Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1740

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang) d.d. 3 oktober 2008

aan de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid

POD Wetenschapsbeleid - Facturen - Registratie - Maatregelen

ministerie
facturering
invoer van gegevens
Rekenhof (BelgiŽ)

Chronologie

3/10/2008 Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 6/11/2008 )
5/11/2008 Antwoord

Vraag nr. 4-1740 d.d. 3 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij vele departementen wordt niet de werkelijke ontvangstdatum van de factuur geregistreerd, maar een andere datum die erg uiteenlopend kan zijn : de datum waarop het betalingsborderel werd opgesteld, de datum waarop de betalingsordonnantie werd opgemaakt of de datum waarop de factuur in het registratiesysteem wordt ingevoerd. Deze data kunnen aanzienlijk afwijken van de ontvangstdatum. Dat kan tot ernstige problemen leiden, want de juridische vervaldatum van een factuur hangt af van de datum van ontvangst. Tot deze groep van onnauwkeurige registreerders behoort volgens het Rekenhof ook het departement Wetenschapsbeleid.

Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen om de exacte ontvangstdatum van elke factuur op haar departement te laten registreren ?

Antwoord ontvangen op 5 november 2008 :

In het interne informaticasysteem van het Federaal Wetenschapsbeleid worden de registratiedatum van de factuur (datum wordt automatisch gegenereerd) en de uitgiftedatum ervan genoteerd. De werkelijke ontvangstdatum kan ook worden gecodeerd, om zo het mogelijke verschil te voorkomen van niet meer dan enkele dagen tussen de datum waarop de Financiële Dienst de factuur ontvangt en die waarop de voor die taak bevoegde persoon ze invoert in het registratiesysteem.