BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitting 2011-2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 mei 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6178 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Guido De Padt (Open Vld) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Drugsgebruik - Stilstaande treinen - Risico's - Controles - Maatregelen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
drugverslaving verdovend middel Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen spoorwegstation voertuig op rails officiële statistiek |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6178 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op het terrein wordt vastgesteld dat stilstaande treinen in stations door drugsgebruikers worden gebruikt voor het nuttigen van drugs. De gebruikers kiezen een trein uit die in het station aankomt en waarvan ze vermoedelijk ook weten wanneer hij opnieuw vertrek. In de tussentijd worden de coupés als drugssalon gebruikt. Dat is daarvoor een ideale plaats aangezien de druggebruikers zich voordoen als potentiële reizigers en automatisch niet gecontroleerd worden. Aangezien dergelijke activiteiten ook andere en misschien minder ongevaarlijke figuren kunnen aantrekken, ontstaan er reële risico's voor de veiligheid van de weinige mensen die in deze treinen reizen. Tenslotte is de drugsproblematiek vaak gekoppeld aan geld. Het gebeurt dat gebruikers het perron oplopen en achter de trein onmiddellijk de sporen oversteken. Dat is zeer gevaarlijk aangezien er soms treinen vanuit de andere richting het station binnenrijden. In dit kader volgende vragen: 1) Heeft de minister cijfers over het aantal drugsgebruikers en -bezitters dat werd aangetroffen in treinen in ons land, voor de periode 2008 - 2011? Heeft zij weet van het gebruik van stilstaande treinen als drugssalons? 2) Hoeveel controles op het bezit en het gebruik van drugs werden in diezelfde periode in ons land georganiseerd? Op welke lijnen werd hoofdzakelijk gecontroleerd? Op welke lijnen werd hoofdzakelijk geverbaliseerd? 3) Aan welke eventuele maatregelen denkt de minister om op te treden, rekening houdend met de financiële toestand van het land? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antwoord ontvangen op 25 juli 2012 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Gelieve in de tabel hierbij het aantal feiten met betrekking tot het bezit en gebruik van drugs in de treinen en in de stations van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) Groep te willen vinden. Deze cijfers komen uit de gegevensbank van de geïntegreerde politie en dit voor de periode 2008-2010, alsook voor de drie eerste trimesters van 2011. Een onderscheid tussen het type korps van registratie werd eveneens gemaakt. Het is echter niet mogelijk om een extractie te krijgen uit de gegevensbank betreffende feiten van bezit en gebruik van drugs gepleegd in treinen die stilstaan in een station. 2. en 3. Het aantal controles gericht naar het bezit en gebruik van drugs wordt niet bijgehouden binnen de Spoorwegpolitie. In totaal werden 5 968 treinen begeleid in 2011 in het kader van onze “treindiensten” (= een gemiddelde van zestien gecontroleerde treinen per dag). Daarbij bestaat er ook een samenwerking tussen de posten van SPC en “Securail” (Veiligheidsdienst van de NMBS Holding). Tijdens acties gericht naar drugs op de spoorwegomgeving, is de aanwezigheid van agenten van Securail een aanvullend element aan het dispositief opgezet door SPC. Een goede samenwerking bestaat ook tussen SPC en de buitenlandse politiediensten : het in plaatsstellen van gemengde patrouilles en veiligheidsacties in het kader van “Railpol” zijn gericht om het drugtoerisme in Europa te verminderen. Ter illustratie, de cijfers van de posten van SPC vertellen dat het aantal inbeslagnames van drugs tijdens deze gemengde patrouilles het belangrijkst zijn op de lijnen Liège-Maastricht (2011 : inbeslagname van bijna 700 gram marihuana en andere drugs) en Antwerpen-Roosendael (inbeslagname van bijna 830 gram marihuana in 2009 ; cijfers van 2010 en 2011 niet medegedeeld). In de huidige budgettaire context, worden geen bijkomende maatregelen gericht naar het gebruik van drugs in de treinen. In het Brusselse Gewest, werd recent een versterking van de capaciteit van SPC toegezegd, wat zal toelaten om meer interventies te kunnen doen en op termijn het drugtoerisme in/naar/doorheen de hoofdstad te verminderen.
|