Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-11218

van Wilfried Vandaele (N-VA) d.d. 11 maart 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Spoorlijn 73 - Adinkerke - Duinkerke - Spooroverweg 125 - Afschaffing - Koninklijk besluit

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
grensoverschrijdend vervoer
Frankrijk
spoorwegnet
vervoer per spoor

Chronologie

11/3/2014Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-11218 d.d. 11 maart 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Noord-Frankrijk investeert sterk in infrastructuur en mobiliteit. In oktober 2014 wordt de vernieuwde spoorlijn tussen Calais en Duinkerke in gebruik genomen. Het aantal verbindingen per dag wordt verhoogd van 9 naar 22 treinen.

Die investeringen bieden ook perspectieven voor Vlaanderen. Vlotte verbindingen met de buurlanden bieden mogelijkheden voor sociale, economische en culturele uitwisselingen. Het historische traject van de vernieuwde spoorlijn loopt door naar Adinkerke, waar het aansluit op spoorlijn 73 De Panne-Deinze. De Communauté urbaine de Dunkerque, bestaande uit achttien gemeenten, ijvert voor een snelle verbinding tussen de cluster Boulogne-Calais-Duinkerke én Vlaanderen via Adinkerke. Op 12 februari 2014 nog protesteerde men aan Franse zijde tegen de geplande verwijdering van de bestaande sporen en wissels, omdat ze momenteel niet meer gebruikt worden. Ook aan Vlaamse kant verzetten het actiecomité Trekhaak 73 en TreinTramBus zich daartegen.

De heringebruikname van de grensoverschrijdende verbinding zou bijzonder interessant zijn, zeker omdat ze naadloos aansluit op het Kusttramnetwerk en op de rechtstreekse treinverbinding Gent-Brussel- Antwerpen.

Op mijn vraag of de regering bereid is om te ijveren dat de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke opnieuw in gebruik wordt genomen antwoordde de minister, bij monde van Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en Noordzee Vande Lanotte, positief. De regering moet aandringen bij Infrabel opdat ze hun analyse zouden herbekijken en mogelijk bijstellen. Een vraag vanuit Frankrijk is wel nodig vooraleer men echt kan overgaan tot een mogelijke heropening van de spoorlijn. Tijdens een discussie in de West-Vlaamse provincieraad bleek dat de gedeputeerden geen voorstander waren van goederenvervoer op de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke. Dat is vreemd want de spoorlijn zou rechtstreeks in contact staan met het havengebied van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied en zou dus een pak vrachtwagens van onze autostrades kunnen halen. Gedeputeerde Franky De Block (sp.a) verklaarde wel dat West-Vlaanderen vragende partij is voor een verbinding met Noord-Frankrijk.

Intussen zijn er enkele nieuwe ontwikkelingen geweest in dit dossier. In de Commissie voor Infrastructuur, het Verkeer en de Overheidsbedrijven van woensdag 19 februari 2014 verklaarde de minister dat Infrabel op spoorlijn 73 een overweg zal uitbreken en asfalteren op 25 maart 2014. Het blijkt om overweg 125 in Adinkerke te gaan, vlakbij de Franse grens met Bray-Dunes. Enkele politici uit de betrokken streek hebben mij gesignaleerd dat dit niet volgens de regels verloopt en dat een afschaffing van een overweg moet gepaard gaan met een koninklijk besluit.

In dezelfde Commissie antwoordde de minister ook dat de sluiting van grensoverschrijdende verbindingen voortvloeit uit de naoorlogse wens om het spoorwegennet via een beperkt aantal grensovergangen te vereenvoudigen. Ondertussen plant de NMBS ook een aanpassing van de uren op spoorlijn 73 De Panne - Brussel. Volgens het vooropgestelde vervoersplan zou deze trein onder meer een omweg maken via Aalst. Dat zou betekenen dat de treinreizigers van de Westhoek/Westkust een halfuur langer op de trein moeten zitten om in Brussel te geraken. In de streek zijn ze al lang bevreesd voor aanpassingen en zelfs voor de afschaffing van de rechtstreekse lijn De Panne - Brussel, wat zou inhouden dat de streek enkel comfortabel te bereiken zou zijn via de auto.

Mijn vragen:

1) Hoever staat Infrabel met haar analyse over spoorlijn 73? Komt er een overleg tussen de NMBS, Infrabel, de SNCF en andere Belgische en Franse partners om de treindienst te onderzoeken?

2) Is er een vraag gekomen vanuit Frankrijk om de mogelijkheden te herbekijken ten voordele van een heropening van deze lijn?

3) Zou een heropening van deze lijn, met een verbinding met de havens en het Ruhrgebied, geen positief effect hebben op de uitstoot van fijn stof en op de files in het algemeen?

4) Klopt het dat spooroverweg 125 nabij Duinkerke wordt afgeschaft? Zo ja, en aangezien de werken gepland zijn voor eind maart, wanneer zullen we dit koninklijk besluit in het Staatsblad zien verschijnen?