Spoorwegpolitie - Ziekteverzuim - Veiligheidsproblemen - Verbetering van de werkomstandigheden
politie
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
ziekteverlof
arbeidsongeval
arbeidsvoorwaarden
werkplek
beroepssterftecijfer
officiële statistiek
gezondheid op het werk
27/3/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 30/4/2009) |
5/6/2009 | Antwoord |
De spoorwegpolitie van Gent werd midden maart 2009 zo massaal getroffen door ziekte dat de nachtploegen zelfs werden afgeschaft. Hun dienst wordt tijdelijk overgenomen door de ploeg van Brugge en de lokale politie.
De treinbegeleiders zijn ongerust over deze situatie en maken zich zorgen over hun eigen veiligheid.
Volgens de vakbonden zijn de vele zieken in Gent het gevolg van de erbarmelijke lokalen van de spoorwegpolitie. Vochtigheidsproblemen zorgen voor een continue stank, wat ziektes zou veroorzaken.
Ook de geachte minister stelde na een bezoek vast, dat de werkomstandigheden schrijnend zijn.
Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen :
1. Hoeveel personen werkten de voorbije tien jaar voor de spoorwegpolitie ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
2. Zijn er cijfergegevens beschikbaar van het ziekteverzuim bij de spoorwegpolitie ? Graag had ik de cijfers bekomen van de voorbije tien jaar, uitgesplitst per jaartal.
3. Hoeveel keer werd de spoorwegpolitie de voorbije tien jaar opgeroepen door de treinbegeleiders om te interveniëren bij een incident ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
4. Hoeveel personen van de spoorwegpolitie werden de voorbije tien jaar ernstig gewond, of lieten het leven tijdens dergelijke interventie ? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen.
5. Welke maatregelen zal de geachte minister op korte termijn nemen om de huisvesting en de werkomstandigheden van de spoorwegpolitie te verbeteren ?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.
Ik beschik slechts over cijfergegevens voor de periode 2004-2008. U vindt hierna een overzicht van het aantal personeelsleden tewerkgesteld bij de spoorwegpolitie in de maand december (referentiemaand) van elk jaar :
2004 : 387
2005 : 394
2006 : 423
2007 : 442
2008 : 457
Ik beschik slechts over cijfergegevens voor de periode 2004-2008. U vindt hierna een overzicht van het globaal absenteïsmegehalte bij de spoorwegpolitie tijdens die periode :
2004 : 6,45 %
2005 : 6,09 %
2006 : 6,67 %
2007 : 6,67 %
2008 : 6,72 %
Het gegeven door wie de spoorwegpolitie wordt opgeroepen, in dit geval de treinbegeleiders, wordt door SPC niet bijgehouden : dit geeft voor hen geen operationele meerwaarde. De gegevens waar, wanneer en welke incidenten zich voordoen, zijn voor ons daarentegen wel belangrijk voor de analyse van de fenomenen.
Als er zich een incident voordoet bij een werknemer in dienst van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), dan neemt hij contact op met de Centrale Meldkamer van de Corporate Security Service van de NMBS. Deze neemt dan op haar beurt contact op met het respectievelijke provinciale Communicatie en Informatie Center (CIC) van de Federale Politie. Bij een incident in de spoorwegomgeving vragen zij dan een ploeg ter plaatse van de lokale of pederale politie, vooral afhankelijk van de aanrijtijd.
De gevraagde info kan dus bij het Security Operation Center (SOC) van de NMBS worden opgevraagd, waarvoor mijn collega de minister van Overheidsbedrijven bevoegd is.
Ik beschik slechts over cijfergegevens voor de periode 2003-2007. De cijfers voor 2008 zijn nog niet beschikbaar. U vindt hierna een overzicht van het aantal personeelsleden van de spoorwegpolitie die in die periode gekwetst werden tijdens een interventie en die medisch vrijgesteld werden :
2003 : 40
2004 : 33
2005 : 35
2006 : 36
2007 : 51
Geen enkel personeelslid liet in die periode het leven tijdens een interventie.
Het personeel van de spoorwegpolitie dient in principe gehuisvest te worden in lokalen van de NMBS-holding. In een aantal stations lopen momenteel belangrijke infrastructuurwerken die in de toekomst onder meer een betere huisvesting van het personeel van de spoorwegpolitie zullen toelaten.
Wat de de twee slechtste gevallen betreft werden de volgende maatregelen getroffen op korte termijn :
Voor Gent heeft de NMBS-holding beloofd een bijkomend lokaal ter beschikking te stellen. De overige lokalen zullen worden opgefrist.
Voor Brussel werd een deel van het personeel voorlopig in een behoorlijk gebouw van de federale politie ondergebracht, in afwachting van een definitieve oplossing die door mijn diensten, in samenwerking met de NMBS-holding en de Regie der Gebouwen wordt gezocht.