Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5891

van Franco Seminara (PS) d.d. 7 december 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Contracten - Vervaldata - Alarmsysteem van Test-Aankoop - Toepassing op handelszaken - Samenwerking - Dwingend wettelijk kader

contract
verbreken van een contract
bescherming van de consument

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4695

Vraag nr. 4-5891 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Terwijl de Belgen gemakkelijk zouden kunnen besparen door de vervaldata van hun contracten in het oog te houden, bewijzen studies dat heel wat consumenten letterlijk gegijzeld worden door de uiterst korte termijn waarover ze beschikken om hun contract zonder kosten op te zeggen.

Zo heeft Test-Aankoop inzake autoverzekeringen niet nagelaten de handelwijze van sommige autoverzekeraars aan de kaak te stellen. De prijsverhoging wordt eenvoudigweg op het kwijtschrift van de premie vermeld zonder dat de verzekerde daarvan binnen de door de wet opgelegde termijn op de hoogte wordt gebracht, namelijk ten minste negentig dagen vóór de vervaldatum van de premie.

Bovendien zwijgen talrijke verzekeringsmaatschappijen over de mogelijkheid van de verzekerde om zijn verzekering op te zeggen in de periode van dertig dagen vanaf de mededeling van de prijsverhoging.

Een systeem waarbij de consument wordt verwittigd wanneer een contract op zijn einde loopt, zoals wordt voorgesteld door Test-Aankoop, de organisatie voor consumentenbescherming, is dus wel degelijk zinvol.

Opdat een klant zijn contract zou kunnen opzeggen uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de toepassing van de wijzigingen en hij zich tot een voordeliger maatschappij zou kunnen wenden, moet hij persoonlijk en tijdig op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheid om het contract zonder kosten op te zeggen. Dat gebeurt echter veel te weinig !

Kunt u het systeem goedkeuren dat Test-Aankoop heeft uitgewerkt om ontevreden contractanten te bevrijden van het contract dat hen met een operator verbindt?

Zo ja, zult u maatregelen nemen om het door de handelsmaatschappijen te doen toepassen?

Kan, met het oog op een betere consumentenbescherming, niet worden gedacht aan de invoering van een meer dwingend wettelijk kader om de handelsmaatschappijen te verplichten hun klanten nauwkeuriger te informeren over de contracten waarvan de vervaldag nadert?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

Het probleem dat het geachte lid schetst, is goed gekend zowel bij de overheid als bij de vertegenwoordigers van de verzekeringssector. Mijn collega, de minister van Financiën, die bevoegd is inzake verzekeringen, onderzoekt actueel de mogelijke pistes voor een betere bescherming van de rechten die de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst toekent aan de consument die een prijsverhoging voorgeschoteld krijgt. Voor meer toelichting op dit vlak moet ik het geachte lid dus verwijzen naar de minister van Financiën.

De service die Test-Aankoop aan zijn leden aanbiedt voor de opvolging van contracten, is zonder enige twijfel een nuttig instrument om hen als consumenten toe te laten zijn rechten ten volle te benutten en de mededinging te laten spelen. Ik ben echter van mening dat het te ver zou gaan alle ondernemingen te verplichten de consument systematisch in te lichten van de nakende verjaring van een lopende overeenkomst en van de mogelijkheid tot opzeg. Vergeet ook niet dat een dergelijke maatregel zeker tot een niet te verwaarlozen kost zou leiden die uiteindelijk toch ten laste zou worden gelegd van de consument, en dat er ook heel wat bonafide ondernemingen zijn die hun klanten heel correct behandelen.

Daarnaast wil ik ook herinneren dat in de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument reeds bepalingen zijn opgenomen inzake de stilzwijgende verlenging van dienstenovereenkomsten, die tot gevolg hebben dat de betrokken overeenkomst na een eerste stilzwijgende verlenging automatisch een overeenkomst van onbepaalde duur wordt met een maximale opzegtermijn van één maand. Ik moet wel preciseren dat de verzekeringsovereenkomsten hiervan uitdrukkelijk zijn uitgesloten, maar omgekeerd dat deze wettelijke regels via koninklijk besluit toepasselijk kunnen worden verklaard op contracten die slaan op producten.

Specifiek naar de energieleveranciers toe bevat de gedragscode “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” bepalingen die de doorzichtigheid op het gebied van looptijd en opzegging van de overeenkomsten bevorderen. Zo bevat elke factuur informatie op dit vlak.