Lijst informatieverslagen
Lees het verslag (pdf)
- Verzoek tot het opstellen van een informatieverslag 6-357/1
- Verslag namens de commissie 6-357/2
- Vaststellingen en aanbevelingen aangenomen door de commissie 6-357/3
- Hoorzittingen en schriftelijke adviezen 6-357/4
Rapporteurs: de dames Sabine de Bethune, Cathy Coudyser, Anne Barzin,
Hélène Ryckmans, Katia Segers en Olga Zrihen en de heer Jean-Jacques De Gucht
Lijst informatieverslagen
|
Illegale kunsthandel is het ideale middel is om geld wit te wassen of illegale opbrengsten te genereren.
Het is noodzakelijk om deze handel krachtdadig aan te pakken. Bovendien zijn plundering en diefstal
onaanvaardbaar omdat zij het culturele erfgoed bedreigen.
Het transversale karakter van kunstroof en de bescherming van cultuurgoederen als beleidsthema in België
is duidelijk. De relevante internationale verdragen zijn gemengde verdragen en moeten dus zowel door
het federale niveau als door de deelstaten worden geratificeerd.
Ook voor de musea en de wetenschappelijk-culturele instellingen zijn diverse bevoegdheidsniveaus in het geding.
Daarnaast is de opsporing en bestraffing van kunstroof en van illegale handel van cultuurgoederen een federale
bevoegdheid, maar vallen het cultureel erfgoed en de bescherming ervan onder de bevoegdheid van de deelstaten.
Hoorzittingen
-
De heer Patrick Ludinant, Directeur van de DJSOC, Federale Gerechtelijke Politie [ p. 4 ]
-
De heer Lucas Verhaegen, referentiepersoon kunstcriminaliteit, Federale Gerechtelijke Politie (DJSOC) [ p. 4 ]
-
De heer Alexandre Chevalier, ondervoorzitter van ICOM (International Council of Museums-België) [ p. 25 ]
-
De heer Yves-Bernard Debie, advocaat, vertegenwoordiger van de Koninklijke Kamer van Antiquairs en
Kunsthandelaars van België [ p. 41 ]
-
De heer Eric Hemeleers, directeur van Eeckman Art & Insurance [ p. 46 ]
-
Professor Didier Viviers, Centre de Recherches en Archéologie et Patrimoine (CReA-Patrimoine), ULB
[ p. 25 ]
-
Professor Bert Demarsin, Centrum voor Rechtsmethodiek, verantwoordelijke van het Art, Law & Management
Research Programme, KUL [ p. 68 ]
-
De heer Philippe de Koster, directeur van de Cel voor Financiële Informatieverwerking (CFI) [ p. 60 ]
-
De heer Patrick Versluys, attaché bij de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen [ p. 76 ]
-
Professor Marc Vervenne, Voorzitter van de Vlaamse UNESCO commissie [ p. 85 ]
-
De heer Philippe Busquin, Voorzitter en
mevrouw Nicole Gesché-Koning lid van de
Commission belge francophone et germanophone pour l'UNESCO [ p. 88 ]
-
De heer Janpiet Callens, consultant en adviseur kunst en antiek, Artsafe.be [ p. 98 ]
-
De heer Eric Wauters, Commissaris, Adjunct-secretaris bij de Vaste Commissie van de
Lokale Politie [ p. 107 ]
-
De heer Jan Jaspers, Directeur van het departement Onroerend Religieus Erfgoed,
vzw Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur (CRKC) [ p. 116 ]
-
Mevrouw Anna Kedziorek Ramírez, Directorate General for Education and Culture,
Europese Commissie [ p. 125 ]
-
Mevrouw Elena Maidou, Directorate General Taxation and Customs Union, Europese Commissie [ p. 130 ]
-
De heer Carlo Chiaromonte, Head of Criminal Law Division, Raad van Europa [ p. 138 ]
-
De heer Christophe de Bassompierre, vertegenwoordiger van de heer Didier Reynders, Vice-Eerste Minister en
Minister van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken, belast met Beliris en de Federale Culturele
Instellingen [ p. 148 ]
-
Mevrouw Daphné Bourgoing, vertegenwoordiger van mevrouw Alda Gréoli, Viceminister-President en
minister van Cultuur, Franse Gemeenschap [ p. 153 ]
-
De heer Hans Feys, vertegenwoordiger van de heer Sven Gatz, Vlaams minister van Cultuur [ p. 166 ]
-
De heer Baptiste Delhauteur, vertegenwoordiger van de heer Rudi Vervoort, Minister-President van de
Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid,
Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme en Haven van Brussel [ p. 170 ]
|