Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6927

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 9 februari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Herhaalde vertragingen van de treinen - Compensatieregeling voor de reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
19/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6927 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens Test-Aankoop is de compensatieregeling die de NMBS heeft uitgedokterd om reizigers te vergoeden voor herhaalde vertragingen te complex.

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moeten reizigers over een periode van zes maanden minstens twintig vertragingen van meer dan vijftien minuten rapporteren of tien vertragingen van meer dan dertig minuten. In het eerste geval krijgen ze 25 procent per vertraging terugbetaald, in het tweede geval 50 procent.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Hoeveel aanvragen werden sinds de invoering van de compensatieregeling ingediend bij de NMBS? Graag een uitsplitsing per jaar.

2. Hoeveel van deze aanvragen werden positief beantwoord? Graag een uitsplitsing per jaar.

3. Om welke redenen werden de meeste aanvragen geweigerd?

4. Acht de minister het wenselijk maatregelen te nemen om de compensatieregeling te vereenvoudigen?

Antwoord ontvangen op 19 april 2010 :

1 en 2.

Compensaties

2007

2008

2009

Ontvangen aanvragen

2 192

5 136

19 129

Aanvaarde aanvragen

1 524

4 278

15 847

3.

Reden van weigering


Onvoldoende aantal vertragingen

44,3 %

Niet-correcte of onvolledige gegevens

3,2 %

Reeds bestaand dossier

2,9 %

Vervoerbewijs niet ontvangen

4 ,3 %

Geen vertraging

2,3 %

Onvolledig formulier

1,1 %

Bestaand alternatief

7,3 %

Overmacht

15,8 %

Aangekondigde staking

9 %

Geen geldig vervoerbewijs

3,3 %

Andere

6,5 %

4. Hoewel de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) de treinen met vertraging kent, is het voor haar niet mogelijk de reizigers te kennen die er gebruik van maken. Daarom moet de reiziger zelf de voorziene formulieren invullen.