Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5207

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Kredietcrisis - Toxische kredieten - Oprichting van een bad bank - Alternatieven

monetaire crisis

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
21/1/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-5066

Vraag nr. 4-5207 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een bad bank is een overheidsbedrijf waarin de slechte kredieten van banken worden ondergebracht. In Amerika werd dit systeem opgericht door Timothy Geithner, de Amerikaanse minister van Financiën, om de financiële crisis aldaar in te dijken.

Ook in ons land staan “ toxische kredieten “ het herstel van ons financieel systeem in de weg. Enige tijd geleden werd dan ook de idee geopperd om ook in ons land een bad bank op te richten. Daarna is het echter stil geworden omtrent dit idee.

Wordt het denkspoor om over te gaan tot de oprichting van een bad bank nog gevolgd? Zo neen, waarom niet? Welke alternatieven schuift de regering in dat geval naar voor om het probleem van toxische kredieten op te lossen?

Antwoord ontvangen op 21 januari 2010 :

Ik heb de eer het volgende antwoord aan het geachte lid mee te delen:

Ik wens er eerst en vooral aan te herinneren dat de primaire doelstelling van de regering, op het ogenblik dat zij geconfronteerd werd met de moeilijkheden bij de financiële instellingen, er in bestond een faillissement te vermijden om, enerzijds, de belangen van de spaarders en de rekeninghouders bij deze instellingen in moeilijkheden te vrijwaren en, anderzijds, de kredietverlening naar de ondernemingen toe te verzekeren.

Verschillende scenario’s om deze reddingsoperatie uit te voeren zijn het onderwerp van bespreking geweest. De oprichting van een “bad bank” waarin alle rommelkredieten van de verschillende financiële instellingen verzameld zouden worden, was één van de mogelijke denkpistes die naar voren werd geschoven. Maar ook andere opties werden bestudeerd. De regering is hierbij zeer grondig te werk gegaan en heeft gekozen voor een duurzame oplossing.

Wegens de specifieke problemen van de verschillende financiële instellingen, werd voor elk van hen een afzonderlijk oplossing uitgewerkt met het oog op het bewaren van de stabiliteit van het financiële systeem. In elk geval is er voor gezorgd dat de toxische kredieten de gezonde activa van de financiële instellingen niet langer in gevaar konden brengen.

Zo werd een gedeelte van de gestructureerde kredietportefeuille van Fortis Bank verworven door het daartoe opgerichte Special Purpose Vehicle “Royal Park Investments”.

Wat KBC betreft, heeft de regering beslist een waarborg te verschaffen op de portefeuille van gestructureerde kredieten. Deze garantie dekt in hoge mate van het risico op wanbetaling, na een eerste verliestranche ten laste van KBC.

Voor Dexia ten slotte waarborgt de Belgische Staat, samen met de Franse Staat, in het kader van de verkoop door Dexia van de verzekeringsactiviteiten van haar Amerikaanse dochter FSA aan Assured Guaranty, eveneens een deel van de portefeuille risicovolle activa.