Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5823

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station Leuven - Defecte ticketautomaten - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
spoorwegstation
automaat

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
22/4/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4871

Vraag nr. 4-5823 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Heel wat reizigers klagen over de ticketautomaten in het station van Leuven. Op bepaalde ogenblikken schenen de vijf automaten defect te zijn. De reizigers moesten daarom aanschuiven aan welgeteld één loket dat geopend was. Het gevolg zijn lange wachttijden en reizigers die hun trein missen, tenzij ze op de trein stappen en daar een ticket kopen waarvoor ze dan een toeslag moeten betalen. Dergelijke toestanden in het station van de hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant zijn niet gepermitteerd. Er stellen zich zowel vragen bij het onderhoud van de ticketautomaten als bij de openingsuren van de loketten.

1. Hoe vaak waren er defecten bij de ticketautomaten in het Leuvense station dit jaar?

2. Hoe vaak viel het voor dat er tegelijkertijd meerdere ticketautomaten defect waren?

3. Hoe vaak viel het voor dat alle automaten in het stationsgebouw tegelijkertijd defect waren?

4. Hoe lang duurt het vooraleer de ticketautomaten worden gerepareerd?

5. Hoe vaak per jaar worden de loketten preventief gecontroleerd en onderhouden?

6. Welke zijn de precieze openingstijden van de loketten in het Leuvense station?

7. Hoeveel loketten zijn er steeds geopend?

8. Worden in geval een of meerdere ticketautomaten defect zijn extra loketten geopend?

9. Zo neen, mogen reizigers bij grote drukte op de trein hun ticket kopen zonder toeslag?

10. Zal de geachte minister er bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op aandringen om maatregelen te nemen zodat de dienstverlening naar de klanten in het grootste station van Vlaams-Brabant inzake ticketverkoop zal verbeteren?

11. Welke maatregelen zullen worden genomen?

Antwoord ontvangen op 22 april 2010 :

1. 2, 3 en 4. In Leuven bevinden zich zeven biljettenautomaten. Tot eind september waren er 109 defecten die moesten worden hersteld door de firma Prodata en 8 onderhoudsbeurten. Tot eind oktober werden er al 198 349 biljetten afgeleverd, wat neerkomt op een gemiddelde van 28 335 biljetten per toestel voor de eerste 10 maanden of 2 833 biljetten per maand. Kleinere werkzaamheden (zoals bijvullen van biljetten, herstarten, vervangen lint, enz.) worden, met de hulp van het Call Center, door het stationspersoneel opgelost. Hier-door kunnen in dergelijke gevallen de biljettenautomaten enige uren buiten dienst zijn.

Het kan gebeuren dat twee of drie toestellen tegelijkertijd defect zijn. De biljettenautomaten worden bestuurd door een server. Als een server defect is, zijn de automaten die hij beheert dit ook. Een server kan maximaal 3 automaten beheren.

Er zijn geen meldingen dat alle biljettenautomaten tegelijkertijd defect waren. Er zijn altijd twee of meer automaten beschikbaar. De beschikbaarheid van de biljettenautomaten te Leuven bedraagt ongeveer 65 %.

Bij meldingen vóór 15.00 uur worden de automaten dezelfde dag nog hersteld. Indien de oproep voor interventie ná 15.00 uur gebeurt, dan wordt de automaat de daaropvolgende werkdag hersteld.

5. 6, 7 en 8. De loketten worden dagelijks gecontroleerd en onderhouden en zijn open van 06.00 tot 22.00 uur, ook tijdens het weekend.

Bij de aanvang van het spitsuur zijn er steeds 4 tot 5 loketten voor het binnenverkeer geopend. Op drukke momenten zijn er 6 loketten open voor de reizigers in het binnenverkeer. Voor de eerste negen maanden van dit jaar bedraagt de gemiddelde verkoop 72 157 biljetten per maand, in september werden er 76 059 biljetten afgeleverd. In de totale verkoop binnen-verkeer bedraagt de bijdrage van de loketten 79,04 %, die van de automaten 20,96 %.

Er zijn 6 loketten beschikbaar voor de aflevering van biljetten in het binnenverkeer. Op de drukke momenten zijn die alle 6 open voor de verkoop.

Bij defecten van een of meerdere biljettenautomaten kunnen dus geen extra loketten worden geopend.

9. 10 en 11. Bij normale dienstverlening dienen de reizigers steeds in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs vooraleer op te stappen. Bij defecten aan het verkoopssysteem wordt aan de klanten een document C853 afgeleverd, wat de klanten toelaat om een biljet zonder toeslag te kopen in de trein.

Op 20 en 23 oktober kregen de biljettenautomaten in de wachtzaal van Leuven een extra onderhoudsbeurt van de firma Prodata. De vervanging van de biljettenautomaten wordt momenteel bestudeerd en zal in de loop van het jaar 2011 plaatsvinden. De nieuwe automaten zullen over meer mogelijkheden beschikken, wat het cliënteel zal toelaten om op een vlottere en vluggere manier een biljet aan te kopen.