Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie (FOD P&O) - Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (FEDICT) - Activa - Onvolledig inventaris
Rekenhof (België)
ministerie
materiaalbeheer
zaakregister
15/1/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010) |
1/4/2010 | Antwoord |
Uit een rapport van het Rekenhof betreffende de inventarisatie en beveiliging van materiële vaste activa bij de federale overheidsdiensten, goedgekeurd op 16 september 2009, blijkt dat diverse activa van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie (FOD P&O) en de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (FEDICT) niet waren geïnventariseerd.
1. Wat is de oorzaak van deze nalatigheden?
2. Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen om deze lacunes weg te werken?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te delen:
1. Op het moment van de door het Rekenhof uitgevoerde audit betreffende de inventarisatie en beveiliging van materiële vaste activa bij de federale overheidsdiensten, waren verschillende activa inderdaad niet geïnventariseerd. Dat is helemaal niet te wijten aan een of andere nalatigheid, maar wel het gevolg van de herhaaldelijke verstoringen van het informaticasysteem voor het geautomatiseerd beheer van de activa van de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O. Dit systeem werd tot verleden jaar gebruikt. Tijdens het bezoek van de auditeurs van het Rekenhof was het nieuwe systeem, Immo 3000, waarvan sprake in het verslag, pas in gebruik. Er waren dus nog geen activa in het systeem geïnventariseerd.
2. Er wordt momenteel een nieuwe exhaustieve inventaris opgemaakt van alle vaste activa van de FOD, om de hierboven vermelde verstoringen weg te nemen. Daarna zal jaarlijks een fysieke inventaris worden opgemaakt om na te gaan of deze overeenstemt met de theoretische inventaris, die door Fedcom onmiddellijk wordt aangeleverd.