SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
16 janvier 2012 16 januari 2012
________________
Question écrite n° 5-5243 Schriftelijke vraag nr. 5-5243

de Sabine de Bethune (CD&V)

van Sabine de Bethune (CD&V)

au secrétaire d'État à la Fonction publique et à la Modernisation des Services publics, adjoint au ministre des Finances et du Développement durable, chargé de la Fonction publique

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken
________________
Personnes handicapées - Administrations fédérales - Emploi - Quota - Situation fin 2010 - Conséquences Personen met een handicap - Federale overheidsdiensten - Tewerkstelling - Quotum - Situatie einde 2010 - Gevolgen 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
16/1/2012Verzending vraag
31/1/2012Antwoord
16/1/2012Verzending vraag
31/1/2012Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3173 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3173
________ ________
Question n° 5-5243 du 16 janvier 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5243 d.d. 16 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques années, la Belgique est engagée dans des actions visant à permettre à des personnes handicapées d'accéder à un emploi et également à les maintenir au travail. En 2006, il s'est cependant avéré que notre pays se situait toujours au-dessous de la moyenne européenne en matière de taux d'emploi des personnes handicapées. Il n'atteignait en effet que 42 % alors que la moyenne européenne était de 49 %.

Par conséquent, le gouvernement a décidé en mai 2006 d'augmenter le nombre de places pour les personnes handicapées dans les administrations publiques fédérales. Cette décision a été concrétisée par l'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale. Cet arrêté royal stipule que dans chaque administration publique fédérale, 3 % (au lieu de 2 % antérieurement) des emplois sont réservés à des personnes handicapées. L'arrêté royal instaure aussi un blocage des recrutements empêchant une administration qui n'aurait pas atteint son quota spécifique au 1er  janvier 2010 d'encore engager.

En outre, l'arrêté royal prévoit une commission d'accompagnement chargée notamment de remettre au gouvernement un rapport portant sur la situation de l'emploi des personnes handicapées dans la fonction publique fédérale. Dans son rapport d'évaluation pour l'année 2010, cette commission observe que les handicapés ne représentent que 1,28 % de l'emploi.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à cet égard :

1) Combien de personnes travaillent-elles dans chacun de vos services et chacune de vos institutions ?

2) Combien de personnes handicapées travaillent-elles dans chacun de vos services et chacune de vos institutions ?

3) Quel pourcentage du nombre de travailleurs celles-ci représentent-elles ?

4) Avez-vous atteint le quota de 3 % au 1er janvier 2010 ?

5) Si vous n'avez pas atteint le quota, de quelles sanctions avez-vous été frappé ? A-t-on bloqué le recrutement ? Quelles en ont été les conséquences ?

6) Quelles mesures prend-on pour arriver enfin au quota ? Avez-vous une idée de leur efficacité ?

 

België engageert zich sinds enkele jaren in acties om personen met een handicap toegang te bieden tot werkgelegenheid en hen ook aan het werk te houden. In 2006 bleek echter dat België nog steeds onder het Europese gemiddelde zat wat betreft de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap. Ons land kwam toen immers slechts aan een percentage van 42 %, terwijl het Europese gemiddelde 49 % was.

Als gevolg daarvan besliste de regering in mei 2006 een verhoging in te voeren van het aantal plaatsen in de federale openbare besturen voor personen met een handicap. Deze beslissing kreeg mee vorm in het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt. Dit koninklijk besluit bepaalt dat in elk federaal openbaar bestuur 3 % (in plaats van 2 % voordien) van de betrekkingen wordt voorbehouden voor personen met een handicap. Het koninklijk besluit voorziet ook een wervingsstop waardoor de betreffende administratie haar personeelsbestand niet zou kunnen aanvullen voor de functies die dat specifieke quotum niet halen tegen 1 januari 2010.

Tevens voorziet het koninklijk besluit in een begeleidingscommissie die onder meer als doel heeft verslag uit te brengen aan de regering over de toestand van de tewerkstelling van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt. In haar evaluatieverslag voor het jaar 2010 stelt de commissie vast dat de tewerkstellingsgraad voor personen met een handicap slechts 1,28 % bedraagt.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1) Hoeveel mensen zijn in elk van uw diensten en instellingen tewerkgesteld?

2) Hoeveel personen met een handicap zijn in elk van uw diensten en instellingen tewerkgesteld?

3) Hoeveel procent van het aantal werknemers betreft dit?

4) Hebt u het quotum van 3 % gehaald op 1 januari 2010?

5) Indien u het quotum niet gehaald hebt, door welke sancties werd u getroffen? Werd er een wervingsstop doorgevoerd? Welke gevolgen heeft u daardoor ondervonden?

6) Welke maatregelen worden genomen om alsnog het quotum te behalen? Hebt u zicht op de effectiviteit van deze maatregelen?

 
Réponse reçue le 31 janvier 2012 : Antwoord ontvangen op 31 januari 2012 :

J’ai l’honneur de communiquer à l’honorable membre les réponses à ses questions.

  1. Au 31 décembre 2010, 537 personnes étaient employées au sein du Service public fédéram (SPF) P&O.

  2. Au 31 décembre 2010, 13 personnes avec un handicap étaient employées au sein du SPF P&O.

  3. Le pourcentage de personnes avec un handicap au sein du SPF P&O s’élève à 3.38 %.

  4. Au 1er janvier 2010, le pourcentage de personnes avec un handicap au sein du SPF P&O s’élevait à 3.59 %.

  5. Pas d’application.

  6. Même si le quota est atteint, des mesures sont prises ponctuellement et de manière récurrente pour augmenter la représentativité des collaborateurs avec un handicap au sein du SPF P&O (adaptation de postes de travail, actions de sensibilisation, formation pour les chefs à la gestion de la diversité au sein de leurs équipes, consultation des réserves spécifiques pour les personnes avec un handicap de Selor…).

Ik heb de eer het geachte lid de antwoorden op zijn vragen mee te delen.

  1. Op 31 december 2010 waren er 537 personen in dienst bij de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O.

  2. Op 31 december 2010 waren er 13 personen met een handicap in dienst bij de FOD P&O.

  3. Het percentage personen met een handicap bij de FOD P&O is 3,38 %.

  4. Op 1 januari 2010 bedroeg het percentage personen met een handicap bij de FOD P&O 3,59 %.

  5. Niet van toepassing.

  6. Ook al is het quotum bereikt, er worden gericht en recurrent maatregelen genomen om de vertegenwoordiging van medewerkers met een handicap bij de FOD P&O te doen stijgen (aanpassing van twee arbeidsposten, sensibilisatieacties, opleiding voor leidinggevenden voor het managen van diversiteit binnen hun teams, raadpleging van de specifieke werfreserve van personen met een handicap bij Selor…).