SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2016-2017 Zitting 2016-2017
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26 octobre 2016 26 oktober 2016
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Question écrite n° 6-1082 Schriftelijke vraag nr. 6-1082

de Ann Brusseel (Open Vld)

van Ann Brusseel (Open Vld)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
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Traite d'êtres humains - Exploitation sexuelle - Exploitation économique - Victimes de plus en plus jeunes - Chiffres Mensenhandel - Seksuele uitbuiting - Economische uitbuiting - Tendens naar steeds jongere slachtoffers - Cijfers 
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jeune
traite des êtres humains
prostitution
victime
statistique officielle
suivi rapport d'information
jongere
mensenhandel
prostitutie
slachtoffer
officiële statistiek
opvolging informatieverslag
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26/10/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/11/2016)
11/9/2017Antwoord
26/10/2016Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/11/2016)
11/9/2017Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1081
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1083
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1081
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 6-1083
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Question n° 6-1082 du 26 octobre 2016 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 6-1082 d.d. 26 oktober 2016 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Je me réfère à la récente journée d'études sur la traite d'êtres humains et la prostitution, organisée le 4 octobre 2016 par le Vrouwenraad.

La traite d'êtres humains englobe deux grandes formes d'exploitation, à savoir l'exploitation économique et l'exploitation sexuelle. L'âge moyen des victimes baisse d'année en année et c'est une tendance particulièrement inquiétante pour les victimes d'exploitation sexuelle. Je reprends ici les propos de Kristinaa Kangaspunta: «Traffickers are targeting younger and younger victims».

Septante pour cent des victimes d'exploitation sexuelle sont des femmes. Il ressort des chiffres de 2011 de l'Office des Nations unies contre la drogue et le crime que 12 % des victimes sont des garçons mineurs, et 21 %, des filles mineures. Au total, la proportion de mineurs parmi les victimes d'exploitation sexuelle s'élève à 33 %.

Je me réfère à l'indicateur 16.2.2. des Objectifs de développement durable des Nations unies. Chaque pays doit donner un aperçu clair du nombre de victimes de la traite d’êtres humains pour 100 000 habitants, par sexe, âge et forme d’exploitation.

Cette question concerne l'égalité des chances; elle est dès lors une compétence du Sénat, conformément à l'article 79 du règlement et elle touche en outre une matière transversale – Communautés. La question résulte du rapport d'information, adopté à l'unanimité, sur le suivi de la mise en œuvre de la Plateforme d'action de la quatrième Conférence mondiale des Nations unies sur les femmes (Pékin) (doc. Sénat n° 6-97/1 à /5 – 2014/2015).

Je souhaiterais donc obtenir une réponse aux questions suivantes:

1) Disposez-vous déjà, conformément à l'objectif précité, de chiffres concernant le nombre de victimes de traite d'êtres humains dans notre pays et cela par forme d'exploitation (exploitation sexuelle ou exploitation économique), par sexe et par âge? Dans l'affirmative, pouvez-vous me communiquer ces chiffres? Dans la négative, pourquoi et pouvez-vous m'indiquer quand vous pourrez compléter cet indicateur? Pourquoi ne disposez-vous pas encore de ces chiffres?

2) Pouvez-vous m'indiquer si l'on constate également dans notre pays que les victimes d'exploitation sexuelle sont de plus en plus jeunes? Pouvez-vous illustrer votre réponse par des chiffres, sur une base annuelle, concernant respectivement le nombre de victimes mineures de traite d'êtres humains et le nombre de victimes mineures d'exploitation économique découvertes dans notre pays? Pouvez-vous expliquer ces chiffres?

 

Ik verwijs naar de recente studiedag die werd georganiseerd door de Vrouwenraad op 4 oktober 2016 over mensenhandel en prostitutie.

Binnen mensenhandel zijn er twee grote vormen van uitbuiting, namelijk economische uitbuiting en seksuele uitbuiting. De gemiddelde leeftijd van de slachtoffers daalt jaar na jaar en dit is een bijzonder zorgwekkende tendens voor de slachtoffers van seksuele uitbuiting. Ik citeer Kristiina Kangaspunta : « Traffickers are targeting younger and younger victims. »

Zeventig procent van de slachtoffers van seksuele uitbuiting zijn vrouwen. Uit cijfers van 2011 van de United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) blijkt dat 12 % van de slachtoffersminderjarige jongens zijn, en 21 % minderjarige meisjes. In het totaal, het aandeel van minderjarigen van slachtoffers van seksuele uitbuiting is 33 %.

Ik verwijs naar indicator 16.2.2. van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (VN). Elk land moet een duidelijk overzicht geven van het aantal slachtoffers van mensenhandel per 100 000 bevolkingseenheden, de opdeling per leeftijd, het geslacht en de vorm van uitbuiting.

Deze vraag betreft gelijke kansen en is aldus een bevoegdheid van de Senaat conform artikel 79 van het reglement en is tevens een transversale aangelegenheid – Gemeenschappen. De vraag vloeit voort uit het unaniem goedgekeurde informatieverslag van de Senaat betreffende de opvolging van de toepassing van het Actieplatform van de Vierde VN-Wereldvrouwenconferentie van Peking (stukken van de Senaat nrs. 6-97/1 tot /5 – 2014/2015).

Ik had dan ook volgende vragen :

1) Beschikt u reeds conform de hierboven aangehaalde doelstelling over concreet cijfermateriaal van het aantal slachtoffers van mensenhandel in ons land en dit opgedeeld per vorm van uitbuiting (seksuele uitbuiting of economische uitbuiting), geslacht en leeftijd ? Zo ja, kan u deze cijfers vrijgeven ? Zo neen, waarom niet en kan u meedelen wanneer u deze concrete indicator zal kunnen invullen ? Waarom beschikt u nog niet over deze cijfers ?

2) Kan u meedelen of de tendens naar steeds jongere slachtoffers van seksuele uitbuiting ook in ons land vast te stellen is ? Kan u dit illustreren met concrete cijfers op jaarbasis van het aantal minderjarige slachtoffers van mensenhandel die in ons land werden aangetroffen en het aantal minderjarige slachtoffers van economische uitbuiting die in ons land werden aangetroffen ? Kan u deze cijfers toelichten ?

 
Réponse reçue le 11 septembre 2017 : Antwoord ontvangen op 11 september 2017 :

1) Les chiffres relatifs aux victimes de traite le sont via les trois centres spécialisés dans l’accueil de ces victimes et également via l’Office des étrangers plus particulièrement concernant le nombre de titres de séjour délivrés.

Ces chiffres peuvent être ventilés par type d’exploitation, l’âge des victimes, leur sexe. Ces informations, provenant donc de différents départements ou centres d’accueil, sont entre autres accessibles publiquement dans les rapports annuels de Myria (Centre fédéral Migration) ou dans les rapports d’activité de l’Office des étrangers. Les différents partenaires impliqués dans la coordination de la lutte contre la traite que ce soient les trois centres ou les différents départements compétents s’échangent par ailleurs régulièrement ces données dans le cadre de leur travail quotidien.

En 2015, uniquement pour les nouveaux accompagnements entamés (donc pas les accompagnements déjà en cours), il y a eu 74 victimes d’exploitation économique et 55 victimes d’exploitation sexuelle. Les autres situations se répartissent dans les autres formes de traite.

En matière d’exploitation sexuelle, 53 cas concernaient des femmes. En matière d’exploitation économique, 64 cas concernaient des hommes (source : rapport annuel traite des êtres humains 2016 – Myria).

Au niveau judiciaire, nous ne collectons pas de données sur les victimes. Les banques de données du Collège des procureurs généraux et la banque de données des condamnations contiennent des informations sur les infractions et les auteurs.

Dans ce cadre, il y a aussi possibilité entre autres d’avoir des détails sur le type d’exploitation, les peines, le sexe et la nationalité des auteurs.

Les banques de données du Collège des procureurs généraux et la banque de données « condamnations » contiennent des informations sur les infractions et sur les auteurs. Il n’est pas collecté de données relatives aux victimes au niveau judiciaire.

2) Par rapport à la question des mineurs victimes de traite, il est difficile de parler de tendances. Les chiffres à eux seuls ne peuvent constituer un indicateur. Comme souvent en matière criminelle et particulièrement dans un domaine tel que la traite des êtres humains, les infractions et les victimes ne sont connues que dès lors qu’elles sont découvertes. Sur les quatre dernières années, les victimes mineurs ayant reçu une attestation d’immatriculation qui est le premier document délivré aux mineurs dans le cadre d’une procédure de protection « traite des êtres humains », ont surtout variés en 2013 et 2014 avec une baisse des cas puis une hausse à nouveau en 2015 (voir annexe 1). Par ailleurs, il y a davantage eu de cas liés soit à l’exploitation de la mendicité soit au fait de forcer une personne à commettre un crime ou un délit (catégorie « autres »).

Évidemment toute la question porte sur la « régularité » de la détection des mineurs potentiellement victimes. En effet, les chiffres ne renvoient pas tant à la baisse ou la hausse des situations qu’à la capacité à les détecter.

De ce point de vue, des efforts continus doivent être faits. Les deux derniers plans d’actions de lutte contre la traite ont davantage insisté sur cette question.

L’évaluation de la circulaire multidisciplinaire de 2008 organisant l’orientation des victimes réalisée par le Bureau de la Cellule interdépartementale de coordination de la lutte contre la traite avait montré la nécessité de sensibiliser davantage certains acteurs de terrain.

Depuis, des formations ont eu lieu notamment dans le secteur de l’asile ou pour les tuteurs en charge des mineurs non accompagnés. De nouvelles formations sont encore prévues cette année pour ces intervenants.

Des discussions ont actuellement aussi lieu avec les entités fédérées afin que des formations soient également organisées dans le secteur de l’aide à la jeunesse. Une telle formation a déjà eu lieu en Communauté française. Avec la Communauté flamande également, il est constitué en la matière un groupe de travail « proxénètes d’enfants ».

Enfin, la nouvelle circulaire relative à la mise en œuvre d'une coopération multidisciplinaire concernant les victimes de la traite des êtres humains adoptée dans la Cellule interdépartementale de coordination de la lutte contre la traite détaille plus spécifiquement les mesures de suivi concernant les mineurs belges, européens ou non-européens.

Annexe 1


Exploitation sexuelle

Exploitation économique

Autres

Total

2012

9

2

0

11

2013

4

0

0

4

2014

1

1

3

5

2015

5

3

6

14

Total

19

6

9


Source : Office des étrangers.

1) De cijfers met betrekking tot de slachtoffers van mensenhandel zijn beschikbaar via de drie gespecialiseerde centra voor de opvang van die slachtoffers en via de Dienst vreemdelingenzaken meer in het bijzonder met betrekking tot het aantal afgegeven verblijfstitels.

Die cijfers kunnen worden opgesplitst per type uitbuiting, de leeftijd van de slachtoffers en hun geslacht. Die informatie, die dus afkomstig is van verschillende departementen of opvangcentra, is onder andere publiekelijk toegankelijk in de jaarverslagen van Myria (Federaal Migratiecentrum) of in de activiteitenverslagen van de Dienst vreemdelingenzaken. De verschillende partners die betrokken zijn bij de coördinatie van de strijd tegen mensenhandel, te weten zowel de drie centra als de verschillende bevoegde departementen, wisselen die gegevens overigens regelmatig onderling uit in het kader van hun dagelijkse werk.

In 2015 waren er, enkel voor de nieuwe opgestarte begeleidingen (dus niet de reeds lopende begeleidingen), 74 slachtoffers van economische uitbuiting en 55 slachtoffers van seksuele uitbuiting. De andere situaties kunnen worden ingedeeld in de andere vormen van mensenhandel.

Met betrekking tot seksuele uitbuiting hadden 53 gevallen betrekking op vrouwen. Met betrekking tot economische uitbuiting hadden 64 gevallen betrekking op mannen (bron : jaarrapport mensenhandel 2016 – Myria).

De gegevensbanken van het College van procureurs-generaal en de gegevensbank « veroordelingen » bevatten informatie over de misdrijven en de daders. Op gerechtelijk niveau worden er geen gegevens verzameld voor wat betreft de slachtoffers.

2) Met betrekking tot de vraag over de minderjarige slachtoffers van mensenhandel is het moeilijk om van tendensen te spreken. De cijfers op zich kunnen geen indicator vormen. Zoals vaak het geval is in strafzaken en in het bijzonder in een domein zoals mensenhandel, zijn de misdrijven en de slachtoffers pas bekend zodra zij worden ontdekt. De voorbije vier jaar varieerde het aantal minderjarige slachtoffers die een attest van immatriculatie hebben ontvangen, wat het eerste document is dat wordt afgegeven aan de minderjarigen in het kader van een beschermingsprocedure « mensenhandel », vooral in 2013 en 2014 met een daling van het aantal gevallen en vervolgens opnieuw een stijging in 2015 (zie bijlage 1). Er zijn overigens meer gevallen geweest die verband houden met de uitbuiting van bedelarij of met het dwingen van personen tot het plegen van een misdaad of wanbedrijf (categorie « andere »).

De gehele vraag heeft uiteraard betrekking op de « regelmatigheid » van de detectie van de potentiële minderjarige slachtoffers. De cijfers verwijzen immers niet zozeer naar de daling of stijging van het aantal situaties maar naar de capaciteit om ze te detecteren.

Vanuit dit oogpunt moeten onafgebroken inspanningen worden geleverd. De laatste twee actieplannen ter bestrijding van mensenhandel hebben meer de nadruk gelegd op die kwestie.

De evaluatie van de multidisciplinaire omzendbrief van 2008 waarin de doorverwijzing van de slachtoffers wordt geregeld, door het Bureau van de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel, had aangetoond dat bepaalde actoren in het veld meer moeten worden gesensibiliseerd.

Sedertdien hebben opleidingen plaatsgevonden inzonderheid in de asielsector of voor de voogden van niet-begeleide minderjarigen. Voor die actoren zijn nog dit jaar nieuwe opleidingen gepland.

Thans zijn er ook besprekingen aan de gang met de gefedereerde entiteiten opdat ook in de sector van de hulpverlening aan de jeugd opleidingen zouden worden georganiseerd. Er vond reeds een dergelijke opleiding plaats in de Franstalige Gemeenschap. Ook met de Vlaamse Gemeenschap wordt hieromtrent de werkgroep tienerpooiers opgericht.

Ten slotte worden in de nieuwe omzendbrief inzake de invoering van een multidisciplinaire samenwerking met betrekking tot de slachtoffers van mensenhandel en / of van bepaalde zwaardere vormen van mensensmokkel, aangenomen in de Interdepartementale Coördinatiecel ter bestrijding van de mensensmokkel en de mensenhandel, de maatregelen inzake follow-up met betrekking tot de Belgische, Europese of niet-Europese minderjarigen meer specifiek gedetailleerd.

Bijlage 1


Seksuele uitbuiting

Economische uitbuiting

Andere

Totaal

2012

9

2

0

11

2013

4

0

0

4

2014

1

1

3

5

2015

5

3

6

14

Tota(a)l

19

6

9


Bron : Dienst vreemdelingenzaken.