Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7477

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 8 april 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Federale politie - Meten van de prestaties - European Foundation for Quality Management-model

politie
informatiesysteem voor bedrijfsbeheer
beheer

Chronologie

8/4/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010)
6/5/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7477 d.d. 8 april 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De federale politie is een van de weinige departementen waar naast andere prestatiemeetsystemen ook het EFQM-model, het European Foundation for Quality Management, wordt gebruikt. Verder wordt het EFQM-model alleen gebruikt door Defensie.

Waarom werd voor het EFQM-model gekozen? Op welke manier is het complementair met de andere gebruikte prestatiemeetsystemen?

Antwoord ontvangen op 6 mei 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen :

Het European Foundation for Quality Management-model (EFQM–model), meer bepaald de politiespecifieke Belgische versie genaamd het ‘EFQM-model politie België’, is expliciet terug te vinden in de visietekst “naar een excellente politiezorg”. Deze tekst omschrijft de bijdrage van de geïntegreerde politie aan de veiligheid en leefbaarheid in de samenleving, nl. een excellente politiezorg.

Excellente politiezorg verduidelijkt het gewenste politiemodel (gemeenschapsgericht), de werkwijze (informatiegestuurd) en het ondersteunend managementmodel (optimale bedrijfsvoering). Het ‘EFQM-model politie België’ werd daarin als ondersteunend managementmodel gekozen.

Dit model is bovendien verankerd in de lokale beleidscyclus. Het vormt de leidraad voor de opmaak van de lokale veiligheidsplannen en jaarverslagen.

Verschillende redenen rechtvaardigen de keuze van dit model.

Ten eerste is het een praktisch en niet-voorschrijvend model. Het model legt niets op maar biedt een kader om beter en gebalanceerd tegemoet te komen aan de verwachtingen van de belanghebbenden van de politie. Het respecteert de eigenheid van elke entiteit van de politie en sluit dus aan bij een geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus.

Ten tweede zorgt het ‘EFQM-model politie België’ voor een gemeenschappelijke taal, intern en extern politie. Willen organisaties van elkaar leren, dan is een gemeenschappelijk en begrijpbaar jargon noodzakelijk. Het ‘EFQM-model politie België’ komt hieraan tegemoet. Het faciliteert de uitwisseling intern politie maar ook met andere organisaties, -publiek zowel als niet-publieke-, die voor dit model hebben gekozen.

Het model geeft bovendien een krachtig inzicht in wat een organisatie doet en tot welke resultaten die inspanningen hebben geleid. Resultaten, inspanningen en hun verbanden kunnen dus gericht geëvalueerd en bijgestuurd worden. Dit streven naar betere resultaten, het behouden van sterktes en het identificeren van verbetermogelijkheden was een belangrijk argument om dit model als referentiekader aan te nemen.

Het ‘EFQM-model politie België’ is gebaseerd op kwaliteitsprincipes die ondersteunend zijn voor een gemeenschapsgerichte en informatiegestuurde politiezorg.

Het ‘EFQM-model politie België’ versterkt een gemeenschapsgerichte politiezorg.

Met betrekking tot de complementariteit met andere prestatiemeetsystemen kan worden gesteld dat het ‘EFQM-model politie België’ een integraal en holistisch managementmodel is. Het is een referentiekader om continu te verbeteren. Alle aspecten van bedrijfsvoering, waaronder prestatiemeetsystemen zoals een balanced scorecard, kunnen binnen dit referentiekader geïntegreerd worden.

Het model biedt een canvas en gaat dus niet het ene of het andere prestatiemeetsysteem voorschrijven of uitsluiten. Al naargelang opzet of finaliteit kunnen verschillende meetsystemen binnen het ‘EFQM-model politie België’ een plaats vinden.