SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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4 mars 2011 4 maart 2011
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Question écrite n° 5-1641 Schriftelijke vraag nr. 5-1641

de Guido De Padt (Open Vld)

van Guido De Padt (Open Vld)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
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Excès de vitesse - Nombre et contrôles - Récidives - Interdiction de dépasser pour les camions Snelheidsovertredingen - Aantallen en controles - Recidieven - Inhaalverbod voor vrachtwagens 
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sécurité routière
réglementation de la vitesse
infraction au code de la route
amende
appareil d'enregistrement
contrôle de police
véhicule utilitaire
statistique officielle
répartition géographique
transport routier
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
geldboete
opnameapparaat
politiecontrole
bedrijfsvoertuig
officiële statistiek
geografische spreiding
wegvervoer
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4/3/2011 Verzending vraag
5/4/2011 Antwoord
4/3/2011 Verzending vraag
5/4/2011 Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1640
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1642
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1640
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1642
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Question n° 5-1641 du 4 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1641 d.d. 4 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

L'année dernière, le nombre d'amendes perçues dans notre pays pour excès de vitesse a augmenté de près de 10 %. Le nombre total d'excès de vitesse commis en 2010 est ainsi passé à plus de 2,7 millions. En 2009, on avait enregistré 2.481.691 excès de vitesse en Belgique. Cela représentait déjà une hausse considérable par rapport aux années précédentes. Il est également important d'avoir une idée plus précise de la nature de ces excès de vitesse.

Il est fort probable que certains automobilistes commettent un excès de vitesse plus d'une fois. De très nombreux chauffeurs de poids lourds roulent eux aussi parfois trop vite. Il ne s'agit sans doute pas toujours de Belges mais aussi d'étrangers.

À certains endroits de notre pays, il est en outre interdit aux camions de dépasser.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Disposez-vous de statistiques par région et par zone sur le nombre d'excès de vitesse commis dans notre pays ?

2) Pouvez-vous communiquer le nombre de radars automatiques supplémentaires qui ont été placés dans chaque région de notre pays de 2007 à 2010 ?

3) Disposez-vous de données relatives au nombre de contrôles réalisés au cours de la même période ? S'en dégage-t-il une tendance à la hausse ?

4) Pouvez-vous préciser à quels endroits et à quels moments les infractions ont été constatées et par qui ? S'agit-il surtout d'excès de vitesse sur les autoroutes ou également sur les routes régionales ? Les infractions sont-elles commises le week-end ou durant la semaine ? Existe-t-il un profil du contrevenant ? S'agit-il de jeunes ou d'hommes d'affaires roulant dans une voiture en leasing ?

5) Disposez-vous de données chiffrées sur les cas de récidive d'excès de vitesse pour la période allant de 2007 à 2010 ? Puis-je obtenir une ventilation de ces chiffres par région et par nature de l'infraction ? Quelles ont été les sanctions imposées et/ou prononcées en cas de récidive ? Parmi les contrevenant récidivistes, combien avaient-ils un numéro d'immatriculation étranger ?

6) Disposez-vous de statistiques sur le nombre d'excès de vitesse commis par des chauffeurs de poids lourds au cours de la même période ? Parmi ces chauffeurs, combien avaient-ils un numéro d'immatriculation étranger ?

7) Disposez-vous de chiffres relatifs au nombre d'infractions à l'interdiction de dépasser imposée aux camions dans notre pays ? Combien de ces infractions ont-elles été commises par des chauffeurs de poids lourds immatriculés à l'étranger et lesquelles ? Jugez-vous utile de supprimer cette interdiction de dépasser ?

 

Vorig jaar werden bijna 10 % meer snelheidsovertredingen in ons land beboet. Daarmee kan het totale aantal snelheidsinbreuken in 2010 hoger zijn dan 2,7 miljoen. In 2009 werden in België 2 481 691 snelheidsinbreuken geregistreerd. Ook dat was al een flinke stijging tegenover de voorgaande jaren. Het is echter ook belangrijk een beter inzicht te krijgen in de aard van de snelheidsovertredingen.

Hoogstwaarschijnlijk lopen sommige automobilisten ook meer dan een keer tegen de lamp. Maar ook heel wat vrachtwagenchauffeurs zullen wel eens te snel rijden. Hoogstwaarschijnlijk gaat het daarbij niet altijd om Belgen, maar ook om buitenlanders.

In ons land geldt bovendien ook een verbod voor vrachtwagens om in te halen, tenzij anders aangeduid.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Beschikt u over de cijfers betreffend het totale aantal snelheidsovertredingen in ons land voor 2010, opgesplitst per gewest en per zone?

2) Kan u meedelen hoeveel extra flitspalen er in ons land werden geplaatst in de periode van 2007 tot 2010, opgesplitst per gewest?

3) Beschikt u over gegevens betreffende het aantal controles dat in diezelfde periode is uitgevoerd? Blijkt daaruit een stijgende trend?

4) Kan u meedelen op welke plaatsen en tijdstippen de overtredingen werden vastgesteld en door wie? Zijn het vooral te zware voeten op de snelwegen, of zitten ze op de gewestwegen? Is het een weekendverhaal of is het een verhaal van werkverkeer dat te hard rijdt? Is er een profiel van de overtreder? Is dat een jongere of is dat de zakenman met zijn leasingwagen?

5) Beschikt u over cijfergegevens voor de periode van 2007 tot 2010 betreffende het aantal recidive snelheidsovertredingen, opgesplitst per gewest en aard van de overtreding? Welke sancties werden opgelegd en / of uitgesproken voor deze recidive snelheidsovertreders? Hoeveel van deze recidive snelheidsovertreders hadden een buitenlandse nummerplaat en welke?

6) Beschikt u over cijfergegevens voor diezelfde periode betreffende het aan snelheidsovertredingen begaan door vrachtwagenchauffeurs? Hoeveel van deze vrachtwagenchauffeurs hadden een buitenlandse nummerplaat en dewelke?

7) Beschikt u over cijfers betreffen het aantal inbreuken tegen het inhaalverbod voor vrachtwagens in ons land? Hoeveel van deze inbreuken werden gepleegd door vrachtwagenchauffeurs met een buitenlandse nummerplaat en welke? Acht u het aangewezen het inhaalverbod op te geven?

 
Réponse reçue le 5 avril 2011 : Antwoord ontvangen op 5 april 2011 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous réponse à ses questions.

Les questions 1 à 4 et 6 à 7 relèvent de la compétence du secrétaire d'État de la Mobilité, la question 5 de celle du ministre de la Justice, auxquels les questions ont également été posées.

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

De vragen 1 tot 4 en 6 tot 7 behoren tot het bevoegdheidsdomein van de Staatssecretaris van Mobiliteit, vraag 5 tot dit van de minister van Justitie, aan wie de vragen eveneens werden gesteld.