BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitting 2008-2009 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 augustus 2009 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-4010 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Sabine de Bethune (CD&V) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Heavily indebted poor countries (HIPC) - Staatsleningen - Schuldkwijtscheldingsoperaties | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ontwikkelingsland minder ontwikkeld land ontwikkelingshulp vermindering van de schuld schuldenlast buitenlandse schuld internationale lening Nationale Delcrederedienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-4010 d.d. 10 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De leningen aan vreemde Staten worden verstrekt aan ontwikkelingslanden voor de financiering van projecten van economische en/of sociale aard. In september 1996 hebben de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds een multilateraal initiatief goedgekeurd ter verlichting van de schuld van de armste landen met een zware schuldenlast, bekend onder de naam « HIPC-initiatief » (heavily indebted poor countries). Dit initiatief, samen genomen met andere internationale instellingen en met de schuldeisers van de Club van Parijs, heeft tot doel deze landen te helpen bij het bereiken van een duurzame schuldensituatie op middellange termijn, voor zover zij hun bereidheid tot aanpassing hebben getoond, door de toepassing van geschikte maatregelen (gericht op de strijd tegen de armoede) tijdens een voldoende lange periode. In dat verband stellen de partnerlanden strategieën tot vermindering van de armoede op, die overlegd worden met de civiele maatschappij en met de donoren. Het proces kent twee beslissende momenten : het beslissingspunt (« decision point ») en het voltooiingspunt (« completion point »). Wanneer deze bereikt worden, bekomen de partnerlanden een schuldverlichting die de realisatie van de sociale doelstellingen financieel ondersteunt. Zo zijn de landen van de Club van Parijs overeengekomen de stock van de buitenlandse schuld van de armste landen, die het voltooiingspunt bereikt hebben, te verminderen met 90 % of meer. Het merendeel van de schuldeisers, waaronder België sinds 2005, annuleert de schuld ten belope van 100 % op het ogenblik dat het voltooiingspunt bereikt wordt. Ten gevolge van een belangrijke verslechtering van de financiële toestand van de Nationale Delcrederedienst (NDD), meer in het bijzonder omwille van de schuldencrisis in de ontwikkelingslanden, keurde het Ministerieel Comité voor Buitenlandse Betrekkingen van 18 januari 1991 een financieel saneringsplan goed. Dit plan voorzag onder andere in de afkoop door de Staat, met een korting van 50 %, van de schuldvorderingen waarvoor schadevergoedingen betaald werden, die de NDD op een aantal ontwikkelingslanden had. Daarom had ik de minister willen vragen: 1. Kan de minister een overzicht geven van de leningen aan Vreemde staten die door België werden verstrekt voor de jaren 2007, 2008 en 2009 en tegen welke rentevoet deze leningen werden toegezegd? 2. Kan de minister een overzicht geven van de actuele schulden van de HIPC-landen ten aanzien van België. a. Over welke soort schulden gaat het (leningen van staat tot staat of schulden ten aanzien van de Nationale Delcrederedienst voor rekening van de NDD of de Staat)? b. Welke is de nominale waarde van die schulden en welke is de begrotingskost bij kwijtschelding van deze schulden? c. In welke fase zitten de HIPC-landen op vandaag, met name: completion point, decision point of pre-discion point? 3. Kan de minister een overzicht geven van de schulden van de landen die NIET behoren tot het HIPC-initiatief? Over welke soort schulden gaat het (leningen van staat tot staat of schulden ten aanzien van de Nationale Delcrederedienst voor rekening van de NDD of de Staat)? 4. Kan de minister een overzicht geven van de schulden die reeds werden kwijtgescholden door België in het kader van het HIPC-initiatief sinds zijn ontstaan? a. Over welke soort schulden gaat het (leningen van staat tot staat of schulden ten aanzien van de Nationale Delcrederedienst voor rekening van de NDD of de Staat)? b. Welke is de nominale waarde van die schulden en welke is de begrotingskost bij kwijtschelding van deze schulden? c. Voor welke bedragen zijn deze kwijtscheldingen aangerekend als ODA? 5. Werden door België ook schulden kwijtgescholden buiten het HIPC-initiatief? Zo, ja, kan de minister hiervan een overzicht geven? a. Over welke soort schulden ging het? b. Wat was de begrotingskost? c. Voor welke bedragen zijn deze kwijtscheldingen aangerekend als ODA? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antwoord ontvangen op 13 oktober 2009 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het geacht lid gelieve hierna de antwoorden op haar vragen te willen vinden. 1.Hieronder vindt u een overzicht van de staatsleningen die in 2007, 2008 en 2009 door België toegekend werden. De meeste leningen zijn renteloos. Waar dat niet het geval is wordt de rente vermeld na het begunstigde land. 2007 Gambia: 561 900 euro Mongolië 4 588 649 euro Ghana 8 790 063 euro Soedan 632 000 euro DRC 423 633 euro Tunesië (2 %) 6 000 000 euro Algerije (2 %) 4 563.000 euro 2008 Tunesië (2%) 3 045 000 euro Guinée 802 200 euro Mozambique 747 360 euro Ghana 2 668 360 euro Ghana 7 801 900 euro Sao Tomé 980 800 euro 2009 Kenia 4 653 550 euro Kameroen 8 773 350 euro 2a)In tabel 1 en in de linkerkolom van tabel 3 vindt het geacht lid een overzicht van de uitstaande schulden van de heavily indebted poor countries (HIPC)-landen aan België. Tabel 1 geeft het overzicht voor de leningen van staat tot staat en tabel 3 geeft de cijfers voor de ONDD-schuld. Bij de ONDD-schuld wordt geen onderscheid gemaakt tussen de schuld voor rekening van de ONDD en voor rekening van de Staat. 2b)De cijfers in de tabellen geven de nominale waarde van de schuld weer. Voor de ONDD-schuld betreft het de nominale waarde zonder achtertstalligheidsintresten. Voor de HIPC-landen bedragen deze achterstalligheidsintresten bij benadering 496,3 miljoen euro. Voor de staatsleningen stemt de begrotingskost bij de kwijtscheldingen overeen met de nominale waarde van die leningen. Deze begrotingskost kan echter gespreid worden over de terugbetalingsperiode die zonder kwijtschelding gegolden zou hebben. Voor de ONDD-schuld wordt de begrotingskost pas bepaald op het ogenblik dat de eigenlijke schuldkwijtschelding wordt toegekend. 2c) De volgende landen hebben hun completion point in het kader van het HIPC-initiatief reeds bereikt : Benin, Bolivia, Burundi, Boerkina Faso, Ethiopië, Gambia, Ghana, Guyana, Haïti, Honduras, Kameroen, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritanië, Mozambique, Nicaragua, Niger, Rwanda, Sao Tomé, Senegal, Sierra Leone, Tanzania, Oeganda en Zambia. Het beslissingspunt werd bereikt door Tsjaad, de DRC, Guinee-Conakry , Guinée-Bissau, de Centraal Afrikaanse Republiek, Ivoorkust, Liberia en de Republiek Kongo. De volgende landen tenslotte bevinden zich nog in de pre-decision point fase: de Comoren, Eritrea, Kirgistan, Nepal, Somalië, Soedan en Togo. 3.In tabel 2 en in de rechterkolom van tabel 3 vindt het geacht lid een overzicht van de uitstaande schulden van de niet HIPC-landen aan België. Tabel 2 geeft het overzicht voor de leningen van staat tot staat en tabel 3 geeft de cijfers voor de ONDD-schuld. Bij de ONDD-schuld wordt geen onderscheid gemaakt tussen de schuld voor rekening van de ONDD en voor rekening van de staat. Voor de ONDD-schuld betreft het de schuld zonder achtertstalligheidsintresten die voor de niet HIPC-landen bij benadering 203,2 miljoen euro bedragen. 4a) Voor de staatsleningen werden tot nog toe per land de volgende schulden kwijtgescholden voor landen die in het kader van het HIPC-initiatief het voltooiingspunt bereikten: Bolivië: 10.938.302 euro Tanzania: 21 252 903 euro Mozambique: 396 630 euro Kameroen: 20 560 586 euro Ethiopië 14 615 802 euro Ghana 1 615 274 euro Sao Tomé 706 433 euro Zambia: 5 100 000 euro Malawi 900 339 euro Van de ONDD-schulden werden tot nog toe per land de volgende bedragen kwijtgescholden op het HIPC-voltooiingspunt of op een ander ogenblik in het kader van het HIPC-initiatief: In miljoen euro. Bolivië: 58,7 DRC: 910,85 Ethiopië: 5,16 Ghana: 1,82 Guinee-Bissau: 4,14 Ivoorkust: 67,90 Kameroen: 216,90 Madagascar: 22,38 Republiek Congo: 18,39 Senegal: 4,79 Sierra Leone 13,64 Tanzania: 103,90 4b) De hierboven vermelde cijfers geven de nominale waarde weer van de in het kader van het HIPC-initiatief kwijtgescholden schulden. Bij de kwijtschelding van staatsleningen stemt de nominale waarde overeen met de begrotingskost van de annulatie. Voor de kwijtgescholden schulden van de ONDD hangt de begrotingskost af van de compensaties die tussen de ONDD en de Belgische overheid wordt overeengekomen. Tabel 4 geeft de bedragen weer van de totale schuldkwijtschelding waarvan de HIPC-landen hebben genoten en van de begrotingskost die daar tegenover staat in zoverre deze reeds gekend is. Een deel van deze schuldverlichtingen werd reeds vóór de aanvang van het HIPC-initiatief (1996) toegekend. Dit verklaart waarom de cijfers van de kwijtgescholden bedragen in tabel 4 voor een aantal landen hoger zijn dan deze die u vindt in het antwoord op vraag 4a. 4c) De kwijtschelding van de ODA-leningen van staat tot Staat zijn enkel aanrekenbaar voor de kwijtgescholden interesten. Het betreft een bedrag van slechts 833.621 EUR aan kwijtgescholden intresten op twee leningen ten gunste van Kameroen. Alle andere kwijtgescholden leningen waren immers renteloos. De kwijtscheldingen van de ONDD-schuld zijn ODA-aanrekenbaar voor de nominale waarde van de kwijtscheldingen. 5 a). België heeft ook buiten het HIPC-initiatief schulden kwijtgescholden. Voor wat de staatsleningen betreft waren er drie kwijtscheldingsoperaties. Het Ministerieel comité voor buitenlandse betrekkingen besloot op de vergadering van 24 december 1990 over te gaan tot de kwijtschelding van de uitstaande saldi der staatsleningen voor de volgende landen: Benin: 2 850 776 euro Burundi: 12 394 676 euro Kenya: 5 515 754 euro Madagascar: 1 859 201 euro Mozambique 173 525 euro Niger: 6 197 338 euro Rwanda: 2 478 935 euro Senegal: 2 478 935 euro Tanzania: 26 450 239 euro Zambia: 2 231 042 euro Op 20 september 1994 keurde de Ministerraad de kwijtschelding goed van de uitstaande saldi der staatsleningen voor de volgende landen: Benin: 1 115 521 euro De Comoren: 2 270 705 euro Ivoorkust 10 620 145 euro, waarvan intresten ten bedrage van 1 670 448 euro Senegal: 2 478 935 euro. Op 29 januari 2007 tenslotte werd tussen België en Pakistan een schuldomzettingsakkoord ondertekend waardoor de uitstaande schuld van de in het verleden toegekende staatsleningen omgezet werd in Pakistaanse Roepees om in het kader van het door de Aziatische Ontwikkelingsbank beheerde “Pakistan Earthquake Fund” aangewend te worden voor projecten in onderwijs en gezondheidszorg als bijdrage tot de wederopbouw van Kashmir en Azad Jammu na de zware aardbeving van 2005. Door deze “debt for aid swap” wordt een uitstaand bedrag van 30 279 574 euro van in het verleden toegekende staatsleningen kwijtgescholden. De intrestverplichtingen ten bedrage van 108 453 euro zijn in dit bedrag begrepen. Voor wat de ONDD-schuld betreft hadden de volgende schuldkwijtscheldingsoperaties plaats buiten het HIPC-initiatief: In het antwoord op vraag 4b werd u reeds meegedeeld dat een aantal HIPC-landen reeds vóór 1996 - dus vóór de aanvang van het HIPC-initiatief - van ONDD-schuldverlichtingsoperaties hebben genoten. Ook een aantal niet-HIPC-landen hebben van de ONDD schuldkwijtscheldingen gekregen in het kader van concessionele schuldherschikkingen die in de Club van Parijs werden goedgekeurd. In tabel 5 vindt u daarvan een overzicht. In het verleden heeft de ONDD tenslotte een aantal belangrijke schuldomzettingsakkoorden gerealiseerd met DGOS. Het betreft hier zogenaamde “debt for aid swaps” waarbij schuld in deviezen omgezet werd in tegenwaardefondsen in locale munt die aangewend werden voor ontwikkelingsprojecten. Tabel 6 geeft een overzicht van deze swap-operaties. 5b) Voor wat de kwijtgescholden staatsleningen betreft stemt de begrotingskost van deze kwijtscheldingsoperaties overeen met de nominale waarde van de kwijtgescholden bedragen. Voor wat de ONDD-schuld betreft vindt u de eventuele begrotingskost terug in de tabellen 5 en 6. 5c) Bij de kwijtschelding van de uitstaande saldi der staatsleningen zijn enkel de geannuleerde intresten ODA-aanrekenbaar. Voor de kwijtscheldingsoperatie van 1994 betreft het een bedrag van 1 670 448 euro. Voor de kwijtschelding door schuldomzetting die in 2007 plaats had betreft het een bedrag van 108 453 euro. De ONDD-schulden die kwijtgescholden werden in het kader van concessionele schuldherschikkingen in de Club van Parijs werden als ODA aangerekend voor de nominale waarde van de kwijtgescholden bedragen. Gelieve u tot de minister van Ontwikkelingssamenwerking te richten voor de vraag over de ODA-aanrekening der swap-operaties met DGOS. Tabel 1 Uitstaand bedrag van de leningen van Staat tot Staat voor de landen behorend tot de categorie van de arme landen met zeer grote schuldenlast (HIPC). Situatie op 31 juli 2009
Tabel4 Totaaloverzicht van de door de ONDD aan HIPC-landen toegekende schuldkwijtscheldingen in het kader van concessionele schuldherschikkingsakkoorden van de Club van Parijs (Vóór en na 1996) In miljoen euro
Tabel 5 Overzicht van de door de ONDD toegekende schuldkwijtscheldingen aan niet-HIPC-landen in het kader van de concessionele schuldherschikkingsakkoorden van de Club van Parijs In miljoen euro
Tabel 6 Door de ONDD met DGOS gerealiseerde SWAPS, Bedragen in miljoen euro.
|