersbaar aantal terug te brengen. De grotere beheersbaarheid betreft ondermeer het voeren van een kleiner aantal, maar meer omvattende, overheidsopdrachten, het ontwikkelen en bewaken van minder testen voor grotere groepen en het reduceren van de ontwikkeltijd ten opzichte van de productietijd.

Het OFO kon zijn personeelsbestand uitbreiden waarbij veel aandacht ging naar het rekruteren en opbouwen van een docimologenteam, specialisten in opleidingsmethodiek en evaluatie.

De voorbije twee jaar werd ook geopteerd voor het invoeren van opleidingen met een blended learning of gemengde leervorm (bijvoorbeeld klassikaal formaat in combinatie met een internetmodule). Dit laat toe om het aantal opleidingsdagen terug te dringen, door e-learning of zelfstudie, waardoor de doorlooptijd van een opleiding aanzienlijk verkort. Bovendien heeft dit systeem ook een positief effect op de benodigde capaciteit qua zalen.

Het inboeken van deelnemers in opleidingen gebeurt volgens strikte criteria waarbij leeftijd (bijvoorbeeld ambtenaren dicht bij hun pensioenleeftijd) en wachttijd de prioriteiten bepalen.

Op 29 augustus 2009 verscheen een koninklijk besluit dat het reglementair monopolie van het OFO in verband met de gecertificeerde opleidingen doorbreekt. Dit koninklijk besluit maakt mogelijk dat de voorzitters of leidinggevende ambtenaren van de federale overheidsdiensten zelf opleidingen kunnen erkennen als gelijkwaardig aan een gecertificeerde opleiding, indien bepaalde criteria gerespecteerd worden. Het kan gaan om opleidingen die extern worden ingekocht of opleidingen die door de diensten worden georganiseerd. Het OFO levert de nodige ondersteuning aan organisaties die dit wensen in de vorm van advies, methodes of instrumenten, zonder echter een actor te worden in de uitvoering ervan.

Verbeteringen in ontwikkeling

Het OFO werkt inderdaad permanent aan het verbeteren van zijn dienstverlening. Het organisatieritme van de opleidingen kan niet hoger opgedreven worden, tenzij ten koste van andere activiteiten en daarvan ben ik absoluut geen voorstander.

Zo loopt momenteel een overheidsopdracht voor het ontwikkelen van een online testinstrument. Deze opdracht wordt in juni 2011 gegund. Ook wordt een elektronisch platform geïnstalleerd voor het testbeheer in het kader van de gecertificeerde opleidingen. Dit platform werkt reeds voor het beheren van de meerkeuzevragen (inclusief inscannen van de resultaten) en zal eind dit jaar ook werken voor het beheer van andere testvormen. Het online testinstrument en het platform zullen het beheer efficiënter maken en de controle op de kwaliteitszorg verhogen.

Daarnaast probeert het OFO een reëler zicht te krijgen op de wachtlijsten. Het beheer van de inschrijvingen is de verantwoordelijkheid van de verschillende stafdiensten Personeel en Organisatie (P&O). Zij schrijven deelnemers in en verwijderen een inschrijving indien deze niet meer pertinent is of indien een deelnemer van keuze verandert.

In afspraak met deze stafdiensten (meeting van 16 februari 2011) werd beslist de wachtlijsten bij te werken en oude inschrijvingen, die om verschillende redenen niet meer pertinent zijn, uit het systeem te verwijderen.

Het OFO lanceert en gunt doorlopend nieuwe overheidsopdrachten. Ook hier worden pistes gezocht om dit proces te verbeteren en te versnellen. Het aanschaffen van een instrument dat de automatische workflow van deze dossiers kan beheren ligt voor de hand en is dit jaar een belangrijk project voor het OFO en de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O.

Tenslotte heeft het OFO een systeem opgezet om permanent haar opleidingen en testen te verbeteren. Elke opleiding en test wordt geëvalueerd door de deelnemers, de resultaten worden verwerkt en geanalyseerd en in verbeteracties vertaald. Hierbij wil ik aanstippen dat de tevredenheid van de deelnemers hoog is. Bij de laatste meting (over een periode van 6 maanden) gaf 77 % van de deelnemers de opleidingen een score tussen 8 en 10, 22 % een score tussen 5 en 7, en 1 % een score lager dan 5.

Het organiseren van opleidingen, gecertificeerd of anders, wordt bij het OFO gehanteerd als een continue zoektocht naar verbetering, waarbij zorgvuldig gebalanceerd wordt tussen enerzijds de productie op peil houden, en waar mogelijk verhogen, en anderzijds nieuwe ontwikkelingen en kwaliteitsverbetering doorvoeren.

INHOUDSTAFEL

Pagina 3: Inleiding

Pagina 4: Deel 1: OPLEIDINGEN 2008-2010

Pagina 5: Aantal deelnemers voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door het OFO, per jaar, per taalrol en per niveau

Pagina 6: Aantal deelnames voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door het OFO per jaar en per organisatie

Pagina 9: Aantal deelnames voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door en voor Financiën per jaar, per taalrol en per niveau

Pagina 10: Deel 2: TESTEN 2008-2010

Pagina 11: Aantal verwerkte testen van het OFO per jaar en per niveau

Aantal verwerkte testen van de FOD Financiën per jaar en per niveau

Pagina 12: Verdeling van de effectieve deelnames aan de testen en van de geslaagden in functie van het jaar en het niveau

Pagina 15: Verdeling geslaagden en effectieve deelnames aan de testen per jaar en per taalrol

Pagina 16: Verdeling geslaagden en effectieve deelnames aan de test Financiën per jaar en per taalrol

Pagina 18: Verdeling van de deelnemers aan de testen en de resultaten geventileerd per jaar en per organisatie

Pagina 22: Wachttijd in dagen tussen de testen en de mededeling van de resultaten

Inleiding

In deze bijlage werden alle cijfergegevens verzameld in verband met de organisatie van de gecertificeerde opleidingen binnen de periode 2008– 2010.

Daarbij is het belangrijk volgende zaken voor ogen te houden:

Deel 1 : OPLEIDINGEN 2008-2010

Aantal deelnemers voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door het OFO, per jaar , per taalrol en per niveau

Jaar

Taalrol

NA

NB

NC

ND

Niveau niet relevant

Algemeen totaal

2008

1739

669

959

2305

9

5681

FR

815

319

415

1097

8

2654

NL

924

350

544

1208

1

3027

2009

1813

668

2240

7241

20

11982

DE

2


2

10


14

FR

829

333

895

3276

13

5346

NL

982

335

1343

3955

7

6622

2010

1812

1364

3691

4945

12

11824

DE

1


1

4


6

FR

892

696

1764

2365

8

5725

NL

919

668

1926

2576

4

6093

Algemeen totaal

5364

2701

6890

14491

41

29487

Aantal deelnames voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door het OFO per jaar en per organisatie

Organisatie

2008

2009

2010

Algemeen totaal

Federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers

77

118

158

353

Federaal Agentschap voor de Veiligheid van voetselketel

172

186

197

555

Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen

23

109

38

170

Alg. Rijksarchief & Rijksarchieven id Pr

18

26

36

80

Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

1

8

7

16

Koninklijke Bibliotheek van België

50

66

46

162

Belgisch Interventie- en Restitutieburea

12

16

57

85

Bureau voor Normalisatie



1

1

Federaal Planbureau

2

3

3

8

Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen

14

177

128

319

Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsuitker.

6

22

65

93

Hulp- en voorzorgskas voor zeevarenden

4

2

3

9

Stud-Doc centrum oorlog en hed. maatsch.

1

2

1

4

Centrum voor gelijkheid van kansen

1



1

Centr voor onderzoek in diergeneeskunde

38

15

18

71

Fed Kenniscentrum vd Gezondheidszorg

2

3

1

6

College van de federale ombudsmannen

6



6

Com. voor het Bank, Finan. en Ass.wezen


5

10

15

Vast Comité toezicht op de politiedienst



1

1

Com vd Besch van de Pers Levenssfeer

1

1


2

Centrale Raad voor het Bedrijfsleven

1

4

22

27

Nationale Arbeidsraad

2

3

1

6

Hoge Raad voor Zelfstandigen en de KMO


4

2

6

Belgische Technische Coöperatie (BTC)


1


1

Fonds voor Arbeidsongevallen

12

44

30

86

Fonds voor Beroepsziekten

16

29

65

110

Alg Inspectie van de Fed en Lok Politie

1



1

Inst voor de Gelijkheid van Vrouw en Man

4

5

3

12

Kon Belg Inst voor Natuur

30

33

59

122

Kon Ins voor het Kunstpatrimonium

2

5

16

23

Nat Inst Oorlogsinvaliden, Oudstr & Oorl

4

13

18

35

Belgisch Instituut voor Ruimte-aëronomie

5

5

6

16

Nationaal Geografisch Instituut

69

20

28

117

Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen

37

136

104

277

Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalidit

123

275

196

594

Nationaal Instituut voor Criminalistiek

1



1

Koninklijk Meteorologisch Instituut

6

17

17

40

Wetenschappelijk Inst Volksgezondheid

68

23

34

125

Nationale plantentuin van België

15

40

58

113

Ministerie van Landsverdediging

167

392

389

948

Koninklijke Munt van België

7

9

13

29

Kon Mus vh Leger & vd Krijgsgeschiedenis

9

8

8

25

Koninklijk museum voor Midden-Afrika

28

20

43

91

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten

90

7

10

107

Kon. Musea voor Kunst en Geschiedenis

82

24

73

179

Koninklijke Sterrenwacht van België

19

5

8

32

Centr Dnst vr Soc & Cult Actie Landsverd

10

41

29

80

Controledienst voor de ziekenfondsen

1

2

12

15

Dienst voor Overzeese Sociale Zekerheid

11

18

32

61

Rijksd vr Soc Zekerh vd Prov en Plaats

25

32

51

108

Rijksdienst voor kinderbijslag voor werk

68

111

90

269

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

237

1003

907

2147

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

28

197

242

467

Rijksdienst voor Pensioenen

114

409

358

881

Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie

6

73

58

137

Rechtelijke Orde

417

1254

1342

3013

Federale politie

106

62

3

171

Regie der Gebouwen

40

176

184

400

Vlaams gewest (gedetacheerden FIN)



2

2

Waals gewest (gedetacheerden FIN)



4

4

SELOR


10

22

32

Pensioendienst voor de Overheidssector

19

75

116

210

Diensten van de Senaat



15

15

FOD Buitenl. Zaken, Buite

83

287

128

498

FOD Budget en Beheerscontrole

16

18

17

51

FOD Kanselarij van de Eerste Minister

24

36

21

81

FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie

154

487

397

1038

FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Soc. ovl

108

255

184

547

FOD Financiën

1487

2652

3490

7629

FOD Binnenlandse Zaken

661

1688

817

3166

FOD Justitie

346

529

514

1389

FOD Mobiliteit en Vervoer

199

187

273

659

FOD Personeel en Organisatie

67

69

60

196

FOD Volkszondheid, Veilig. van de Voedse

89

194

202

485

FOD Sociale Zekerheid

81

182

189

452

FEDICT

6

6

2

14

POD Duurzame Ontwikkeling


3

1

4

POD Sociale Integratie

26

10

27

63

POD Wetenschapsbeleid

23

35

61

119

Onbepaald

3


1

4

Algemeen totaal

5681

11982

11824

29487

Aantal deelnames voor een gecertificeerde opleiding georganiseerd door en voor Financiën per jaar, per taalrol en per niveau

Jaar

Taalrol

NA

NB

NC

ND

Algemeen totaal

2008

1507

353

172


2032

DE

4

5

2


11

FR

678

196

91


965

NL

825

152

79


1056

2009

2

516

763


1281

DE


1

7


8

FR

1

219

292


512

NL

1

296

464


761

2010

779

187

442

188

1596

DE

8

1

5

3

17

FR

364

97

188

51

700

NL

407

89

249

134

879

Algemeen totaal

2288

1056

1377

188

4909

Deel 2 : TESTEN 2008-2010

Aantal verwerkte testen van het OFO per jaar en per niveau

Gecertificeerde opleidingen OFO

2008

2009

2010

TOT

NIV A

34

23

12

63

NIV B en C

15

34

14

56

NIV D

6

26

12

44

Gemengd

0

9

39

48

TOT

55

92

64

211

Aantal verwerkte testen van Financiën per jaar en per niveau (de testen worden door het OFO gecheckt en gevalideerd maar de concrete organisatie van de test gebeurd door Financiën)

Financiën GO’s in delegatie

2008

2009

2010

Totaal

NIV A

5

0

0

5

NIV B

7

3

2

12

NIV C

3

3

3

9

NIV D

0

0

1

1

Totaal

15

6

6

27

Verdeling van de effectieve deelnames aan de testen en van de geslaagden in functie van het jaar en het niveau (NB : er wordt geen rekening gehouden met de opleidingen georganiseerd door Financiën)

Aantal deelnemers per jaar

2008

2009

2010

TOT

Niv A

1824

1463

1267

4554

Niv B

337

872

1046

2255

Niv C

81

2559

3661

6301

Niv D

1533

5010

3581

10124

Algemeen totaal

3775

9904

9555

23234



Aantal geslaagden per jaar

2008

2009

2010

TOT

Niv A

1281

1028

1137

3446

Niv B

205

695

799

1699

Niv C

28

1928

3025

4981

Niv D

1179

3627

2722

7528

Algemeen totaal

2693

7278

7683

17654

Percentage geslaagden per jaar

2008

2009

2010

Moyennes

Niv A

70,23

70,27

89,74

76,75

Niv B

60,83

79,70

76,39

72,31

Niv C

34,57

75,34

82,63

64,18

Niv D

76,91

72,40

76,01

75,11

Algemeen totaal

71,34

73,49

80,41

75,98



Financiën: aantal deelnemers per jaar

2008

2009

2010

TOT

Niv A

1837

0

0

1837

Niv B

698

201

37

936

Niv C

252

420

310

982

Niv D

0

0

167

167

Algemeen totaal

2787

621

514

3922

Financiën: aantal geslaagden per jaar

2008

2009

2010

TOT

Niv A

1534



1534

Niv B

314

138

26

478

Niv C

157

322

236

715

Niv D



159

159

Algemeen totaal

2005

460

421

2886



Financiën : percentage geslaagden per jaar

2008

2009

2010

Gemiddelden

Niv A

83,51



83,51

Niv B

44,99

68,66

70,27

51,07

Niv C

62,30

76,67

76,13

72,81

Niv D

 


95,21

95,21

Algemeen totaal

71,94

74,07

81,91

73,58



Verdeling geslaagden en effectieve deelnames aan de testen per jaar en per taalrol

Geslaagden

Geslaagden 2008

Geslaagden 2009

Geslaagden 2010

Totaal

Geslaagden F

1194

3071

3463

7728

Geslaagden N

1506

4215

4222

9943

Algemeen totaal

2700

7286

7685

17671






Deelnames

Deelnames 2008

Deelnames 2009

Deelnames 2010

Totaal

Deelnames F

1716

4360

4487

10563

Deelnames N

2070

5556

5074

12700

Algemeen totaal

3786

9916

9561

23263






Jaren

2008

2009

2010

Totaal

% geslaagden F

69,58

70,44

77,18

73,16

% geslaagden N

72,75

75,86

83,21

78,29

Algemeen totaal

71,32

73,48

80,38

75,96



Verdeling geslaagden en effectieve deelnames aan de test Financiën per jaar en per taalrol

Geslaagden FIN

Geslaagden 2008

Geslaagden 2009

Geslaagden 2010

Totaal

Geslaagden D

20

3

5

28

Geslaagden F

878

191

137

1206

Geslaagden N

1107

266

279

1652

Algemeen totaal

2005

460

421

2886



Deelnames FIN

Deelnames 2008

Deelnames 2009

Deelnames 2010

Totaal

Deelnames D

25

3

5

33

Deelnames F

1306

265

179

1750

Deelnames N

1456

353

330

2139

Algemeen totaal

2787

621

514

3922



Percentage geslaagden per jaar

2008

2009

2010

Totaal

% geslaagden D

80

100

100

84,85

% geslaagden F

67,23

72,08

76,54

68,91

% geslaagden N

76,03

75,35

84,55

77,23

Algemeen totaal

71,94

74,07

81,91

73,58



Verdeling van de deelnemers aan de testen en de resultaten geventileerd per jaar en per organisatie (n.b. onze gegevensbank omvat 80 verschillende organisaties). Om de presentatie van de gegevens te vergemakkelijken hebben wij de 16 grootste organisaties in termen van deelname genomen. Zij vertegenwoordigen 83 % van ons betrokken publiek.

Organisaties

Deelnames 2008

Deelnames 2009

Deelnames 2010

Totaal

FOD Financiën

800

2297

2504

5601

FOD Binnenlandse Zaken

438

1070

1064

2572

Rechtelijke Orde

393

1186

944

2523

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

173

677

824

1674

FOD Justitie

178

390

312

880

FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie

150

391

305

846

Ministerie van Landsverdediging

130

313

346

789

Rijksdienst voor Pensioenen

61

310

396

767

Federaal Agentschap voor de Veiligheid v

348

186

149

683

FOD Mobiliteit en Vervoer

87

243

212

542

Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalidit

96

249

149

494

FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Soc. ovl

90

231

143

464

FOD Buitenl. Zaken, Buite

84

221

96

401

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

22

130

227

379

FOD Volkszondheid, Veilig. van de Voedse

94

174

104

372

FOD Sociale Zekerheid

48

165

126

339

Totaal

3192

8233

7901

19326



Organisaties

Geslaagden 2008

Geslaagden 2009

Geslaagden 2010

Totaal

FOD Financiën

576

1650

1953

4179

FOD Binnenlandse Zaken

295

770

868

1933

Rechtelijke Orde

325

1037

860

2222

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

116

496

669

1281

FOD Justitie

118

269

245

632

FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie

111

251

229

591

Ministerie van Landsverdediging

96

240

285

621

Rijksdienst voor Pensioenen

42

214

336

592

Federaal Agentschap voor de Veiligheid v

279

141

112

532

FOD Mobiliteit en Vervoer

68

151

158

377

Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalidit

73

210

123

406

FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Soc. ovl

61

163

104

328

FOD Buitenl. Zaken, Buite

54

135

72

261

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

11

95

201

307

FOD Volkszondheid, Veilig. van de Voedse

67

125

78

270

FOD Sociale Zekerheid

34

133

93

260

Totaal

2326

6080

6386

14792



Organisaties

% geslaagden 2008

% geslaagden 2009

% geslaagden 2010

% geslaagden globaal

FOD Financiën

72

71,83

78,00

74,61

FOD Binnenlandse Zaken

67,35

71,96

81,58

75,16

Rechtelijke Orde

82,70

87,44

91,10

88,07

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

67,05

73,26

81,19

76,52

FOD Justitie

66,29

68,97

78,53

71,82

FOD Economie, KMO, Middenstand & Energie

74

64,19

75,08

69,86

Ministerie van Landsverdediging

73,85

76,68

82,37

78,71

Rijksdienst voor Pensioenen

68,85

69,03

84,85

77,18

Federaal Agentschap voor de Veiligheid v

80,17

75,81

75,17

77,89

FOD Mobiliteit en Vervoer

78,16

62,14

74,53

69,56

Rijksinstituut voor Ziekte- en Invalidit

76,04

84,34

82,55

82,19

FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Soc. ovl

67,78

70,56

72,73

70,69

FOD Buitenl. Zaken, Buite

64,29

61,09

75,00

65,09

Rijksdienst voor Sociale Zekerheid

50

73,08

88,55

81

FOD Volkszondheid, Veilig. van de Voedse

71,28

71,84

75

72,58

FOD Sociale Zekerheid

70,83

80,61

73,81

76,70

Totaal

72,87

73,85

80,83

76,54

Wachttijd in dagen tussen de testen en de mededeling van de resultaten : verdeling per jaar

Wachttijd in dagen tussen de testen en de mededeling van de resultaten

Gemiddeld


2008

148,45

2009

93,72

2010

90,56

Gemiddeld

110,91