POD Maatschappelijke Integratie - Facturen - Registratie - Maatregelen
ministerie
facturering
invoer van gegevens
Rekenhof (België)
3/10/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008) |
7/1/2009 | Antwoord |
Bij vele departementen wordt niet de werkelijke ontvangstdatum van de factuur geregistreerd, maar een andere datum die erg uiteenlopend kan zijn : de datum waarop het betalingsborderel werd opgesteld, de datum waarop de betalingsordonnantie werd opgemaakt of de datum waarop de factuur in het registratiesysteem wordt ingevoerd. Deze data kunnen aanzienlijk afwijken van de ontvangstdatum. Dat kan tot ernstige problemen leiden, want de juridische vervaldatum van een factuur hangt af van de datum van ontvangst. Tot deze groep van onnauwkeurige registreerders behoort volgens het Rekenhof ook het departement Maatschappelijke Integratie.
Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen om de exacte ontvangstdatum van elke factuur op haar departement correct te laten registreren ?
De Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie is op 1 januari 2007 autonoom geworden. Dit is niet zonder moeilijkheden gepaard gegaan, ook niet op het vlak van de begrotingsuitvoering. Wat nu meer bepaald de registratie van de binnenkomende facturen betreft, kan ik u meedelen dat sedert 1 mei 2007:
alle facturen bij binnenkomst met een datumstempel van ontvangst bekleed worden;
alle facturen ook centraal worden geregistreerd bij de dienst Begroting van dit departement, wat in geval van problemen een opvolging beter mogelijk moet maken.