SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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4 mai 2012 4 mei 2012
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Question écrite n° 5-6178 Schriftelijke vraag nr. 5-6178

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur et de l'Égalité des Chances

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
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Toxicomanie - Trains à l'arrêt - Risques - Contrôles - Mesures Drugsgebruik - Stilstaande treinen - Risico's - Controles - Maatregelen 
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toxicomanie
stupéfiant
Société nationale des chemins de fer belges
gare ferroviaire
véhicule sur rails
statistique officielle
drugverslaving
verdovend middel
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
voertuig op rails
officiële statistiek
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4/5/2012 Verzending vraag
25/7/2012 Antwoord
4/5/2012 Verzending vraag
25/7/2012 Antwoord
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Question n° 5-6178 du 4 mai 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-6178 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

On constate sur le terrain que les toxicomanes profitent de l'arrêt des trains en gare pour y consommer de la drogue. Ils choisissent un train qui entre en gare et dont ils connaissent vraisemblablement l'heure de départ. Dans l'intervalle, les compartiments font office de salon de drogue. C'est un endroit idéal car les toxicomanes se font passer pour des voyageurs potentiels et ne sont pas contrôlés automatiquement.

Comme ces activités peuvent attirer d'autres personnages, peut-être moins inoffensifs, elles représentent des risques réels pour la sécurité des rares personnes qui voyagent dans ces trains. En outre, drogue et argent vont souvent de pair. Il arrive que les toxicomanes arpentent le quai et traversent les voies juste derrière le train. C'est très dangereux car des trains venant de la direction opposée entrent parfois en gare au même moment.

Dans ce contexte, mes questions sont les suivantes.

1) La ministre dispose-t-elle de chiffres sur le nombre de toxicomanes et de détenteurs de drogue qui ont été pris à bord de trains dans notre pays durant la période 2008-2011 ? Est-elle au courant de l'utilisation de trains à l'arrêt comme salons de drogue ?

2) Au cours de cette même période, combien de contrôles ciblés sur la détention et la consommation de drogue a-t-on organisés dans notre pays ? Sur quelles lignes ces contrôles ont-ils essentiellement eu lieu ? Sur quelles lignes a-t-on dressé le plus grand nombre de procès-verbaux ?

3) Quelles mesures éventuelles la ministre envisage-t-elle, compte tenu de la situation financière de notre pays ?

 

Op het terrein wordt vastgesteld dat stilstaande treinen in stations door drugsgebruikers worden gebruikt voor het nuttigen van drugs. De gebruikers kiezen een trein uit die in het station aankomt en waarvan ze vermoedelijk ook weten wanneer hij opnieuw vertrek. In de tussentijd worden de coupés als drugssalon gebruikt. Dat is daarvoor een ideale plaats aangezien de druggebruikers zich voordoen als potentiële reizigers en automatisch niet gecontroleerd worden.

Aangezien dergelijke activiteiten ook andere en misschien minder ongevaarlijke figuren kunnen aantrekken, ontstaan er reële risico's voor de veiligheid van de weinige mensen die in deze treinen reizen. Tenslotte is de drugsproblematiek vaak gekoppeld aan geld. Het gebeurt dat gebruikers het perron oplopen en achter de trein onmiddellijk de sporen oversteken. Dat is zeer gevaarlijk aangezien er soms treinen vanuit de andere richting het station binnenrijden.

In dit kader volgende vragen:

1) Heeft de minister cijfers over het aantal drugsgebruikers en -bezitters dat werd aangetroffen in treinen in ons land, voor de periode 2008 - 2011? Heeft zij weet van het gebruik van stilstaande treinen als drugssalons?

2) Hoeveel controles op het bezit en het gebruik van drugs werden in diezelfde periode in ons land georganiseerd? Op welke lijnen werd hoofdzakelijk gecontroleerd? Op welke lijnen werd hoofdzakelijk geverbaliseerd?

3) Aan welke eventuele maatregelen denkt de minister om op te treden, rekening houdend met de financiële toestand van het land?

 
Réponse reçue le 25 juillet 2012 : Antwoord ontvangen op 25 juli 2012 :

1. Veuillez trouver dans le tableau ci-joint le nombre de faits relatifs à la possession et à la consommation de drogues dans les trains et gares de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB). Ces chiffres proviennent de la banque de données de la Police intégrée et sont présentés pour la période 2008-2010, ainsi que pour les trois premiers trimestres de 2011. Une différence entre le type de corps enregistrant a aussi été effectuée. A noter qu’il n’est pas impossible d’extraire de la banque de données le nombre de faits de possession et de consommation de drogues qui sont commis dans les trains se trouvant à l’arrêt en gare.

2. et 3. Le nombre de contrôles ciblant le port et la consommation de drogues n’est pas recensé au sein de la Police des chemins de fer (SPC). Au total, 5 968 trains ont néanmoins été accompagnés en 2011 dans le cadre des «services trains» de la SPC (= moyenne de seize trains accompagnés par jour). En plus de ces services, une collaboration existe également entre les postes SPC et « Sécurail » (service de sécurité de la SNCB-Holding). Lors d’actions visant le port et la consommation de drogue dans le domaine ferroviaire, la présence d’agents Sécurail vient – dans un but préventif – compléter le dispositif mis en place par la SPC.

Une bonne collaboration existe également entre la SPC et les services de police étrangers : la mise en place de patrouilles mixtes et d’actions de sécurité « Railpol » vise notamment à freiner le tourisme de la drogue en Europe. A titre illustratif, les chiffres que les postes SPC nous transmettent révèlent que les saisies de drogues effectuées dans le cadre des patrouilles mixtes sont les plus importantes sur les lignes Liège-Maastricht (2011 : saisie de près de 700 grammes de marijhuana, entre autres drogues) et Antwerpen-Roosendael (saisie de près de 830 grammes de marijhuana en 2009 ; chiffres de 2010 et 2011 non communiqués).

Dans le contexte budgétaire actuel, il n’est pas envisagé de prendre des mesures supplémentaires visant le port et la consommation de drogues dans les trains. En Région bruxelloise, un renforcement récent de la capacité de la SPC permet néanmoins d’effectuer un plus grand nombre d’interventions policières et pourrait – à terme – freiner le tourisme de la drogue dans/de/vers la capitale.

Possession de drogues

Lieu du fait: gare


2008

2009

2010

2011*

Evolution 2008-2010

PolFed : Police des chemins de fer

705

592

409

326

-42%

Police locale

232

190

201

160

-13%

PolFed : Police des voies navigables

19

0

0

0

-

Service hors Police Intégrée

1

1

3

1

-

PolFed : Police judiciaire fédérale

0

2

0

0

-

PolFed : Police aéronautique

1

0

1

0

-

Total

958

785

614

487

-36%

Lieu du fait: train


2008

2009

2010

2011*

Evolution 2008-2010

PolFed : Police des chemins de fer

411

316

199

149

-52%

Police locale

5

2

6

9

-

Service hors Police Intégrée

2

1

2

0

-

PolFed : Police judiciaire fédérale

0

0

2

0

-

Total

418

319

209

158

-50%

Source : CGOP/Gestion des données

* Données uniquement transmises pour les 3 premiers trimestres de l'année 2011

- : nombre d'observations < 30

Consommation de drogues

Lieu du fait: gare


2008

2009

2010

2011*

Evolution 2008-2010

Police locale

76

90

23

7

-70%

PolFed : Police des chemins de fer

83

56

12

6

-86%

Total

159

146

35

13

-78%

Lieu du fait: train







2008

2009

2010

2011*

Evolution 2008-2010

PolFed : Police des chemins de fer

12

11

4

1

-67%

Police locale

6

5

0

1

-

Service hors Police Intégrée

1

0

0

0

-

Total

19

16

4

2

-79%

Source : CGOP/Gestion des données

* Données uniquement transmises pour les 3 premiers trimestres de l'année 2011

- : nombre d'observations < 30



1. Gelieve in de tabel hierbij het aantal feiten met betrekking tot het bezit en gebruik van drugs in de treinen en in de stations van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) Groep te willen vinden. Deze cijfers komen uit de gegevensbank van de geïntegreerde politie en dit voor de periode 2008-2010, alsook voor de drie eerste trimesters van 2011. Een onderscheid tussen het type korps van registratie werd eveneens gemaakt. Het is echter niet mogelijk om een extractie te krijgen uit de gegevensbank betreffende feiten van bezit en gebruik van drugs gepleegd in treinen die stilstaan in een station.

2. en 3. Het aantal controles gericht naar het bezit en gebruik van drugs wordt niet bijgehouden binnen de Spoorwegpolitie. In totaal werden 5 968 treinen begeleid in 2011 in het kader van onze “treindiensten” (= een gemiddelde van zestien gecontroleerde treinen per dag). Daarbij bestaat er ook een samenwerking tussen de posten van SPC en “Securail” (Veiligheidsdienst van de NMBS Holding). Tijdens acties gericht naar drugs op de spoorwegomgeving, is de aanwezigheid van agenten van Securail een aanvullend element aan het dispositief opgezet door SPC.

Een goede samenwerking bestaat ook tussen SPC en de buitenlandse politiediensten : het in plaatsstellen van gemengde patrouilles en veiligheidsacties in het kader van “Railpol” zijn gericht om het drugtoerisme in Europa te verminderen. Ter illustratie, de cijfers van de posten van SPC vertellen dat het aantal inbeslagnames van drugs tijdens deze gemengde patrouilles het belangrijkst zijn op de lijnen Liège-Maastricht (2011 : inbeslagname van bijna 700 gram marihuana en andere drugs) en Antwerpen-Roosendael (inbeslagname van bijna 830 gram marihuana in 2009 ; cijfers van 2010 en 2011 niet medegedeeld).

In de huidige budgettaire context, worden geen bijkomende maatregelen gericht naar het gebruik van drugs in de treinen. In het Brusselse Gewest, werd recent een versterking van de capaciteit van SPC toegezegd, wat zal toelaten om meer interventies te kunnen doen en op termijn het drugtoerisme in/naar/doorheen de hoofdstad te verminderen.

Bezit van drugs

Bestemming van de pleegplaats: spoorwegstation


2008

2009

2010

2011*

Evolutie 2008-2010

Fedpol : Spoorwegpolitie

705

592

409

326

-42.00%

Lokale Politie

232

190

201

160

-13.00%

Fedpol : Scheepvaartpolitie

19

0

0

0

-

Dienst buiten geïntegreerde politie

1

1

3

1

-

Fedpol : Federale gerechtelijke politie

0

2

0

0

-

Fedpol : Luchtvaartpolitie

1

0

1

0

-

Totaal

958

785

614

487

-36.00%







Bestemming van de pleegplaats: trein


2008

2009

2010

2011*

Evolutie 2008-2010

Fedpol : Spoorwegpolitie

411

316

199

149

-52.00%

Lokale Politie

5

2

6

9

-

Dienst buiten geïntegreerde politie

2

1

2

0

-

Fedpol : Federale gerechtelijke politie

0

0

2

0

-

Totaal

418

319

209

158

-50.00%

Bron : CGOP/Beleidsgegevens

* De gegevens worden weergegeven voor de eerste drie trimesters van 2011

- : aantal obs.< 30

Gebruik van drugs

Bestemming van de pleegplaats: spoorwegstation


2008

2009

2010

2011*

Evolutie 2008-2010

Lokale Politie

76

90

23

7

-70.00%

Fedpol : Spoorwegpolitie

83

56

12

6

-86.00%

Totaal

159

146

35

13

-78.00%

Bestemming van de pleegplaats: trein


2008

2009

2010

2011*

Evolutie 2008-2010

Fedpol : Spoorwegpolitie

12

11

4

1

-67.00%

Lokale Politie

6

5

0

1

-

Dienst buiten geïntegreerde politie

1

0

0

0

-

Totaal

19

16

4

2

-79.00%

Bron : CGOP/Beleidsgegevens

* De gegevens worden weergegeven voor de eerste drie trimesters van 2011

- : aantal obs.< 30