Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1101

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 31 januari 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Zwakke weggebruikers - Naleving van het verkeersreglement - Controles - Evolutie

voetganger
tweewielig voertuig
wegverkeer
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
politiecontrole

Chronologie

31/1/2011 Verzending vraag
12/4/2011 Antwoord

Vraag nr. 5-1101 d.d. 31 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Terecht wordt in het verkeer en bij de wetgever veel aandacht geschonken aan de zogenaamde zwakke weggebruiker. Bij een ongeval lopen zij immers het grootste risico op letselschade. Wel is het belangrijk dat deze aandacht en de gevolgen ervan wat betreft de verzekeringen en de aansprakelijkheid er niet toe leiden dat de zwakke weggebruiker zich minder bewust is van de noodzaak om het verkeersreglement na te leven. Voor hen is het juist van levensbelang dat dit goed wordt nageleefd.

Bijgevolg moeten ook de controles hierop voldoende regelmatig geschieden en dit in het belang van de zwakke weggebruiker. Er mag absoluut geen gevoel van straffeloosheid ontstaan bij eender welke categorie van weggebruikers. Gezien de identificatie bij een zwakke weggebruiker niet automatisch kan geschieden heeft dit gevolgen wat betreft de controles.

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Kan u toelichten hoeveel keer op jaarbasis de zwakke weggebruikers, idealiter opgedeeld per categorie (fietser of voetganger), werden geverbaliseerd voor een verkeersovertreding en dit voor respectievelijk de laatste drie jaar? Kan u deze cijfers uitvoerig toelichten?

2) Kan u aangeven hoeveel maal een zwakke weggebruiker betrokken was in een verkeersongeval en dit idealiter opgedeeld per categorie (fietser of voetganger) alsook wat betreft de zwaarte van het verkeersongeval en het al of niet voorvallen van letselschade en / of een overlijden? Kan u deze cijfers toelichten?

3) Meent u dat de zwakke weggebruiker de laatste jaren het verkeersreglement beter of slechter naleeft en kan dit worden toegelicht?

4) Kan u een idee gaven van het aantal controles op het naleven van het verkeersreglement plaatsvinden op jaarbasis en hoe deze zich verhouden ten aanzien van de controles op de andere weggebruikers?

Antwoord ontvangen op 12 april 2011 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous réponse à ses questions.

Le tableau ci-dessous représente, pour les années 2007 à 2009, le nombre d’infractions routières commises par les piétons et les cyclistes.

Infractions routières

2007

2008

2009

Piétons

4.879

4.835

4.523

Cyclistes

15.819

15.828

12.438

TOTAL

20.698

20.663

16.961

Le tableau ci-après représente, pour les années 2007 à 2010, le nombre d’accidents de la route avec lésions corporelles (LC) et morts parmi lesquels des piétons et des cyclistes sont impliqués.

Le nombre d’accidents de la route avec lésions corporelles concerne tant des accidents qui comptent des blessés que ceux qui comptent des morts.

Accidents de la route


2007

2008

2009

2010

Piétons

Acc. route avec LC

5229

5121

5185

4847


Acc. route avec morts

102

83

95

86

Cyclistes

Acc. route avec LC

8593

8813

8768

8499


Acc. route avec morts

75

75

76

60

TOTAL

Acc. route avec LC

13822

13934

13953

13346


Acc. route avec morts

177

158

171

146

Le tableau ci-dessous reproduit, pour les années 2007 à 2010, les conséquences subies par les piétons et les cyclistes qui ont été impliqués dans un accident de la route avec lésions corporelles.

Accidents de la route


2007

2008

2009

2010

Piétons

Blessé léger

4483

4413

4539

4247


Blessé grave

700

685

630

593


Décédé

100

86

96

85

Cyclistes

Blessé léger

7794

7972

7959

7761


Blessé grave

917

885

895

857


Décédé

74

72

75

61

TOTAL

Blessé léger

12277

12385

12498

12008


Blessé grave

1617

1570

1525

1450


Décédé

174

158

171

146

On pourrait déduire des statistiques du point 1, que les usagers de la route les plus vulnérables respectent mieux les règles de la circulation, parce que le nombre d’infractions diminue.

Nous ne disposons pas de données telles que le nombre de contrôles annuels, le personnel chargé de ces contrôles, etc., qui permettraient de contextualiser ces chiffres.

Il n’y a pas de statistiques disponibles en ce qui concerne le nombre de contrôles du respect des règles de la circulation par les usagers de la route les plus vulnérables.





Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

In de tabel hieronder wordt voor de jaren 2007 tot en met 2009, het aantal verkeersovertredingen weergegeven, begaan door voetgangers en fietsers.

Verkeersinbreuken

2007

2008

2009

Voetgangers

4.879

4.835

4.523

Fietsers

15.819

15.828

12.438

TOTAAL

20.698

20.663

16.961

In de navolgende tabel wordt voor de jaren 2007 tot en met 2010, het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel (LL) en met doden weergegeven waarin voetgangers en fietsers betrokken zijn.

Het aantal verkeersongevallen met lichamelijk letsel omvat zowel ongevallen met gewonden als met doden.

Verkeersongevallen


2007

2008

2009

2010

Voetgangers

Vong met LL

5229

5121

5185

4847


Vong met doden

102

83

95

86

Fietsers

Vong met LL

8593

8813

8768

8499


Vong met doden

75

75

76

60

TOTAAL

Vong met LL

13822

13934

13953

13346


Vong met doden

177

158

171

146

In de tabel hieronder wordt voor de jaren 2007 tot en met 2010, de gevolgen voor voetgangers en fietsers weergegeven, die betrokken geraakt zijn in verkeersongevallen met lichamelijk letsel.

Verkeersongevallen


2007

2008

2009

2010

Voetgangers

Licht gewond

4483

4413

4539

4247


Zwaar gewond

700

685

630

593


Overleden

100

86

96

85

Fietsers

Licht gewond

7794

7972

7959

7761


Zwaar gewond

917

885

895

857


Overleden

74

72

75

61

TOTAAL

Licht gewond

12277

12385

12498

12008


Zwaar gewond

1617

1570

1525

1450


Overleden

174

158

171

146

Uit de cijfers van punt 1, zou kunnen worden afgeleid dat de zwakke weggebruikers het verkeersreglement beter naleven, omdat het aantal overtredingen daalt.

Wij beschikken niet over gegevens die deze cijfers kunnen contextualiseren, zoals het aantal jaarlijkse controles, het hiervoor ingezette personeel, enz.

Er zijn geen cijfers beschikbaar voor wat betreft het aantal controles op het naleven van het verkeersreglement door zwakke weggebruikers.