Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4871

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 27 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station Leuven - Defecte ticketautomaten - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
spoorwegstation
automaat

Chronologie

27/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5823

Vraag nr. 4-4871 d.d. 27 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Heel wat reizigers klagen over de ticketautomaten in het station van Leuven. Op bepaalde ogenblikken schenen de vijf automaten defect te zijn. De reizigers moesten daarom aanschuiven aan welgeteld één loket dat geopend was. Het gevolg zijn lange wachttijden en reizigers die hun trein missen, tenzij ze op de trein stappen en daar een ticket kopen waarvoor ze dan een toeslag moeten betalen. Dergelijke toestanden in het station van de hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant zijn niet gepermitteerd. Er stellen zich zowel vragen bij het onderhoud van de ticketautomaten als bij de openingsuren van de loketten.

1. Hoe vaak waren er defecten bij de ticketautomaten in het Leuvense station dit jaar?

2. Hoe vaak viel het voor dat er tegelijkertijd meerdere ticketautomaten defect waren?

3. Hoe vaak viel het voor dat alle automaten in het stationsgebouw tegelijkertijd defect waren?

4. Hoe lang duurt het vooraleer de ticketautomaten worden gerepareerd?

5. Hoe vaak per jaar worden de loketten preventief gecontroleerd en onderhouden?

6. Welke zijn de precieze openingstijden van de loketten in het Leuvense station?

7. Hoeveel loketten zijn er steeds geopend?

8. Worden in geval een of meerdere ticketautomaten defect zijn extra loketten geopend?

9. Zo neen, mogen reizigers bij grote drukte op de trein hun ticket kopen zonder toeslag?

10. Zal de geachte minister er bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op aandringen om maatregelen te nemen zodat de dienstverlening naar de klanten in het grootste station van Vlaams-Brabant inzake ticketverkoop zal verbeteren?

11. Welke maatregelen zullen worden genomen?